Organizujemy konferencję „Doping w sporcie”
Organizujemy konferencję „Doping w sporcie”
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, IV etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
5. Sport
5.2 Uczeń omawia etyczne i zdrowotne konsekwencje stosowania środków dopingujących
Czas trwania projektu: 4 miesiące, wrzesień – grudzień
Uczestnicy projektu:
Realizatorzy – uczniowie klasy II
beneficjenci – wszyscy uczniowie
Cele projektu
Uczeń w zakresie wiadomości:
zna etyczne i zdrowotne konsekwencje stosowania środków dopingujących
wie, jak organizować szkolną konferencję
w zakresie umiejętności:
wskazuje przyczyny stosowania środków dopingujących
współorganizuje szkolną konferencję
sprawnie współpracuje z całym zespołem projektowym
pełni funkcje pomocnicze podczas organizacji szkolnej imprezy
w zakresie postaw:
uświadamia sobie etyczne i zdrowotne konsekwencje stosowania środków dopingujących
uświadamia sobie znaczenie działania na rzecz innych
rozumie konieczność terminowego wywiązywania się z powierzonych mu zadań
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:
Projekt realizują uczniowie jednej klasy trzeciej o profilu humanistycznym (np. 26 osób). Uczniowie dobierają się w 6 zespołów zadaniowych.
Zadania dla wszystkich zespołów:
prezentacja multimedialna: „Doping w sporcie”.
Zadania dla wszystkich zespołów:
Zespół I
Poszukiwanie odpowiedzi na pytania:
Co to znaczy – DOPING, ŚRODKI DOPINGUJĄCE, ETYKA.
Czym jest zjawisko dopingu w sporcie?
Dlaczego doping jest sprzeczny etycznie z zasadami olimpizmu, „czystej gry”
i uczciwej rywalizacji?
Powołanie rady programowej i komitetu organizacyjnego konferencji.
Opracowanie programu i harmonogramu szkolnej konferencji dotyczącej dopingu.
Zespół II
Ustalenie zakresu zagadnień problemowych
Zorganizowanie spotkania z nauczycielem etyki i lekarzem sportowym
Zespół III
Promocja konferencji i rekrutacja zainteresowanych uczestników.
Zorganizowanie konkursu: na najlepszy artykuł i plakat promujących konferencję.
Zespół IV
Pozyskanie funduszy od dyrekcji szkoły lub rady rodziców w celu zorganizowania poczęstunku cateringowego.
Zaproszenie prelegentów i gości specjalnych na konferencję.
Zespół V
Przeprowadzenie konferencji.
Opracowanie numeru gazetki szkolnej poświęconej tematyce dopingu.
Zespół VI
Przygotowanie materiałów pokonferencyjnych w formie elektronicznej.
Wstępny harmonogram działań:
zadania | odpowiedzialni | czas/terminy |
| nauczyciel WF/ koordynator | wrzesień |
| nauczyciel WF/ koordynator, nauczyciele: etyki, historii, języka polskiego i informatyki, wychowawca klasy III, wytypowanej do udziału | wrzesień 45 min. |
| nauczyciel WF/ koordynator | wrzesień 45 min. |
Uczniowie analizują źródła tekstowe, prasowe i internetowe nt. dopingu; zbierają informacje nt. negatywnych aspektów środków dopingowych, konsekwencji zdrowotnych | Zespół I | wrzesień |
Czym jest zjawisko dopingu w sporcie? Dlaczego doping jest sprzeczny etycznie Zespoły wraz z nauczycielem koordynatorem oraz nauczycielami wspierającymi projekt próbują znaleźć odpowiedź na pytania. Forma przedstawienia odpowiedzi na pytania – materiały do zamieszczenia na tablicach informacyjnych szkoły, wykorzystanie zgromadzonej wiedzy do artykułu podsumowującego działalność projektową. | nauczyciel koordynator, nauczyciele: etyki, historii, języka polskiego | wrzesień |
(1) radę programową – zespół nauczycieli, (2) komitet organizacyjny konferencji
Zaplanowanie m.in. kalendarium poszczególnych działań konferencyjnych, tj.: terminu konferencji, opracowania regulaminu konferencji i wymogów redakcyjnych dla autorów artykułów, opracowanie czasowego planu przebiegu konferencji z uwzględnieniem przerw przewidzianych na: oglądanie ekspozycji plakatów i poczęstunek cateringowy.
(1) historyczny – geneza zjawiska dopingu (2) etyczny – doping jako forma nieuczciwych postaw sportowca, (3) profilaktyczny – strategia przeciwdziałania dopingowi.
nauczyciel etyki uświadamia uczniom, że doping jest m.in.: (1) jawnym oszustwem i łamaniem prawa sportowego, (2) sprzeczny z obowiązującym regulaminem MKOl i przepisami poszczególnych federacji sportowych, (9) sprzeczny z kodeksem cywilnym oraz regułami uczciwej rywalizacji, co może doprowadzać do odpowiedzialności w formie sankcji karnych. lekarz sportowy wymienia rodzaje dopingu, dzieląc je na doping wydolnościowy (farmakologiczny, fizjologiczny i genetyczny) oraz powodujący oczekiwane efekty (doping: siłowy, wytrzymałościowy i stymulujący). Omawia negatywne skutki wynikające ze stosowania środków dopingujących, do których należą m.in.: w przypadku stosowania EPO (erytropeptyny) zagęszczenie krwi, co może doprowadzić do zakrzepów, zawału mięśnia sercowego lub udaru mózgu; stosowanie testosteronu z kolei negatywnie wpływa na wątrobę, powstaje nadciśnienie tętnicze krwi; zaburzenia w pracy nerek, układu krążenia, serca. Stosowanie sterydów wpływa na wzrost agresywności. | nauczyciel koordynator, nauczyciel etyki i lekarz sportowy, zespoły: I i II | wrzesień |
(1) ARTYKUŁ – spośród nadesłanych na konkurs artykułów wybrane zostaną najlepsze, pod względem zgodności z tematem i ich merytoryczną wartością, teksty. Zostaną one opublikowane na stronie internetowej, a autorzy najciekawszych (2) PLAKAT – najciekawsze prace zostaną przedstawione uczestnikom konferencji w formie ekspozycji. Kryteriami oceny plakatów będzie: zgodność merytoryczna z tematyką konkursu oraz jakość zastosowania technik plastycznych.
(1) zespół nauczycieli sprawdza artykuły pod względem merytorycznym i wybiera najciekawsze spośród zgłoszonych. (2) przygotowanie szkolnej sali gimnastycznej do konferencji, ustawienie krzeseł dla gości, przygotowanie mównicy dla występujących prelegentów i gości specjalnych, sprzętu technicznego: do prezentacji multimedialnych, nagłośnienia i oświetlenia, stołu szwedzkiego itd. (3) dokonanie zakupu zaopatrzenia na konferencyjny poczęstunek w postaci: napojów, słodyczy i owoców (uczniowie również samodzielnie pieką ciasta dzień przed konferencją). | nauczyciel koordynator, nauczyciele: etyki, historii, języka polskiego | październik |
- nauczyciel koordynator kontroluje realizację poszczególnych zadań przez zespoły. Odprawa, ostatnie ustalenia organizacyjne przed imprezą. | nauczyciel koordynator, zespoły | grudzień |
| Zespoły V i VI | grudzień |
Nauczyciel koordynator wraz z zespołem nauczycielskim podsumowuje realizację projektu | nauczyciel koordynator, nauczyciele wspierający, wszystkie zespoły | grudzień |