Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Passive or active?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna konstrukcję strony biernej dla czasu Present Simple i Past Simple,

  • wie, kiedy w języku angielskim używa się strony biernej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi dobrać czasownik w stronie czynnej lub biernej czasu Present Simple i Past Simple w konkretnych zdaniach,

  • opisuje proces w stronie biernej,

  • potrafi użyć strony biernej w konwersacji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, burza mózgów, ćwiczebna

Forma: praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel objaśnia albo przypomina zasady tworzenia strony biernej czasu Present i Past Simple. Wypisuje na tablicy schemat strony biernej w tych dwóch czasach. Przypomina, kiedy w języku angielskim używa się strony biernej.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie wykonują ćwiczenie pierwsze (załącznik 1).

  2. Nauczyciel sprawdza ćwiczenie pierwsze. Wyjaśnia zdania typu: I was given a bike for my birthday.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenie drugie z karty pracy (załącznik 2).

  4. Nauczyciel przypomina, że strona bierna jest w języku angielskim używana do opisywania procesów. Uczniowie pracują w 3–4‑osobowych grupach, każda grupa odpowiada szczegółowo, w stronie biernej na pytanie dotyczące procesu: How your favourite salad is made? How a book is produced? How a letter is sent? How a house is built? How tea is prepared? How a delicious sandwich is made?

  5. Uczniowie robią ćwiczenie trzecie z karty pracy (załącznik 3). Mają za zadanie przejść po klasie, zadając pytania różnym osobom i znaleźć przynajmniej jedną osobę pasującą do danego zdania. Zadanie jest zabawniejsze, jeśli ograniczy się wyraźnie czas jego wykonania, np. do pięciu minut.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie odczytują zdobyte informacje.

5. Bibliografia

  1. Rinvolucci, Grammar Games, Cambridge University Press, Cambridge 1990.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Read the statements. Are they active or passive?

  1. We liked those kids.

  2. We pushed the table to the corner.

  3. That box was opened two years ago by our neighbour.

  4. My dinner plates were broken by my sister.

  5. You did not answer the questions.

  6. We talked about you yesterday.

  7. Somebody left the light on for all night.

  8. They did not tell me the truth about the situation.

  9. He told her to be quick.

  10. The work wasn’t finished on time. Why didn’t you do that?

Transform the sentences from the passive into active and from the active into the passive voice.

Odpowiedzi do ćwiczenia.: 1.Those kids were liked by us. 2. The table was pushed to the corner. 3. Our neighbour opened that box two years ago. 4. My sister broke my dinner plates. 5. The questions weren’t answered. 6. You were talked about yesterday. 7. The light was left on for all night. 8. I wasn’t told the truth about the situation. 9. She was told to be quick. 10. Why didn’t you finish the work on time?

Załącznik 2.

Put the verbs in brackets into the correct passive or active voice of the Preset Simple or Past Simple tense.

  1. He (call) an idiot by his boss.

  2. Julietta (find) in the bathroom.

  3. I (find) this coin on the street.

  4. These buildings (build) in the 19th century.

  5. That book (tell) about Shakespeare’s life.

  6. Bill (put) to prison because he (murder) his boss.

  7. Fire (set) to that building.

  8. Legalisation of cannabis (not announce) in 18th century.

  9. I (call) names by my classmates. It (not be) nice.

  10. We (not win) the game. It (win) by the other team.

Odpowiedzi do ćwiczenia: 1. was called, 2. was found, 3. found, 4. were built, 5. tells/ told, 6. was put, murdered, 7. was set, 8. wasn’t announced, 9. was called, wasn’t / am called, isn’t, 10. didn’t win, was won

Załącznik 3.

Go around the class, ask your friends questions and find someone who:

……………………….was conceived in December.

……………………….was born at home.

……………………….was breast‑fed.

……………………….was born in June.

……………………….liked carrots as a child.

……………………….was looked after by grandparents.

……………………….was sent to kindergarten at the age of 2.

……………………….was an only child (for some time).

……………………….was sent to school earlier than at the age of 7.

……………………….was forced to eat fish.

……………………….was made to clean teeth.

……………………….had more than 5 cousins.

……………………….was dressed up for Sundays and feast days.

……………………….was spanked for bad behaviour.

……………………….disliked birthdays.

……………………….was given a bike for first communion.

……………………….was often made to stand in a corner at school.

……………………….was caught smoking.

……………………….was sent away for holidays although s/he didn’t want it.

Załącznik 4.

Put the verbs in brackets into the correct passive or active voice of the Preset Simple or Past Simple tense.

A)

'Red Sunset' ……………………in 1986 by Smithers. (record)

Shoes ……………………………in that factory. (produce)

That skyscraper …………………………..in 1934. (build)

The course ……………………….. last July. (finish)

The streets …………………………..every month. (repair)

B)

It…………………..(say) that no one ever successfully ……………………(escape) from Alcatraz; the authorities……………………………..(claim) that all escapees either ……………………..(sweep) out to sea by the strong currents or they …………………(eat) by sharks. It……………….(close down) as a prison on 21st March 1963. Alcatraz………………..…(visit) by around million people every year.

Odpowiedzi do kartkówki: A) was recorded, were produced/ are produced, was built, finished, are repaired. B) is said, escaped, claim, were swept, were eaten, closed down, is visited.

b) Zadanie domowe

Napisz do kwestionariusza 10 pytań dotyczących dzieciństwa i teraźniejszości (5 pytań w stronie biernej, 5 w stronie czynnej).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Następną lekcję można zacząć od sprawdzenia pracy domowej (wywołani uczniowie odpowiadają na pytania kolegi albo koleżanki) oraz krótkiej kartkówki (załącznik 4).

R80aBjeqr7VHw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.82 KB w języku polskim
R1Pkd6QD5DGVM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim