Porozmawiajmy o uczuciach
Porozmawiajmy o uczuciach
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie:
poznają słownictwo związane z emocjami i uczuciami,
klasyfikują uczucia, analizują przyczyny ich pojawienia się.
Umiejętności
Uczniowie:
potrafią nazwać uczucia i emocje,
rozwijają umiejętności analizy i argumentowania,
doskonalą rozumienie tekstu słuchanego i czytanego.
2. Metoda i forma pracy
Praca zbiorowa, indywidualna i grupowa, elementy komunikacji niewerbalnej: gesty i mimika.
3. Środki dydaktyczne
Artykuł prasowy
Literatura z ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie. Nauczyciel czyta tekst prasowy o uczuciach. Zadaniem uczniów jest uważne słuchanie w celu podania definicji emocji (zawartej w tekście):
Une émotion: c’est une réaction soudaine de l’organisme et de l’esprit, qui nous prépare à une action.
2. Nauczyciel czyta tekst powtórnie. Tym razem uczniowie muszą wypisać nazwy uczuć i emocji: colère, joie, honte, haine, peur, tristesse...
Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest różnica miedzy uczuciem a emocją. Wyjaśnienie:
une émotion (passagère) / un sentiment (plus stable,plus profond)
3. Uczniowie dostają teksty z definicjami uczuć bez ich nazwania. Ich zadaniem jest odgadnięcie nazwy uczucia czy emocji.
La .............. est faite d’une sensation de jubilation et de bonheur, de complétude aussi. Nous disposons tous de cette faculté d’exaltation, d’ouverture radieuse au monde, à même de nous faire apprécier le vrai, le bien, le beau.
La .............. a un aspect avertisseur: je ne me laisserai pas faire! Elle prépare au combat et décourage l’attaque. Elle est utile pour défendre ses positions. Mais elle peut endommager une relation.
La ............... a une fonction proche de celle de la douleur, on peut essayer de l’apprivoiser. Elle peut être suivie de dépression ou de mélancolie.
La ............... est l’émotion du danger. Il existe ....... de la nuit, ....... des cataclysmes ......... des autres etc.
4. Nauczyciel pyta uczniów, które uczucia czy emocje są pozytywne, a które negatywne.
Co je wywołuje? (np. kłótnia...)
Czy należy tłumić emocje?
Faut‑il garder ses émotions pour soi‑même?
Oui (arguments) / Non (arguments)
5. Ćwiczenia 1,2,4 / 85 (Miquel C., Le Vocabulaire progressif du français).
6. Podsumowanie. Ochotnicy (uczniowie), za pomocą gestów i mimiki, pokazują uczucia bądź emocje przed klasą. Uczniowie odgadują ich nazwy po francusku.
5. Bibliografia
Brunière A. de la, Vos émotions vous gouvernent‑elles?, [w:] « Réponses santé » septembre 2001, N°115.
Miquel C., Le Vocabulaire progressif du français, Clé International, Paris 1999.
6. Załączniki
Zadanie domowe
W domu uczniowie opisują cechy i zachowanie optymisty i pesymisty.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak