Plan. Czytanie planu
Scenariusz lekcji matematyki
1. Autor scenariusza: Katarzyna Staszel | 2. Etap nauczania: Klasa 4 szkoły podstawowej |
3. Temat lekcji | |
Plan. Czytanie planu. | |
4. Temat z Podstawy Programowej | |
Skala i plan. | |
5. Cel lekcji | |
Przypomnienie pojęcia skali i planu, kształcenie umiejętności analizowania gotowego planu, ćwiczenia w mierzeniu długości odcinków, obliczanie pola prostokąta. | |
6. Przygotowanie uczniów- wiedza i umiejętności | |
Uczeń umie zmierzyć długość odcinka, operuje rachunkiem pamięciowym, zna pole prostokąta. | |
7. Osiągnięcia uczniów- wiedza i umiejętności | |
Odnajdowanie obiektów na planie, porównywanie odległości między nimi, wykonywanie prostych szkiców z zachowaniem proporcji. | |
8. Metody pracy | |
Sterowane eksperymenty uczniów, praca w grupach, dyskusja. | |
9., Środki realizacji, pomoce dydaktyczne Materiały | |
Fikcyjny plan domu ( Załącznik ZP4_08_08), atlas samochodowy, mapa Polski, linijka. | |
10. Matematyczne treści lekcji, czynności ucznia | |
Obliczanie pola prostokąta, ustalanie „współrzędnych punktu” (narazie jeszcze bez zachowania kolejności współrzędnych), mierzenie długości odcinka (aby następnie posłużyć się skalą i obliczyć jego rzeczywistą długość). | |
11. Przebieg lekcji | |
Planujemy wycieczkę Szlakiem Piastowskim. Jakie miejscowości zwiedzimy? Jak określimy ich położenie korzystając z mapy Polski? W jakiej kolejności będziemy je zwiedzać? (to zadanie będziemy kontynuować przy temacie skala). Które miejscowości są najdalej od siebie położone? - 10 minut.
| |
12. Praca domowa | |
Zadanie. Narysuj plan wybranego pokoju swojego mieszkania. Przy omawianiu pracy domowej trzeba zwrócić uwagę na kolejność czynności: najpierw zmierzenie pokoju, następnie ustalenie jakiej rzeczywistej długości będzie odpowiadał 1 cm na planie, w końcu zaznaczenie okien i drzwi i narysowanie mebli. | |
13. Możliwe rozszerzenia tematu | |
Tematy: 1. Zaznaczanie i odczytywanie punktów w układzie współrzędnych. 2. Skala. Zadania: 1. Zaprojektuj wymarzony swój pokój, a może salę lekcyjną, czy też całą szkołe. 2. Zaprojektuj zagospodarowanie podwórka lub placu zabaw przed blokiem. | |
14. Uwagi metodyczne | |
W przypadku kłopotów ze zrozumieniem materiału należy zanalizować więcej planów czy map. Należy spróbować wspólnie z takim uczniem narysować plan sali lekcyjnej a może gimnastycznej (to będzie dla nich przyjemniejsze). Dla uczniów zdolnych przygotujmy mapę osiedla czy miasta i polećmy im zaszyfrowanie drogii między dwoma obiektami przy wykorzystaniu określeń: prosto, pierwsza (druga…) w prawo (w lewo) itp. | |
15. Uwagi | |
Podręcznik dla klasy IV. Matematyka 2001. WSiP. |