O istocie miłości.
O istocie miłości
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest dekalog,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem tekst literacki,
wyszukać informacje w tekście,
wyjaśnić słowo dekalog,
wskazać skojarzenia ze słowem miłość,
dostrzegać różnice między idealistycznym modelem miłości, a współczesnym jej pojmowaniem,
współpracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie uzupełniają słoneczka, wypisując skojarzenia ze słowem miłość. (załącznik1) Następnie prezentują swoje karty pracy na forum klasy. Potem prowadzący przeprowadza podział na grupy. Na podstawie uzupełnionych kart pracy uczniowie, pracując w kilkuosobowych zespołach, redagują definicję słowa miłość. Następnie porównują własne definicje z wyjaśnieniami zawartymi w Słowniku języka polskiego.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję, jakie mogą być rodzaje miłości (rodzicielska, dziecka do rodziców, do kobiety lub mężczyzny, do Boga, ojczyzny). Następnie uczniowie ustalają, co łączy te wszystkie uczucia. Można sformułować jeden wspólny wniosek i zapisać go w zeszytach.
Uczniowie zapoznają się z tekstem Hymnu o miłości św. Pawła. (Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallottinum, Poznań 1980, s. 1302) Robią to w formie cichej lektury. Można tez poprosić jednego ucznia o głośne i staranne odczytanie tekstu na forum klasy. Prowadzący przypomina, czym jest hymn.
W starożytności był poważną pieśnią pochwalną. W kulturze chrześcijańskiej to uroczysty utwór liryczny o treści religijnej. Może tez mieć charakter pieśni‑modlitwy lub pieśni patriotycznej.
Potem uczniowie w grupach wypisują, jakie cechy miłości św. Paweł uznał za najistotniejsze. Zadanie można wykonać jako notatkę lub w formie plakatów, jeśli uczniowie dysponują kartonami papieru i markerami.
Przedstawiciele grup prezentują efekty swojej pracy na forum klasy. Prowadzący krótko podsumowuje pracę każdego zespołu.
Nauczyciel inicjuje dyskusję o tym, czym różni się współczesne pojmowanie miłości od tego, które przedstawił św. Paweł. Na zakończenie polemiki prosi, by każdy uczeń zapisał wniosek dotyczący tematu.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie ustalają definicję słowa dekalog, a następnie w grupach redagują dekalog prawdziwej miłości i odczytują swoją pracę na forum klasy.
5. Bibliografia
Bernacka D., Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallottinum, Poznań 1980, s. 1302.
Słownik języka polskiego, pod red. Szymczak M., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.
Szlosek F, Dyskusja wielokrotna i burza mózgów, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1999.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1999.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Dopiszcie w na końcach promieni słoneczka wyrazy, które kojarzą wam się ze słowem miłość.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak