Norwid o miłości – analiza i interpretacja wiersza "W Weronie"
Scenariusz lekcji – Norwid o miłości – analiza i interpretacja wiersza W Weronie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna historię Romea i Julii.
Uczeń zna treść wiersza Norwida.
b) Umiejętności
Uczeń interpretuje wiersz Norwida.
Uczeń wskazuje bezpośrednie nawiązania w tekście do dramatu Szekspira.
Uczeń wymienia elementy świata przedstawionego w wierszu.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Dyskusja
3. Środki dydaktyczne
podręcznik: Nawarecki Aleksander, Siwicka Dorota, Przeszłość to dziś, Warszawa, STENTOR 2003.
Norwid Cyprian, Vade – mecum, Wrocław, Ossolineum 1999.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów przypomniał losy Romea i Julii.
Uczeń opowiada, np.:
Najbardziej znana para kochanków na świecie, których połączyła wielka miłość, niemająca szans na przetrwanie ze względu na skłócone losy ich rodzin. Kochankowie umierają śmiercią tragiczną.
Nauczyciel czyta na głos wiersz Norwida.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby wyodrębnić w wierszu dwa światy: świat ludzi i przyrody.
Pyta uczniów o to, jaki stosunek do pary kochanków ma przyroda?
Uczniowie mogą wskazać na przykład na:
Łagodne oko błękitu(...), (...) gwiazdę zrzuca ze szczytu – panuje nastrój ciszy, smutku. Przyroda jakby wczuwała się w tragizm zaistniałej sytuacji, myśli sercem; wzrusza się tragiczną śmiercią kochanków (...) łza znad planety / Spada – i groby przecieka.
Świat ludzi jest tutaj przedstawiony tylko w 1. strofie, stanowi opozycję do nastroju przyrody, pewien zgrzyt. Ludzie reprezentują świat szkiełka i oka, oceniając tę sytuację rozumowo, tym samym potępiają parę młodych kochanków, za to, że sprzeciwili się woli rodziców. Dramatyzm niechęci starszych podkreśla wers (...) to nie łzy są, ale że kamienie / I – że nikt na nie nie czeka!
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prowokuje dyskusję zadając uczniom pytania:
Które ze spojrzeń: przyrody czy ludzi jest bliższe uczniom? Czy wolą postrzegać świat sercem, czy rozumem?
5. Bibliografia
Nawarecki Aleksander, Siwicka Dorota, Przeszłość to dziś, Warszawa, STENTOR 2003.
Norwid Cyprian, Vade – mecum, Wrocław, Ossolineum1999.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza
brak