Podróżujemy śladami załogi Kaspiana

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • określa elementy świata przedstawionego w powieści,

  • rozumie pojęcia: fikcja, fantastyka.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • budować opowiadanie odtwórcze,

  • zapisywać plan wydarzeń w formie równoważników zdań,

  • przedstawić trasę wyprawy bohaterów w formie mapy.

2. Metoda i forma pracy

praca w grupach, praca z tekstem, wykorzystanie twórczej aktywności uczniów (tworzenie mapy)

3. Środki dydaktyczne

arkusze brystolu

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przypomnienie pojęć: fikcja i fantastyka. Wskazanie przykładów elementów fantastycznych w powieści. Określenie elementów świata przedstawionego z podziałem na świat realny i fantastyczny.

I Miejsca wydarzeń:

  1. świat realny: Anglia,

  2. świat fantastyczny: Narnia.

II Czas wydarzeń:

  1. świat realny: kilka lat po zakończeniu II wojny światowej,

  2. świat fantastyczny: czas panowania króla Kaspiana.

III Bohaterowie:

  1. przybysze z naszego świata: Łucja, Edmund, Eustachy,

  2. mieszkańcy Narnii: Aslan, Kaspian, Ryczypisk, Drinian, baronowie, Patałachowie, gubernator Gumpas, czarodziej Koriakin Ramandu i jego córka.

b) Faza realizacyjna

I. Opowiadanie przebiegu wyprawy Kaspiana. Zapis planu ramowego.

  1. Wyruszenie księcia Kaspiana na poszukiwanie siedmiu baronów.

  2. Wyłowienie z morza Łucji, Eustachego i Edmunda.

  3. Przybycie na Samotne Wyspy:

  1. schwytanie części załogo przez handlarzy niewolnikami,

  2. wykupienie Kaspiana przez barona Berna,

  3. odebranie władzy gubernatorowi Gumpasowi i przekazanie jej baronowi Berkowi,

  4. zniesienie handlu niewolnikami.

  1. Dopłynięcie do Smoczej Wyspy:

    1. zamiana Eustachego w smoka,

  1. odnalezienie klejnotów drugiego barona,

  2. odczarowanie Eustachego przez Aslana.

  1. Atak węża morskiego na statek.

  2. Znalezienie się na Wyspie Złotej Wody:

  1. odkrycie ciała barona w magicznym jeziorze,

  2. kłótnia pomiędzy Edmundem a Kaspianem,

  3. pojawienie się Aslana.

  1. Wylądowanie załogi na Wyspie Głosów:

a) spotkanie z niewidzialnym Patałachami,

b) odczarowanie Patałachów przez Łucję.

  1. Dopłynięcie do Ciemnej Wyspy:

a) odnalezienie barona Rupa,

b) pomoc Aslana w wydostaniu się z wyspy.

  1. Dotarcie do Początku Końca Świata:

a) odnalezienie trzech śpiących baronów,

b) rozmowa z Ramandu i jego córką.

c) wyruszenie na Koniec Świata.

  1. Spełnienie przepowiedni Ryczypiska.

  2. Pomoc Aslana w powrocie dzieci do realnego świata.

II. Praca w grupach. Uczniowie na dużych arkuszach brystolu wykonują barwną mapę, na której przedstawiają trasę podróży „Wędrowca do Świtu”. Oprócz nazw wysp i miejsca wyłowienia dzieci, zaznaczają przy kolejnych wyspach symbole rysunkowe charakteryzujące dany ląd.

c) Faza podsumowująca

Omówienie efektów pracy grup. Analiza map pod kątem zgodności z książką, ocena pomysłowości i staranności wykonania. Mapy wykonane przez uczniów wieszamy na ścianie – będą odpowiednią dekoracją podczas omawiania książki.

5. Bibliografia

Lewis C. S., Podróż „Wędrowca do Świtu”, Poznań, Media Rodzina 2005 r.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uzupełnij kartotekę dla wybranej wyspy:

Nazwa wyspy

Położenie

Mieszkańcy

Właściwości

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przewidziana dla klasy VI szkoły podstawowej.

RVAsOHWqtHTkg

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.46 KB w języku polskim
R1TsYokhGFr5T

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim