Pisanie CV
Pisanie CV
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania oraz pisania pism użytkowych (życiorys).
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty związane z życiorysem (praca, nauka, zainteresowania),
zna pisownię, wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
wie, jak napisać CV,
zna schemat CV.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi CV podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,
ćwiczy sprawność mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji prezentacji swojego życiorysu,
potrafi słuchać ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
pisze swoje CV,
formułuje wypowiedzi,
syntezuje zebrane wiadomości,
analizuje schemat CV,
dobiera i grupuje informacje układając je w całość.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, personifikacja doświadczenia, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Przykładowe życiorysy, podręcznik uzupełniający, słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Omówicie schemat CV, a potem będziecie pisać swój życiorys”. Sprawdza, czy uczniowie przygotowali pracę domową i ocenia ją plusami lub minusami.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jak wygląda życiorys. Zapisuje jego schemat na tablicy (załącznik 1) i objaśnia go uczniom. Zdaje uczniom pytania, a uczniowie odpowiadają ustnie. Podaje przykłady związane ze specjalizacją lub rzeczywistą sytuacją uczniów tak, aby CV były przydatne uczniom w przyszłości.
Wszystkie informacje uczniowie zapisują w zeszytach.
Uczniowie piszą swoje własne życiorysy, a nauczyciel monitoruje ich pracę, podchodząc do każdego i pomagając w problemach. Uczniowie mogą też korzystać ze słowników.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Brough S., Abegg B., Bedford M., Jak pisać po angielsku?, Langenscheidt, Warszawa 2004.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Schemat CV
Załącznik 1
personal information,
education,
work experience,
skills,
interests,
references.
b) Zadanie domowe
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
Jeśli nie dokończyłeś CV, napisz je w domu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy jak najwięcej informacji wydobyć od uczniów, zadając im wiele konkretnych pytań np. Jaki jest schemat CV? Co piszemy w życiorysie? Jakie dane osobowe wpisujemy do CV? Co wpiszemy w części: edukacja? Jakie znacie zainteresowania? Jakie języki można wpisać? Co to są referencje? Jak powiemy … po angielsku? Należy dopilnować, żeby uczniowie napisali swoje krótkie CV na lekcji, a ewentualnie dokończyli je w domu. CV mogą być zmyślone, ale dobrze jest by uczniowie napisali swoje prawdziwe CV, które będą mogli potem wykorzystać przy poszukiwaniu pracy. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty charakterystyczne dla tej pisemnej formy wypowiedzi uzytkowej: curriculum vitae, languages, grades, department, graduate from, degree, company, secondary school, university, subjects, duties, responsibilities, skills, driving license, internship, practice.