Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Organizujemy konferencję „Doping w sporcie

Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

5. Sport

5.2 Uczeń omawia etyczne i zdrowotne konsekwencje stosowania środków dopingujących

Czas trwania projektu: 4 miesiące, wrzesień – grudzień

Uczestnicy projektu:

  • Realizatorzy – uczniowie klasy II

  • beneficjenci – wszyscy uczniowie

Cele projektu

Uczeń w zakresie wiadomości:

  • zna etyczne i zdrowotne konsekwencje stosowania środków dopingujących

  • wie, jak organizować szkolną konferencję

w zakresie umiejętności:

  • wskazuje przyczyny stosowania środków dopingujących

  • współorganizuje szkolną konferencję

  • sprawnie współpracuje z całym zespołem projektowym

  • pełni funkcje pomocnicze podczas organizacji szkolnej imprezy

w zakresie postaw:

  • uświadamia sobie etyczne i zdrowotne konsekwencje stosowania środków dopingujących

  • uświadamia sobie znaczenie działania na rzecz innych

  • rozumie konieczność terminowego wywiązywania się z powierzonych mu zadań

Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:

Projekt realizują uczniowie jednej klasy trzeciej o profilu humanistycznym (np. 26 osób). Uczniowie dobierają się w 6 zespołów zadaniowych.

Zadania dla wszystkich zespołów:

  1. prezentacja multimedialna: „Doping w sporcie”.

Zadania dla wszystkich zespołów:

Zespół I

  • Poszukiwanie odpowiedzi na pytania:

Co to znaczy – DOPING, ŚRODKI DOPINGUJĄCE, ETYKA.

Czym jest zjawisko dopingu w sporcie?

Dlaczego doping jest sprzeczny etycznie z zasadami olimpizmu, „czystej gry”
i uczciwej rywalizacji?

  • Powołanie rady programowej i komitetu organizacyjnego konferencji.

  • Opracowanie programu i harmonogramu szkolnej konferencji dotyczącej dopingu.

Zespół II

  • Ustalenie zakresu zagadnień problemowych

  • Zorganizowanie spotkania z nauczycielem etyki i lekarzem sportowym

Zespół III

  • Promocja konferencji i rekrutacja zainteresowanych uczestników.

  • Zorganizowanie konkursu: na najlepszy artykuł i plakat promujących konferencję.

Zespół IV

  • Pozyskanie funduszy od dyrekcji szkoły lub rady rodziców w celu zorganizowania poczęstunku cateringowego.

  • Zaproszenie prelegentów i gości specjalnych na konferencję.

Zespół V

  • Przeprowadzenie konferencji.

  • Opracowanie numeru gazetki szkolnej poświęconej tematyce dopingu.

Zespół VI

  • Przygotowanie materiałów pokonferencyjnych w formie elektronicznej.

Wstępny harmonogram działań:

zadania

odpowiedzialni

czas/terminy

  • Wyznaczenie klasy trzeciej do projektu

nauczyciel WF/ koordynator

wrzesień

  • I spotkanie z grupą projektową

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu (temat, cele)

  • zapoznanie zespołu z tematem projektu

  • omówienie celu i założeń projektu

  • wstępny plan działania

  • wstępne zapoznanie uczniów z ich zadaniami

  • ustalenie formuły komunikowania się

nauczyciel WF/ koordynator,

nauczyciele: etyki, historii, języka polskiego i informatyki, wychowawca klasy III, wytypowanej do udziału
w projekcie

wrzesień

45 min.

  • II spotkanie z grupą projektową

  • zajęcia warsztatowe wprowadzające do pracy metodą projektu (formy prezentacji wyników działań)

  • tworzenie zespołów zadaniowych

  • przydział zadań głównych i dodatkowych poszczególnym zespołom.

nauczyciel WF/ koordynator

wrzesień

45 min.

  • Zespoły podejmują zadania

  • zapoznanie się z tematyką projektu

Uczniowie analizują źródła tekstowe, prasowe i internetowe nt. dopingu; zbierają informacje nt. negatywnych aspektów środków dopingowych, konsekwencji zdrowotnych
i psychicznych ich stosowania. Analizują największe afery dopingowe w sporcie i odnajdują przykłady sportowców polskich
i zagranicznych stosujących doping.

Zespół I

wrzesień

  • III spotkanie z grupą projektową

  • poszukują odpowiedzi na pytania:
    Co to znaczy – DOPING, ŚRODKI DOPINGUJĄCE, ETYKA?

