Palmas – dłonie a rytm: inne rytmy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna podstawowe zagrywki w przedstawionych rytmach,

  • zna pochodzenie tych rytmów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zagrać przedstawione rytmy,

  • potrafi zastosować w praktyce zdobyte umiejętności z zakresu techniki palmas,

  • potrafi zastosować w praktyce umiejętności z zakresu rytmiki.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Kartki z zapisem różnych wariantów rytmu

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniami utworów w przedstawionych rytmach

  3. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza z kasety lub płyty CD utwór w jednym z rytmów.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o określenie metrum utworu.

  3. Uczniowie odpowiadają.

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z zapisanymi rytmami i jego ich wariantami (załącznik 1).

  5. Nauczyciel wyjaśnia pochodzenie przedstawionych rytmów.

  6. Nauczyciel po kolei demonstruje poszczególne rytmy.

  7. Uczniowie grają rytmy.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel komentuje sposób grania uczniów.

5. Bibliografia

  1. Dalcroze E.J., Pisma wybrane, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  2. Skowrońska‑Lebecka E., Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

  3. Zgraja K., Flamenco – historia, teoria, praktyka, Professional Music Press, Gdynia 1995.

  4. http://drumbum.com/lessons/

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

tanguillo

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

R

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

R

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

bossa nova

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

1

S

S

S

S

2

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

1

F

F

F

F

2

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

1

S

S

S

S

S

2

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

1

F

F

F

F

F

2

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

1

S

S

S

S

S

S

S

S

2

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

1

i

2

i

3

i

4

i

1

i

2

i

3

i

4

i

1

F

F

F

F

F

F

F

F

2

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

X

X

X

X

shuffle

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

1

S

S

S

S

2

S

S

S

S

S

S

S

S

tup

X

X

X

X

1

i

i

2

i

i

3

i

i

4

i

i

1

F

F

F

F

2

F

F

F

F

F

F

F

F

tup

X

X

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów, którzy zapoznali się z trzema pierwszymi lekcjami z cyklu „Palmas – dłonie a rytm”.

R15eP7zddIeX1

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.22 KB w języku polskim
ReXG2ffyt0j7p

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 63.00 KB w języku polskim