"Mini wykłady o maksi sprawach" – tropem podróży Leszka Kołakowskiego
Mini wykłady o maksi sprawach – tropem podróży Leszka Kołakowskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna utwory literackie, w których występuje motyw wędrówki,
wymienia książkowych podróżników,
zna pojęcia: wyraz bliskoznaczny, synonim,
podaje definicje wyrazów: podróż mentalna, paradoks.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem,
analizować tekst filozoficzny,
zinterpretować tytuł eseju Leszka Kołakowskiego.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenia analityczne z tekstem Mini – wykładów, dyskusja, nauczanie sytuacyjne, rozmowa ukierunkowana
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze eseju Mini wykłady o maksi sprawach Leszka Kołakowskiego
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat podróży: Który z wyjazdów uważacie za podróż swojego życia? Jakie uczucia towarzyszyły wam przed podróżą, w jej trakcie oraz po jej zakończeniu?
Przypomnienie utworów literackich, w których występuje motyw wędrówki oraz postaci znanych podróżników.
Ciche czytanie tekstu przez uczniów (bez wcześniejszej lektury w domu).
b) Faza realizacyjna
Praca analityczna nad tekstem Leszka Kołakowskiego pod kierunkiem nauczyciela:
O co autor pyta we wstępie?
Jakich odpowiedzi udziela w dalszej części swego eseju?
Czym dla autora jest podróżowanie?
Jakie przejawy działania instynktu dostrzega autor w rozwoju człowieka?
Jakie formy instynktu wskazalibyście u swych młodszych kolegów? Po co dziś sięgają dzieci w celu zaspokojenia własnej ciekawości i potrzeby poznania?
W jaki sposób autor formułuje cel podróżowania?
Jakie formy wyjazdu „poza granicę naszej codzienności” wymienia filozof?
W jaki sposób Leszek Kołakowski definiuje słowo ciekawość?
Co jest źródłem ciekawości?
Jakie niebezpieczeństwa i jakie korzyści dostrzega autor w ludzkiej ciekawości?
Jaki wniosek możemy wysnuć na tej podstawie?
O jakim innym rodzaju podróży mówi Leszek Kołakowski w swoim eseju?
Czy we własnym życiu bądź życiu swoich bliskich spotkaliście się z podobnym typem podróżowania?
Czy wspomnienia dotyczące naszego dzieciństwa, naszej przeszłości również mogą stanowić pewien rodzaj podróżowania?
Nazwijcie rodzaje podróży, o których mowa w tekście.
Omówcie stosunek eseisty do różnych typów podróży.
Odszukajcie w tekście paradoks i antytezy, które go budowały.
Sformułujcie jednozdaniowy wniosek z dzisiejszej lekcji.
Ciekawość z jednej strony stanowi podstawowy bodziec i zasadniczą inspirację naszego postępu, a z drugiej strony może przyczynić się do naszej porażki, a nawet zguby.
c) Faza podsumowująca
Wnioski dotyczące definicji podróżowania podanej w eseju Leszka Kołakowskiego, celu, charakteru i sposobów realizacji podróży.
5. Bibliografia
L. Kołakowski, Mini wykłady o maksi sprawach, [w:] Witold Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy trzeciej gimnazjum, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001, s.168‑172.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
7. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy III gimnazjum.
Cykl dwóch lekcji poświęconych analizie Mini wykładów o maksi sprawach Leszka Kołakowskiego, analiza eseju O podróżach.