Podróżujemy śladami załogi Kaspiana.
Podróżujemy śladami załogi Kaspiana
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
określa elementy świata przedstawionego w powieści,
rozumie pojęcia: fikcja, fantastyka.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
budować opowiadanie odtwórcze,
zapisywać plan wydarzeń w formie równoważników zdań,
przedstawić trasę wyprawy bohaterów w formie mapy.
2. Metoda i forma pracy
praca w grupach, praca z tekstem, wykorzystanie twórczej aktywności uczniów (tworzenie mapy)
3. Środki dydaktyczne
arkusze brystolu
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przypomnienie pojęć: fikcja i fantastyka. Wskazanie przykładów elementów fantastycznych w powieści. Określenie elementów świata przedstawionego z podziałem na świat realny i fantastyczny.
I Miejsca wydarzeń:
świat realny: Anglia,
świat fantastyczny: Narnia.
II Czas wydarzeń:
świat realny: kilka lat po zakończeniu II wojny światowej,
świat fantastyczny: czas panowania króla Kaspiana.
III Bohaterowie:
przybysze z naszego świata: Łucja, Edmund, Eustachy,
mieszkańcy Narnii: Aslan, Kaspian, Ryczypisk, Drinian, baronowie, Patałachowie, gubernator Gumpas, czarodziej Koriakin Ramandu i jego córka.
b) Faza realizacyjna
I. Opowiadanie przebiegu wyprawy Kaspiana. Zapis planu ramowego.
Wyruszenie księcia Kaspiana na poszukiwanie siedmiu baronów.
Wyłowienie z morza Łucji, Eustachego i Edmunda.
Przybycie na Samotne Wyspy:
schwytanie części załogo przez handlarzy niewolnikami,
wykupienie Kaspiana przez barona Berna,
odebranie władzy gubernatorowi Gumpasowi i przekazanie jej baronowi Berkowi,
zniesienie handlu niewolnikami.
Dopłynięcie do Smoczej Wyspy:
zamiana Eustachego w smoka,
odnalezienie klejnotów drugiego barona,
odczarowanie Eustachego przez Aslana.
Atak węża morskiego na statek.
Znalezienie się na Wyspie Złotej Wody:
odkrycie ciała barona w magicznym jeziorze,
kłótnia pomiędzy Edmundem a Kaspianem,
pojawienie się Aslana.
Wylądowanie załogi na Wyspie Głosów:
a) spotkanie z niewidzialnym Patałachami,
b) odczarowanie Patałachów przez Łucję.
Dopłynięcie do Ciemnej Wyspy:
a) odnalezienie barona Rupa,
b) pomoc Aslana w wydostaniu się z wyspy.
Dotarcie do Początku Końca Świata:
a) odnalezienie trzech śpiących baronów,
b) rozmowa z Ramandu i jego córką.
c) wyruszenie na Koniec Świata.
Spełnienie przepowiedni Ryczypiska.
Pomoc Aslana w powrocie dzieci do realnego świata.
II. Praca w grupach. Uczniowie na dużych arkuszach brystolu wykonują barwną mapę, na której przedstawiają trasę podróży „Wędrowca do Świtu”. Oprócz nazw wysp i miejsca wyłowienia dzieci, zaznaczają przy kolejnych wyspach symbole rysunkowe charakteryzujące dany ląd.
c) Faza podsumowująca
Omówienie efektów pracy grup. Analiza map pod kątem zgodności z książką, ocena pomysłowości i staranności wykonania. Mapy wykonane przez uczniów wieszamy na ścianie – będą odpowiednią dekoracją podczas omawiania książki.
5. Bibliografia
Lewis C. S., Podróż „Wędrowca do Świtu”, Poznań, Media Rodzina 2005 r.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uzupełnij kartotekę dla wybranej wyspy:
Nazwa wyspy | |
Położenie | |
Mieszkańcy | |
Właściwości |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przewidziana dla klasy VI szkoły podstawowej.