Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pejzaż zimowy – eksperyment z akwarelą

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(2.1) podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego i innych dziedzin sztuki (fotografika, film) w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki)

Temat lekcji:

Pejzaż zimowy – eksperyment z akwarelą

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wie jakie kolory zaliczamy do barw podstawowych, pochodnych, ciepłych i zimnych,

  • wie, jaką rolę w obrazie pełni plama barwna,

  • zna cechy techniki akwarelowej,

  • wie na czym polega stosowanie wąskiej gamy kolorystycznej w pracy plastycznej,

  • zna podstawowe materiały i narzędzia, do wykonania pracy w technice akwareli.

umiejętności – uczeń:

  • posługuje się plamą jako środkiem wyrazu plastycznego,

  • wykorzystuje w pracy wiadomości zaczerpnięte z materiału wizualnego,

  • wyjaśnia na czym polega technika akwarelowa,

  • wykonuje pracę twórczą w technice akwareli.

postawy:

  • ciekawość poznawcza,

  • zaangażowanie w pracę twórczą,

  • pogłębianie wrażliwości estetycznej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja materiału wizualnego, działania praktyczne (malowanie), problemowa (rozmowa z uczniami).

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

prezentacja multimedialna na temat plamy jako środka wyrazu plastycznego;

zestaw ilustracyjny z przedstawieniami obrazów, w których nadrzędną rolę pełni plama barwna.

Materiały plastyczne:

kartka z bloku rysunkowego formatu A‑3, farby akwarelowe

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel prezentuje i omawia zestaw ilustracyjny z przedstawieniami obrazów, w których nadrzędną rolę pełni plama barwna.

  3. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat barw, uczniowie wymieniają barwy podstawowe, pochodne, ciepłe i zimne.

  4. Nauczyciel przypomina podstawowe wiadomości o technice akwarelowej.

faza wprowadzająca:

(8 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zadanie twórcze, które będzie polegało na wykonaniu pracy w technice akwareli. Zwraca uwagę na kolejność nanoszenia farby na papier.

  2. Nauczyciel zachęca uczniów do stosowania w pejzażu zimowym wąskiej gamy kolorystycznej oraz operowanie barwami zimnymi.

  3. Nauczyciel na bieżąca kontroluje pracę uczniów.

faza podsumowująca:

(7 min.)

  1. Po upływie czasu przeznaczonego na wykonanie pracy nauczyciel wspólnie z uczniami omawia prace oraz je ocenia. Prace zostaną wyeksponowane w pracowni plastycznej.

  2. Uczniowie porządkują stanowiska pracy.

  3. W celu utrwalenia wiadomości o plamie nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną na temat plamy jako środka wyrazu plastycznego.

RVgNtPrHSVw9H

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 88.50 KB w języku polskim
RvTjJn9bnQF3E

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.61 KB w języku polskim