Mini wykłady o maksi sprawach – tropem podróży Leszka Kołakowskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna utwory literackie, w których występuje motyw wędrówki,

  • wymienia książkowych podróżników,

  • zna pojęcia: wyraz bliskoznaczny, synonim,

  • podaje definicje wyrazów: podróż mentalna, paradoks.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem,

  • analizować tekst filozoficzny,

  • zinterpretować tytuł eseju Leszka Kołakowskiego.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenia analityczne z tekstem Mini – wykładów, dyskusja, nauczanie sytuacyjne, rozmowa ukierunkowana

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze eseju Mini wykłady o maksi sprawach Leszka Kołakowskiego

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat podróży: Który z wyjazdów uważacie za podróż swojego życia? Jakie uczucia towarzyszyły wam przed podróżą, w jej trakcie oraz po jej zakończeniu?

  2. Przypomnienie utworów literackich, w których występuje motyw wędrówki oraz postaci znanych podróżników.

  3. Ciche czytanie tekstu przez uczniów (bez wcześniejszej lektury w domu).

b) Faza realizacyjna

Praca analityczna nad tekstem Leszka Kołakowskiego pod kierunkiem nauczyciela:

  • O co autor pyta we wstępie?

  • Jakich odpowiedzi udziela w dalszej części swego eseju?

  • Czym dla autora jest podróżowanie?

  • Jakie przejawy działania instynktu dostrzega autor w rozwoju człowieka?

  • Jakie formy instynktu wskazalibyście u swych młodszych kolegów? Po co dziś sięgają dzieci w celu zaspokojenia własnej ciekawości i potrzeby poznania?

  • W jaki sposób autor formułuje cel podróżowania?

  • Jakie formy wyjazdu „poza granicę naszej codzienności” wymienia filozof?

  • W jaki sposób Leszek Kołakowski definiuje słowo ciekawość?

  • Co jest źródłem ciekawości?

  • Jakie niebezpieczeństwa i jakie korzyści dostrzega autor w ludzkiej ciekawości?

  • Jaki wniosek możemy wysnuć na tej podstawie?

  • O jakim innym rodzaju podróży mówi Leszek Kołakowski w swoim eseju?

  • Czy we własnym życiu bądź życiu swoich bliskich spotkaliście się z podobnym typem podróżowania?

  • Czy wspomnienia dotyczące naszego dzieciństwa, naszej przeszłości również mogą stanowić pewien rodzaj podróżowania?

  • Nazwijcie rodzaje podróży, o których mowa w tekście.

  • Omówcie stosunek eseisty do różnych typów podróży.

  • Odszukajcie w tekście paradoks i antytezy, które go budowały.

  • Sformułujcie jednozdaniowy wniosek z dzisiejszej lekcji.

Ciekawość z jednej strony stanowi podstawowy bodziec i zasadniczą inspirację naszego postępu, a z drugiej strony może przyczynić się do naszej porażki, a nawet zguby.

c) Faza podsumowująca

Wnioski dotyczące definicji podróżowania podanej w eseju Leszka Kołakowskiego, celu, charakteru i sposobów realizacji podróży.

5. Bibliografia

L. Kołakowski, Mini wykłady o maksi sprawach, [w:] Witold Bobiński, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy trzeciej gimnazjum, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001, s.168‑172.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

7. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy III gimnazjum.
Cykl dwóch lekcji poświęconych analizie Mini wykładów o maksi sprawach Leszka Kołakowskiego, analiza eseju O podróżach.

RJS1YRtLpx0xS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.99 KB w języku polskim
R16ej7WBGyukj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim