Palmas – dłonie a rytm: inne rytmy
Palmas – dłonie a rytm: inne rytmy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna podstawowe zagrywki w przedstawionych rytmach,
zna pochodzenie tych rytmów.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zagrać przedstawione rytmy,
potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności z zakresu techniki palmas,
potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki z zapisem różnych wariantów rytmu
Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w przedstawionych rytmach
Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w jednym z rytmów.
Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.
Uczniowie odpowiadają.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanymi rytmami i jego ich wariantami (załącznik 1).
Nauczyciel wyjaśnia pochodzenie przedstawionych rytmów.
Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne rytmy.
Uczniowie grają rytmy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.
5. Bibliografia
Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.
Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
tanguillo
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | 4 | i | i | |
R | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | 4 | i | i | |
R | F | F | F | F | F | F | F | F | ||||
tup | X | X | X | X |
bossa nova
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
1 | S | S | S | S | ||||||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||||||
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
1 | F | F | F | F | ||||||||||||
2 | F | F | F | F | F | F | F | F | ||||||||
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
1 | S | S | S | S | S | |||||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||||||
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
1 | F | F | F | F | F | |||||||||||
2 | F | F | F | F | F | F | F | F | ||||||||
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
1 | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||||||
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | 1 | i | 2 | i | 3 | i | 4 | i | |
1 | F | F | F | F | F | F | F | F | ||||||||
2 | F | F | F | F | F | F | F | F | ||||||||
tup | X | X | X | X | X | X | X | X |
shuffle
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | 4 | i | i | |
1 | S | S | S | S | ||||||||
2 | S | S | S | S | S | S | S | S | ||||
tup | X | X | X | X |
1 | i | i | 2 | i | i | 3 | i | i | 4 | i | i | |
1 | F | F | F | F | ||||||||
2 | F | F | F | F | F | F | F | F | ||||
tup | X | X | X | X |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.