Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Operacje na blokach tekstu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna sposoby wprowadzenia tekstu do edytora tekstowego MS Word,

  • zna podstawowe procedury paska narzędzi formatowania,

  • rozumie znaczenie pojęć: zaznaczanie, kopiowanie, wklejanie, usuwanie, wycinanie,

  • rozumie przeznaczenie i zasady działania programu do edycji tekstu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wykonywać operacje na blokach tekstu,

  • potrafi umiejętnie dostosować wygląd tekstu do treści,

  • potrafi wykorzystać możliwości programu MS Word do swoich potrzeb,

  • zdobywa umiejętność pracy indywidualnej.

2. Metoda i forma pracy

Objaśnienie, pogadanka, praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Komputer

Program do edycji tekstu MS Word

Karta pracy z tekstem do sformatowania

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prowadzący przedstawia uczniom kryterium oceniania.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi o włączenie komputerów i uruchomienie programu MS Word.

  2. Nauczyciel omawia sposoby wykonywania operacji na blokach tekstu, takie jak:

  • zaznaczanie,

  • kopiowanie,

  • wklejanie,

  • usuwanie,

  • wycinanie.

  1. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie stosowania operacji na blokach tekstu.

  2. Nauczyciel rozdaje kartę pracy z tekstem i prosi o jego sformatowanie przy użyciu niezbędnych operacji tekstowych (załącznik 1).

  3. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie pojawiających się wątpliwości udziela rad i wskazówek.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel wyrywkowo zadaje uczniom pytania związane z tematem lekcji: „W jaki sposób dokonujemy operacji kopiowania?”, „Jaki symbol w pasku narzędzi przedstawia operację wycinania?”

  2. Nauczyciel ocenia prace uczniów

5. Bibliografia

  1. Jagielski M., Zrozumieć i polubić komputer, Świat Książki, Warszawa 1999.

  2. Kula A., ABC Word 2003 PL, Helion, Gliwice 2004.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

załącznik 1

ĆWICZENIE:

Wprowadź tekst jak poniżej z zastosowaniem operacji na blokach tekstu

IMIENINY SZKOŁY

Każdy z nas ma dzień imienin:

Marek, Czarek, Basia, Krysia.

Swych imienin nie ma szkoła,

Więc je ogłaszamy dzisiaj!

Życzymy szkole na imieniny

ścian kolorowych i ławek zdrowych.

Wiele hałasu tylko z radości

życzymy szkole dziś!

Życzymy szkole na imieniny,

By same piątki były jej gośćmi

i miała zawsze wesołą minę,

życzymy szkole dziś!

Dzisiaj szkoła piękna pani,

dzisiaj kwiatów nikt nie zliczy,

dziś życzenia jej składamy

białą kredą na tablicy.

Życzymy szkole na imieniny,

By same piątki były jej gośćmi

i miała zawsze wesołą minę,

życzymy szkole dziś!

Życzymy szkole na imieniny

ścian kolorowych i ławek zdrowych.

Wiele hałasu tylko z radości

życzymy szkole dziś!

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz stanowi 1 godzinę lekcyjną wchodzącą w cykl zajęć dotyczących edytora tekstowego
MS Word.

RwVXuNo7OYDzi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 141.50 KB w języku polskim
Rc5SWrKnXLVVK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim