Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Muzyka instrumentalna Baroku

Zapoznanie uczniów z podstawowymi zagadnieniami, związanymi z formami muzyki instrumentalnej. Wskazanie trzech typowych form muzyki instrumentalnej: sonaty, suity i koncertu solowego, z uwzględnieniem ich budowy i pochodzenia w aspekcie historycznym. Przedstawienie kompozytorów tworzących wyżej wymienione formy. Percepcja utworów instrumentalnych epoki baroku: Antonio Vivaldi, Allegro z koncertu nr 1 E‑dur Wiosna (z cyklu Cztery pory roku). Wyrażanie własnych uczuć i opinii po wysłuchanym utworze.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wskazać podstawowe formy muzyki instrumentalnej baroku.

  2. Omówić rodzaje i budowę sonaty, suity i koncertu skrzypcowego.

  3. Wskazać kompozytorów tworzących muzykę instrumentalną.

  4. Wskazać instrumenty solowe stosowane w utworach instrumentalnych.

  5. Na podstawie wysłuchanego utworu Antoniego Vivaldiego, Allegro z koncertu nr 1 E‑dur Wiosna (z cyklu Cztery pory roku), wyrazić własne uczucia i krytyczną opinię na temat tego utworu.

Metoda i forma pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna.

Środki dydaktyczne

  1. Panek Wacław, Świat muzyki. Podręcznik dla klas 1‑3 gimnazjum, WSiP, Warszawa 2004.

  2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

  3. Nagranie dzieła Antoniego Vivaldiego Allegro z koncertu nr 1 E‑dur Wiosna (z cyklu Cztery pory roku).

  4. Karta pracy ucznia.

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności.

  2. Sprawdzenie zadania domowego.

  3. Metodą pogadanki przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych

z tematem poprzedniej lekcji.

  1. Podanie tematu do zeszytu.

(5 min.)

b) Faza realizacyjna

  1. Wysłuchanie przez uczniów utworu Antoniego Vivaldiego Allegro z koncertu nr 1 E‑dur Wiosna (z cyklu Cztery pory roku) i naprowadzenie przez nauczyciela na charakterystyczne cechy muzyki instrumentalnej baroku.

  2. Metodą pogadanki wyjaśnienie przez uczniów, czym jest muzyka i co oznacza przymiotnik „instrumentalna”.

  3. Przedstawienie przez nauczyciela metodą opisu nowych form instrumentalnych: sonata skrzypcowa, koncert i suita. Wskazanie pochodzenia i rodzajów owych form z uwzględnieniem ich budowy formalnej. Zapoznanie uczniów z przedstawicielami twórczymi wyżej wymienionych form.

  4. Na podstawie fragmentów utworów muzyki instrumentalnej baroku metodą pogadanki wskazanie przez uczniów solowych instrumentów występujących w tych utworach.

  5. Ponowne i świadome wysłuchanie przez uczniów utworu Antoniego Vivaldiego Allegro z koncertu nr 1 E‑dur Wiosna (z cyklu Cztery pory roku). Wyrażenie własnych uczuć i świadoma krytyka tego utworu.

(30min.)

Faza podsumowująca

Podanie uczniów zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Formy utworów instrumentalnych:

  • Sonata skrzypcowa – utwory kilkuczęściowe, wykonywane solo lub z towarzyszeniem orkiestry. Wyróżniamy dwa rodzaje sonaty związane z charakterem muzyki da chiesa (kościelne), da camera (kameralna, świecka).

  • Suita – rozwinęła się w muzyce francuskiej, zbudowana z łańcucha tańców dworskich, kilkuczęściowa, na orkiestrę lub klawesyn. Cztery podstawowe tańce stanowiły jej podstawowy schemat: al lemande, courante, sarabande i gigue.

  • Koncert – przeciwstawianie instrumentów solowych orkiestrze. Za twórcę tej formy uchodzi Arcangelo Corelli. Wybitnym twórcą tej formy był Antonio Vivaldi (Cztery pory roku).

Bibliografia

Panek Wacław, Świat muzyki. Podręcznik dla klas 1‑3 gimnazjum, WSiP, Warszawa 2004.

Najważniejsze zagadnienia i problemy związane z tematem lekcji.

Zadanie domowe

Jaki instrument solowy, i dlaczego, uważasz za ciekawy i fascynujący? W dziesięciu zdaniach uzasadnij swoją odpowiedź.

Opracowała:

Arleta Dzitko

Ra5d7v66izrdC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 48.50 KB w języku polskim