Czym jest zjawisko dopingu w sporcie?

Dlaczego doping jest sprzeczny etycznie
z zasadami olimpizmu, „czystej gry” i uczciwej rywalizacji?

Zespoły wraz z nauczycielem koordynatorem oraz nauczycielami wspierającymi projekt próbują znaleźć odpowiedź na pytania. Forma przedstawienia odpowiedzi na pytania – materiały do zamieszczenia na tablicach informacyjnych szkoły, wykorzystanie zgromadzonej wiedzy do artykułu podsumowującego działalność projektową.

nauczyciel koordynator, nauczyciele: etyki, historii, języka polskiego
i informatyki, zespoły

wrzesień

  • Zespoły podejmują zadania

  • powołanie rady programowej i komitetu organizacyjnego konferencji
    Zespoły wraz z nauczycielem WF/ koordynatorem wybierają;

(1) radę programową – zespół nauczycieli,

(2) komitet organizacyjny konferencji
– zespoły zadaniowe bezpośrednio odpowiedzialne za poszczególne zadania organizacyjne podczas przygotowywania i prowadzenia konferencji.

  • opracowanie harmonogramu i programu szkolnej konferencji naukowej, dotyczącej dopingu

Zaplanowanie m.in. kalendarium poszczególnych działań konferencyjnych, tj.: terminu konferencji, opracowania regulaminu konferencji i wymogów redakcyjnych dla autorów artykułów, opracowanie czasowego planu przebiegu konferencji z uwzględnieniem przerw przewidzianych na: oglądanie ekspozycji plakatów i poczęstunek cateringowy.
Przygotowanie wzoru zaproszeń i ustalenie składu delegacji zapraszającej gości specjalnych spoza szkoły (m.in.: uczelnianych pracowników naukowych oraz doktorantów
i studentów, przedstawiciela regionalnej prasy, lekarza sportowego).

  • ustalenie zakresu zagadnień problemowych
    Zespoły uczniowskie z pomocą zespołu nauczycielskiego opracowują zakres zagadnień problemowych w formie 3 bloków tematycznych:

(1) historyczny – geneza zjawiska dopingu
i jego występowanie na przestrzeni wielowiekowej tradycji sportowej,

(2) etyczny – doping jako forma nieuczciwych postaw sportowca,

(3) profilaktyczny – strategia przeciwdziałania dopingowi.

  • zorganizowanie spotkania z nauczycielem etyki i lekarzem sportowym
    Zespoły przygotowują spotkanie zaproszonych gości i społeczności szkolnej w formie warsztatów profilaktyczno‑dydaktycznych. Nauczyciel koordynator wspiera zespoły aranżując spotkanie ze specjalistami, którzy zapoznają uczniów z następującymi kwestiami:

nauczyciel etyki uświadamia uczniom, że doping jest m.in.:

(1) jawnym oszustwem i łamaniem prawa sportowego,

(2) sprzeczny z obowiązującym regulaminem MKOl i przepisami poszczególnych federacji sportowych,
(3) lekceważeniem podstawowych zasad etycznych sportu,
(4) okłamywaniem samego siebie i innych,
(5) fałszowaniem z premedytacją wyników sportowych,
(6) zniewagą i brakiem szacunku wobec innych zawodników,
(7) zawiedzeniem pokładanego zaufania np.: rodziny, przyjaciół, klubu czy kraju,
(8) czynnikiem demoralizującym i odbierającym szacunek do samego siebie,

(9) sprzeczny z kodeksem cywilnym oraz regułami uczciwej rywalizacji, co może doprowadzać do odpowiedzialności w formie sankcji karnych.

lekarz sportowy wymienia rodzaje dopingu, dzieląc je na doping wydolnościowy (farmakologiczny, fizjologiczny i genetyczny) oraz powodujący oczekiwane efekty (doping: siłowy, wytrzymałościowy i stymulujący). Omawia negatywne skutki wynikające ze stosowania środków dopingujących, do których należą m.in.: w przypadku stosowania EPO (erytropeptyny) zagęszczenie krwi, co może doprowadzić do zakrzepów, zawału mięśnia sercowego lub udaru mózgu; stosowanie testosteronu z kolei negatywnie wpływa na wątrobę, powstaje nadciśnienie tętnicze krwi; zaburzenia w pracy nerek, układu krążenia, serca. Stosowanie sterydów wpływa na wzrost agresywności.

nauczyciel koordynator, nauczyciel etyki i lekarz sportowy, zespoły: I i II

wrzesień
– październik

  • Zespoły podejmują zadania

  • promocja konferencji i rekrutacja zainteresowanych uczestników
    Zespoły przygotowują plakaty informacyjne nt. konferencji i przyjmują zgłoszenia uczniów zainteresowanych udziałem w konferencji.

