O motywie, który wędruje.
O motywie, który wędruje
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest motyw wędrowny,
wie, czym charakteryzuje się opis dzieła plastycznego, streszczenie, notatka,
podaje definicję alegorii,
zna treść biblijnej przypowieści o synu marnotrawnym oraz jej znaczenie alegoryczne,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem tekst literacki,
zredagować opis dzieła malarskiego, streszczenie, notatkę,
analizować i interpretować tekst literacki,
odczytać alegoryczny sens przypowieści,
odnaleźć motywy wędrowne w literaturze i sztuce,
współpracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki, karta pracy, reprodukcje dzieł plastycznych, internet.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdy zespół otrzymuje reprodukcję jednego z obrazów przedstawiających powrót syna marnotrawnego z zaklejonym tytułem i autorem dzieła (mogą to być następujące reprodukcje: Rembrandt Powrót syna marnotrawnego, Gustaw Dore Powrót syna marnotrawnego, Robert Bluj Powrót syna marnotrawnego, Leonard Stroynowski Syn marnotrawny). Uczniowie w grupach redagują opis obrazu.
Grupa 1: Rembrandt, Powrót syna marnotrawnego (Peccatori S., Zuffi S., Klasycy sztuki. Rembrandt, Arkady, Warszawa 2006, s. 128.)
Grupa 2: Gustaw Dore, Powrót syna marnotrawnego (Strona internetowa: http://gdore.switch.pl/img/b14.jpg)
Grupa 3: Robert Bluj, Powrót syna marnotrawnego (Strona internetowa: http://www.bluj.w3.lt/pages/pl/rob_pl.htm.)
Grupa 4: Hieronim Bosch*, Powrót syna marnotrawnego* (Peccatori S., Zuffi S., Klasycy sztuki. Bosch, Arkady, Warszawa 2006, s. 121.)
Grupa 5: Leonard Stroynowski, Syn marnotrawny (Strona internetowa: http://www.jezuici.pl/am/arc/arc_040.htm)
b) Faza realizacyjna
Przedstawiciele grup odczytują zredagowane opisy. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, co łączy wszystkie obrazy. Następnie poleca odkleić karteczki zasłaniające tytuł i autora dzieła.
Uczniowie podzieleni na grupy szukają w internecie informacji o malarzach, których obrazy opisywali. Na tablicy zapisują ich nazwiska oraz czas, kiedy tworzyli.
Uczniowie w grupach redagują streszczenie biblijnej przypowieści o synu marnotrawnym, a następnie ustalają i odczytują alegoryczny sens przypowieści.
Uczniowie zapoznają się z tekstem piosenki Jacka Kaczmarskiego Syn marnotrawny. (Strona internetowa: http://www.teksty.org/j/jacekkaczmarski/synmarnotrawny.php)
Uczniowie podzieleni na grupy analizują i interpretują tekst Kaczmarskiego, posługując się pytaniami i poleceniami:
Odpowiedzcie na poniższe pytania i wykonajcie polecenia. Następnie na podstawie własnych odpowiedzi i wniosków zredagujcie spójną notatkę.
Kim jest podmiot liryczny w tekście Kaczmarskiego?
Czego doświadcza?
Jak i dlaczego został przedstawiony?
Co przynosi mu poczucie bezpieczeństwa?
Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoich zespołów.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie na polecenie nauczyciela wskazują, co łączy tekst biblijny, omawiane dzieła malarskie oraz tekst Kaczmarskiego. Nauczyciel przypomina pojęcie motywu wędrownego. Uczniowie wymieniają inne motywy biblijne, które stały się inspiracją dla twórców literatury i sztuki późniejszych epok.
5. Bibliografia
Badowska A., Mazurek O., Olinkiewicz E., Otolińska R., Inspiracje, pomysły. Książka pomocnicza dla twórczego nauczyciela, Siedmioróg, Wrocław 2002.
Peccatori S., Zuffi S., Klasycy sztuki, Arkady, Warszawa 2006.
Strona internetowa: http://www.teksty.org/j/jacekkaczmarski/synmarnotrawny.php.
Strona internetowa: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rembrandt.
Strona internetowa: http://gdore.switch.pl/index2.htm.
Strona internetowa: http://www.bluj.w3.lt/pages/Start_PL.htm.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 × 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja powinna odbywać się w pracowni komputerowej.