| II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI |
| |
| |
| |
| (2.1) podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego i innych dziedzin sztuki (fotografika, film) w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki) |
| |
| Pejzaż zimowy – eksperyment z akwarelą |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wie, jaką rolę w obrazie pełni plama barwna,
zna cechy techniki akwarelowej,
wie na czym polega stosowanie wąskiej gamy kolorystycznej w pracy plastycznej,
zna podstawowe materiały i narzędzia, do wykonania pracy w technice akwareli.
|
| umiejętności – uczeń:
posługuje się plamą jako środkiem wyrazu plastycznego,
wykorzystuje w pracy wiadomości zaczerpnięte z materiału wizualnego,
wyjaśnia na czym polega technika akwarelowa,
wykonuje pracę twórczą w technice akwareli.
|
| |
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja materiału wizualnego, działania praktyczne (malowanie), problemowa (rozmowa z uczniami). |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | prezentacja multimedialna na temat plamy jako środka wyrazu plastycznego; zestaw ilustracyjny z przedstawieniami obrazów, w których nadrzędną rolę pełni plama barwna. |
| |
| kartka z bloku rysunkowego formatu A‑3, farby akwarelowe |
| |
|
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).
Nauczyciel prezentuje i omawia zestaw ilustracyjny z przedstawieniami obrazów, w których nadrzędną rolę pełni plama barwna.
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat barw, uczniowie wymieniają barwy podstawowe, pochodne, ciepłe i zimne.
Nauczyciel przypomina podstawowe wiadomości o technice akwarelowej.
|
faza wprowadzająca: (8 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel wyjaśnia uczniom zadanie twórcze, które będzie polegało na wykonaniu pracy w technice akwareli. Zwraca uwagę na kolejność nanoszenia farby na papier.
Nauczyciel zachęca uczniów do stosowania w pejzażu zimowym wąskiej gamy kolorystycznej oraz operowanie barwami zimnymi.
Nauczyciel na bieżąca kontroluje pracę uczniów.
|
faza podsumowująca: (7 min.) |
Po upływie czasu przeznaczonego na wykonanie pracy nauczyciel wspólnie z uczniami omawia prace oraz je ocenia. Prace zostaną wyeksponowane w pracowni plastycznej.
Uczniowie porządkują stanowiska pracy.
W celu utrwalenia wiadomości o plamie nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną na temat plamy jako środka wyrazu plastycznego.
|