New Year’s resolutions

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • budowę i zastosowanie czasu Present Perfect,

  • konstrukcję „be going to”,

  • trzy formy podstawowych czasowników nieregularnych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • użyć czasu Present Perfect,

  • użyć konstrukcji „be going to”,

  • wyrazić swoje zamiary i postanowienia,

  • uzupełnić zdania czasownikami w odpowiedniej formie.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, rozmowy sterowane, burza mózgów

Forma: praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel pisze na tablicy zdanie: Next year I’m going to visit Canada. Pyta uczniów, co ono oznacza. Na podstawie tego zdania uczniowie, przy pomocy nauczyciela, odgadują bądź przypominają sobie zasady użycia konstrukcji „be going to”.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie wykonują ćwiczenie pierwsze z karty pracy – uzupełniają luki właściwymi wyrazami. Liczba kresek odpowiada liczbie liter (załącznik 1).

  2. Nauczyciel zadaje pytania w czasie Present Perfect: What have you done today? Where have you been this week? Have you met anybody interesting this year? Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie podstawowych zasad użycia i tworzenia czasu Present Perfect. Uczniowie uzupełniają ćwiczenie odpowiednimi czasownikami (załącznik 2).

  3. Uczniowie przeprowadzają ze sobą krótkie konwersacje, korzystając z ćwiczenia trzeciego z karty pracy (załącznik 3). Nie zapisują odpowiedzi partnera, mają za zadanie je zapamiętać.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie relacjonują klasie to, co zapamiętali z rozmowy. Nauczyciel poprawia błędy. W razie potrzeby zapisuje poprawną formę pytań z ćwiczenia z karty pracy na tablicy. Warto sprawdzić, czy uczniowie znają trzecią formę wszystkich czasowników z ćwiczenia pierwszego.

5. Bibliografia

C. Oxenden, New English File. Elementary, Oxford University Press, Oxford 2004.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

NEW YEAR’S RESOLUTIONS:

Next year I’m going to:

_ _ _ _ at least one new book a month

j _ _ _ a sports club and _ _k _ care of my body

_ _ v _ at least one compliment every day

_ m _ l _ - it is almost always returned by others!

_ t _ _ alcohol free

_ _ some physical exercise every day

_ _ _ t _ letters to friends and relatives that live far away

not _ _ l _ behind other people's back

_ e _ _ _ v _ in yourself

_ _ _ t _ a diary

_ _ _ p with more jobs around the house

not _ p _ _ _ money foolishly

_ _ s _ weight

_ _ v _ up (=stop) smoking

_ _ a better person

_ p_ _ _ less time on the Internet

_ _ _ at least one fruit and one vegetable every day

w _ _ _ my seatbelt every time I get in a car

Odpowiedzi do ćwiczenia: read, join, take, give, smile, stay, do, send, talk, believe, write, help, spend, lose, give, be, spend, eat, wear.

Załącznik 2.

(on the 31st of December) This year I have:

_____________ ten books.

_____________ a sports club and _____________ care of my body.

_____________ alcohol free.

_____________ a lot of exercise.

_____________ some letters.

_____________ 10 kilos.

_____________ up smoking.

_____________ less time on the Internet.

_____________ healthy food.

Odpowiedzi do ćwiczenia: read, joined, took, been (stayed), done, written, lost, given, spent, eaten.

Załącznik 3.

Ask your partner about these things. Remember his/her answers.

you / ever / make / New Year’s resolutions ?

How many books / you / read / this year?

How many films / you / watch / this year?

How many hours / you/ spend / on the Internet / this year?

you / eat / healthy / food / this year?

What / you / going to / do / next year?

you / going to / stay / alcohol free?

How many / English exercises / you/ going to / do?

b) Zadanie domowe

Przetłumacz następujące zdania na język angielski, używając czasu Present Perfect lub konstrukcji „be going to”.

  1. W przyszłym tygodniu zamierzam zapisać się do klubu karate.

  2. Czy jadłeś już śniadanie?

  3. Czy zamierzasz jutro odwiedzić babcię?

  4. W tym miesiącu uśmiechnęłam się do 300 osób.

  5. On nie zamierza tracić na wadze.

  6. Nie widziałem jeszcze tego filmu.

  7. W tym tygodniu zamierzam rzucić palenie.

  8. Ile ćwiczeń zrobiłaś w tym tygodniu?

  9. Czy zamierzasz mi pomóc?

  10. W przyszłym roku nie zamierzam wydawać pieniędzy w głupi sposób.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zajęcia mogą być powiązane z jednym z końcowych rozdziałów podręcznika New English File. Elementary.

R14ShQ5lPycyh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.79 KB w języku polskim
R1Q52Pj6TgiMM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim