Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Norwid o miłości – analiza i interpretacja wiersza W Weronie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna historię Romea i Julii.

Uczeń zna treść wiersza Norwida.

b) Umiejętności

Uczeń interpretuje wiersz Norwida.

Uczeń wskazuje bezpośrednie nawiązania w tekście do dramatu Szekspira.

Uczeń wymienia elementy świata przedstawionego w wierszu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Dyskusja

3. Środki dydaktyczne

podręcznik: Nawarecki Aleksander, Siwicka Dorota, Przeszłość to dziś, Warszawa, STENTOR 2003.

Norwid Cyprian, Vade – mecum, Wrocław, Ossolineum 1999.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów przypomniał losy Romea i Julii.

Uczeń opowiada, np.:

Najbardziej znana para kochanków na świecie, których połączyła wielka miłość, niemająca szans na przetrwanie ze względu na skłócone losy ich rodzin. Kochankowie umierają śmiercią tragiczną.

Nauczyciel czyta na głos wiersz Norwida.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel prosi, aby wyodrębnić w wierszu dwa światy: świat ludzi i przyrody.

Pyta uczniów o to, jaki stosunek do pary kochanków ma przyroda?

Uczniowie mogą wskazać na przykład na:

Łagodne oko błękitu(...), (...) gwiazdę zrzuca ze szczytu – panuje nastrój ciszy, smutku. Przyroda jakby wczuwała się w tragizm zaistniałej sytuacji, myśli sercem; wzrusza się tragiczną śmiercią kochanków (...) łza znad planety / Spada – i groby przecieka.

Świat ludzi jest tutaj przedstawiony tylko w 1. strofie, stanowi opozycję do nastroju przyrody, pewien zgrzyt. Ludzie reprezentują świat szkiełka i oka, oceniając tę sytuację rozumowo, tym samym potępiają parę młodych kochanków, za to, że sprzeciwili się woli rodziców. Dramatyzm niechęci starszych podkreśla wers (...) to nie łzy są, ale że kamienie / I – że nikt na nie nie czeka!

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prowokuje dyskusję zadając uczniom pytania:

Które ze spojrzeń: przyrody czy ludzi jest bliższe uczniom? Czy wolą postrzegać świat sercem, czy rozumem?

5. Bibliografia

Nawarecki Aleksander, Siwicka Dorota, Przeszłość to dziś, Warszawa, STENTOR 2003.

Norwid Cyprian, Vade – mecum, Wrocław, Ossolineum1999.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 min.

8. Uwagi do scenariusza

brak

RsuqCEr4opSCx

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.27 KB w języku polskim
RQMcsT1GJQdNX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.50 KB w języku polskim