  • zorganizowanie konkursu: na najlepszy artykuł
    i plakat
    Zespoły organizują konkursy, dotyczące problematyki dopingu w sporcie.

(1) ARTYKUŁ – spośród nadesłanych na konkurs artykułów wybrane zostaną najlepsze, pod względem zgodności z tematem i ich merytoryczną wartością, teksty. Zostaną one opublikowane na stronie internetowej, a autorzy najciekawszych
z nich zostaną zaproszeni w charakterze prelegentów na konferencję.

(2) PLAKAT – najciekawsze prace zostaną przedstawione uczestnikom konferencji w formie ekspozycji. Kryteriami oceny plakatów będzie: zgodność merytoryczna z tematyką konkursu oraz jakość zastosowania technik plastycznych.

  • pozyskanie funduszy od dyrekcji szkoły lub rady rodziców w celu zorganizowania poczęstunku cateringowego
    Nauczyciel koordynator wraz z przedstawicielami poszczególnych zespołów zapoznaje dyrekcję ze wstępnym kosztorysem organizacji konferencji (zwłaszcza poczęstunkiem cateringowym organizowanym samodzielnie przez zespoły oraz dyplomami dla prelegentów).

  • zaproszenie prelegentów i gości specjalnych na konferencję
    Przygotowanie i wydrukowanie zaproszeń dla gości specjalnych i prelegentów, planów konferencji oraz dyplomów, zespół wspiera nauczyciel informatyki. Zespoły osobiście wręczają zaproszenia

  • organizacja szkolnej konferencji naukowej
    Zespoły wraz z nauczycielem koordynatorem przystępują do realizacji kluczowych elementów harmonogramu działań konferencyjnych, do których m.in. należą:

(1) zespół nauczycieli sprawdza artykuły pod względem merytorycznym i wybiera najciekawsze spośród zgłoszonych.

(2) przygotowanie szkolnej sali gimnastycznej do konferencji, ustawienie krzeseł dla gości, przygotowanie mównicy dla występujących prelegentów i gości specjalnych, sprzętu technicznego: do prezentacji multimedialnych, nagłośnienia i oświetlenia, stołu szwedzkiego itd.

(3) dokonanie zakupu zaopatrzenia na konferencyjny poczęstunek w postaci: napojów, słodyczy i owoców (uczniowie również samodzielnie pieką ciasta dzień przed konferencją).

nauczyciel koordynator, nauczyciele: etyki, historii, języka polskiego
i informatyki, zespoły: III i IV

październik
– listopad

  • IV spotkanie z grupą projektową

- nauczyciel koordynator kontroluje realizację poszczególnych zadań przez zespoły. Odprawa, ostatnie ustalenia organizacyjne przed imprezą.

nauczyciel koordynator, zespoły

grudzień

  • Zespoły podejmują zadania

  • przeprowadzenie konferencji
    Zespoły realizują wytyczne programu konferencji, angażując się w realizacje poszczególnych zadań, które zostały im przydzielone.

  • opracowanie numeru gazetki szkolnej poświęconego tematyce dopingu
    Zespoły we współpracy z redakcją gazetki szkolnej wspólnie redagują kolejny numer gazetki.

  • przygotowanie materiałów pokonferencyjnych
    w formie elektronicznej
    Zespoły opracowują monografię pokonferencyjną, na którą składają się najciekawsze artykuły.

Zespoły V i VI

grudzień

  • Podsumowanie projektu:

Nauczyciel koordynator wraz z zespołem nauczycielskim podsumowuje realizację projektu
i ocenia jakość realizacji poszczególnych zadań zleconych zespołom zadaniowym. Wspólna refleksja uczestników projektu nad zrealizowanym przedsięwzięciem, wyciągnięcie wniosków na przyszłość. Ustalenie formy nagrodzenia uczniów zaangażowanych w projekt.

nauczyciel koordynator, nauczyciele wspierający, wszystkie zespoły

grudzień

ROdhYFgLvaCIp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 109.50 KB w języku polskim
RbxcFZjdWLnyN

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 54.69 KB w języku polskim