Scenariusz lekcji matematyki

1. Autor scenariusza:

Katarzyna Staszel

2. Etap nauczania: Klasa 4 szkoły podstawowej

3. Temat lekcji

Plan. Czytanie planu.

4. Temat z Podstawy Programowej

Skala i plan.

5. Cel lekcji

Przypomnienie pojęcia skali i planu, kształcenie umiejętności analizowania gotowego planu, ćwiczenia w mierzeniu długości odcinków, obliczanie pola prostokąta.

6. Przygotowanie uczniów- wiedza i umiejętności

Uczeń umie zmierzyć długość odcinka, operuje rachunkiem pamięciowym, zna pole prostokąta.

7. Osiągnięcia uczniów- wiedza i umiejętności

Odnajdowanie obiektów na planie, porównywanie odległości między nimi, wykonywanie prostych szkiców z zachowaniem proporcji.

8. Metody pracy

Sterowane eksperymenty uczniów, praca w grupach, dyskusja.

9., Środki realizacji, pomoce dydaktyczne Materiały

Fikcyjny plan domu ( Załącznik ZP4_08_08), atlas samochodowy, mapa Polski, linijka.

10. Matematyczne treści lekcji, czynności ucznia

Obliczanie pola prostokąta, ustalanie „współrzędnych punktu” (narazie jeszcze bez zachowania kolejności współrzędnych), mierzenie długości odcinka (aby następnie posłużyć się skalą i obliczyć jego rzeczywistą długość).

11. Przebieg lekcji

  1. Sprawdzenie pracy domowej – przypomnienie jednostek długości i pola – 5 minut.

  2. Uczniowie otrzymują plan domu wraz z opisem (Załącznik ZP4_08_08). Analizują go w parach. Próbują uzyskać jak najwięcej informacji o tym mieszkaniu. – 3 minuty.

  3. Odpowiadamy na pytania: gdzie jest kuchnia, gdzie jest pokój Ewy, Wojtka, rodziców, gdzie jest łazienka, jakie wymiary ma pokój rodziców, jaka jest powierzchnia mieszkania? – 8 minut.

  4. Uczniowie parami pracują z atlasem samochodowym. Mają zastanowić się jak jest on zbudowany, jak znaleźć potrzebną miejscowość – 3 minuty.

  5. Odpowiadamy na pytania: do czego służą litetry i liczby podane na brzegu każdej strony, jak znaleźć miejscowość, do której chcemy dotrzeć – 2 minuty.

  6. Uczniowie w parach podają sobie współrzędne miejscowości, aby następnie znaleźć ich nazwy – 5 minut.

  7. Praca w grupach 4 – 5 – osobowych

Planujemy wycieczkę Szlakiem Piastowskim. Jakie miejscowości zwiedzimy? Jak określimy ich położenie korzystając z mapy Polski? W jakiej kolejności będziemy je zwiedzać? (to zadanie będziemy kontynuować przy temacie skala). Które miejscowości są najdalej od siebie położone? - 10 minut.

  1. Zadanie i omówienie pracy domowej – 9 minut.

12. Praca domowa

Zadanie. Narysuj plan wybranego pokoju swojego mieszkania.

Przy omawianiu pracy domowej trzeba zwrócić uwagę na kolejność czynności: najpierw zmierzenie pokoju, następnie ustalenie jakiej rzeczywistej długości będzie odpowiadał 1 cm na planie, w końcu zaznaczenie okien i drzwi i narysowanie mebli.

13. Możliwe rozszerzenia tematu

Tematy: 1. Zaznaczanie i odczytywanie punktów w układzie współrzędnych. 2. Skala.

Zadania: 1. Zaprojektuj wymarzony swój pokój, a może salę lekcyjną, czy też całą szkołe. 2. Zaprojektuj zagospodarowanie podwórka lub placu zabaw przed blokiem.

14. Uwagi metodyczne

W przypadku kłopotów ze zrozumieniem materiału należy zanalizować więcej planów czy map. Należy spróbować wspólnie z takim uczniem narysować plan sali lekcyjnej a może gimnastycznej (to będzie dla nich przyjemniejsze). Dla uczniów zdolnych przygotujmy mapę osiedla czy miasta i polećmy im zaszyfrowanie drogii między dwoma obiektami przy wykorzystaniu określeń: prosto, pierwsza (druga…) w prawo (w lewo) itp.

15. Uwagi

Podręcznik dla klasy IV. Matematyka 2001. WSiP.

R1E8QFlB5pv1X

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 44.50 KB w języku polskim