Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Nie czyń drugiemu, co tobie niemiło”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to są wyrazy bliskoznaczne,

  • zna formę opisu postaci,

  • wie, na czym polega ocena postępowania,

  • wie, co to są zdania pojedyncze nierozwinięte.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • gromadzić słownictwo,

  • stosować wyrazy bliskoznaczne,

  • budować poprawne wypowiedzi ustne,

  • oceniać ludzkie postępowanie,

  • budować plan wydarzeń w formie zdań pojedynczych nierozwiniętych,

  • formy dialogowe zamieniać na mowę zależną.

c) Postawy

Uczeń:

  • szanuje zwierzęta,

  • ocenia postępowanie innych w kategoriach dobre – złe.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, poszukująca, ćwiczenia w mówieniu, krytyczne czytanie, praca samodzielna, ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia gramatyczno‑stylistyczne.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do kształcenia literackiego, ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów o ciche przeczytanie zamieszczonego w podręczniku fragmentu książki Małgorzaty Musierowicz Ida sierpniowa. [Podręcznik Grajewska K., Wower E., Oglądam świat. Język polski 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Wydawnictwo Arka, Poznań 2000, s. 146‑148.]

b) Faza realizacyjna

Po lekturze proponuje analizę tekstu. Formułuje kolejno polecenia, uczniowie odpowiadają i notują lub korzystają z karty pracy:

  1. Przedstaw bohaterów fragmentu powieści. Spróbuj dobrać charakteryzujące ich słownictwo.

[Przykładowo:

  • Ida Borejko – rudowłosa, odważna, dzielna, kochająca swojego psa, rozsądna, mądra, niepanująca nad swoimi emocjami,

  • bracia Lisieccy – drobni chłopcy, nicponie, łobuziaki, zawzięci, zadziorni, niemądrzy, bezduszni,

  • pan Paszkiet – rozsądny, stateczny starszy pan, mądry życiowo, spokojny, opanowany]

    1. Jak oceniasz zachowanie każdego z bohaterów? Zanim wyrazisz swoją opinię, wykonaj następujące polecenia zawarte w karcie pracy (zadanie nr 1).

    2. Zastanów się, co oznacza przysłowie zapisane w temacie lekcji. Jego znaczenie wyjaśnij w kontekście utworu Małgorzaty Musierowicz.

    3. Czy znasz inne powiedzenie, które oddawałoby treść przeczytanego fragmentu? Znajdź w tekście fragment, który by to potwierdzał.

[Przykładowa odpowiedź:

„Jak Bóg Kubie, tak Kuba Bogu”.

Podobne słowa wypowiada Ida, gdy ostrzega braci Lisieckich. Powiedziała, że jeśli oni skrzywdzą jej psa, to ona w taki sam sposób im wyrządzi krzywdę.]

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie nauczyciel inicjuje krótką rozmowę, pytając, czy często stykamy się z brakiem szacunku dla zwierząt.

5. Bibliografia

K. Grajewska, E. Wower, Oglądam świat. Język polski 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Wydawnictwo Arka, Poznań 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadanie 1.

  1. Wypisz wszystkie wydarzenia, które miały wpływ na postępowanie bohaterów. Zastosuj zdania pojedyncze nierozwinięte.

  2. Dobierz słownictwo, które nazywałoby postępowanie postaci.

  3. Wypisz wyrazy i wyrażenia, które pomogą ci w napisaniu oceny postaci

Lisieccy

Ida

1) Wydarzenia

2) Słownictwo nazywające

postępowanie

3) Wyrazy i zwroty pomocne

w ocenie

Przykładowo wypełniona tabela:

Lisieccy

Ida

1) Wydarzenia

Złapali psa Idy.

Pomalowali go farbą.

Pomalowali go na zielono.

Zostali przyłapani przez Idę.

Nie dali się złapać.

Wpadli w ręce Idy.

Ida spuściła im lanie.

Zostali pomalowani na zielono

Szukała psa.

Znalazła go w pobliżu domu.

Lisieccy pomalowali psa

na zielono.

Wykąpała swojego pupila.

Płakała, patrząc na jego cierpienie.

Postanowiła się zemścić.

Pobiła braci.

Rozmawiała z panem Paszketem.

2) Słownictwo nazywające

postępowanie

postępowanie: nieprzemyślane, okrutne, głupie, dziecinne, naganne, karygodne, oburzające

być przyłapanym na gorącym uczynku, nie mieć serca, bronić się, być agresywnym, nie szanować zwierząt, nie umieć przyznać się do błędu, nie umieć przeprosić

rewanż, zemsta, wziąć odwet, zaskoczyć kogoś, pobić kogoś, stracić panowanie, nie opanować się, atakować, wpaść w szał, wpaść w furię, stać się agresywnym, nie hamować emocji, nie być powściągliwym, opanować się, powstrzymać się, zdenerwować się, być usatysfakcjonowanym, mieć satysfakcję, nie mieć wyrzutów sumienia

3) Wyrazy i zwroty pomocne

w ocenie

uważam....

wydaje mi się...

sądzę, że...

nie zgadzam się z ...

według mnie...

zgodnie z moim zdaniem...

moja ocena jest...

postępowanie bohaterów było...

moja opinia jest...

zgodnie z moją opinią....

w moim przekonaniu....

b) Zadanie domowe

Napisz ocenę postępowania wybranego bohatera. Weź pod uwagę wszystkie czynniki
i wydarzenia, które miały wpływ na jego zachowanie. Pamiętaj, aby zastosować jak najwięcej słownictwa zgromadzonego na lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RGX02pBghrM9b

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.16 KB w języku polskim
R1HNIbMc9ltfu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.50 KB w języku polskim