Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O istocie miłości

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest dekalog,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem tekst literacki,

  • wyszukać informacje w tekście,

  • wyjaśnić słowo dekalog,

  • wskazać skojarzenia ze słowem miłość,

  • dostrzegać różnice między idealistycznym modelem miłości, a współczesnym jej pojmowaniem,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uczniowie uzupełniają słoneczka, wypisując skojarzenia ze słowem miłość. (załącznik1) Następnie prezentują swoje karty pracy na forum klasy. Potem prowadzący przeprowadza podział na grupy. Na podstawie uzupełnionych kart pracy uczniowie, pracując w kilkuosobowych zespołach, redagują definicję słowa miłość. Następnie porównują własne definicje z wyjaśnieniami zawartymi w Słowniku języka polskiego.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję, jakie mogą być rodzaje miłości (rodzicielska, dziecka do rodziców, do kobiety lub mężczyzny, do Boga, ojczyzny). Następnie uczniowie ustalają, co łączy te wszystkie uczucia. Można sformułować jeden wspólny wniosek i zapisać go w zeszytach.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem Hymnu o miłości św. Pawła. (Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallottinum, Poznań 1980, s. 1302) Robią to w formie cichej lektury. Można tez poprosić jednego ucznia o głośne i staranne odczytanie tekstu na forum klasy. Prowadzący przypomina, czym jest hymn.

W starożytności był poważną pieśnią pochwalną. W kulturze chrześcijańskiej to uroczysty utwór liryczny o treści religijnej. Może tez mieć charakter pieśni‑modlitwy lub pieśni patriotycznej.

  1. Potem uczniowie w grupach wypisują, jakie cechy miłości św. Paweł uznał za najistotniejsze. Zadanie można wykonać jako notatkę lub w formie plakatów, jeśli uczniowie dysponują kartonami papieru i markerami.

  2. Przedstawiciele grup prezentują efekty swojej pracy na forum klasy. Prowadzący krótko podsumowuje pracę każdego zespołu.

  3. Nauczyciel inicjuje dyskusję o tym, czym różni się współczesne pojmowanie miłości od tego, które przedstawił św. Paweł. Na zakończenie polemiki prosi, by każdy uczeń zapisał wniosek dotyczący tematu.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie ustalają definicję słowa dekalog, a następnie w grupach redagują dekalog prawdziwej miłości i odczytują swoją pracę na forum klasy.

5. Bibliografia

  1. Bernacka D., Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

  2. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallottinum, Poznań 1980, s. 1302.

  3. Słownik języka polskiego, pod red. Szymczak M., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.

  4. Szlosek F, Dyskusja wielokrotna i burza mózgów, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1999.

  5. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Dopiszcie w na końcach promieni słoneczka wyrazy, które kojarzą wam się ze słowem miłość.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RxabPWge6HYJ6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.28 KB w języku polskim
R11xzjsgF9QOq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim