Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Porozmawiajmy o uczuciach

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczniowie:

  • poznają słownictwo związane z emocjami i uczuciami,

  • klasyfikują uczucia, analizują przyczyny ich pojawienia się.

Umiejętności

Uczniowie:

  • potrafią nazwać uczucia i emocje,

  • rozwijają umiejętności analizy i argumentowania,

  • doskonalą rozumienie tekstu słuchanego i czytanego.

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa, indywidualna i grupowa, elementy komunikacji niewerbalnej: gesty i mimika.

3. Środki dydaktyczne

Artykuł prasowy

Literatura z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

1. Wprowadzenie. Nauczyciel czyta tekst prasowy o uczuciach. Zadaniem uczniów jest uważne słuchanie w celu podania definicji emocji (zawartej w tekście):

Une émotion: c’est une réaction soudaine de l’organisme et de l’esprit, qui nous prépare à une action.

2. Nauczyciel czyta tekst powtórnie. Tym razem uczniowie muszą wypisać nazwy uczuć i emocji: colère, joie, honte, haine, peur, tristesse...

Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest różnica miedzy uczuciem a emocją. Wyjaśnienie:

une émotion (passagère) / un sentiment (plus stable,plus profond)

3. Uczniowie dostają teksty z definicjami uczuć bez ich nazwania. Ich zadaniem jest odgadnięcie nazwy uczucia czy emocji.

La .............. est faite d’une sensation de jubilation et de bonheur, de complétude aussi. Nous disposons tous de cette faculté d’exaltation, d’ouverture radieuse au monde, à même de nous faire apprécier le vrai, le bien, le beau.

La .............. a un aspect avertisseur: je ne me laisserai pas faire! Elle prépare au combat et décourage l’attaque. Elle est utile pour défendre ses positions. Mais elle peut endommager une relation.

La ............... a une fonction proche de celle de la douleur, on peut essayer de l’apprivoiser. Elle peut être suivie de dépression ou de mélancolie.

La ............... est l’émotion du danger. Il existe ....... de la nuit, ....... des cataclysmes ......... des autres etc.

4. Nauczyciel pyta uczniów, które uczucia czy emocje są pozytywne, a które negatywne.

Co je wywołuje? (np. kłótnia...)

Czy należy tłumić emocje?

Faut‑il garder ses émotions pour soi‑même?

Oui (arguments) / Non (arguments)

5. Ćwiczenia 1,2,4 / 85 (Miquel C., Le Vocabulaire progressif du français).

6. Podsumowanie. Ochotnicy (uczniowie), za pomocą gestów i mimiki, pokazują uczucia bądź emocje przed klasą. Uczniowie odgadują ich nazwy po francusku.

5. Bibliografia

  1. Brunière A. de la, Vos émotions vous gouvernent‑elles?, [w:] « Réponses santé » septembre 2001, N°115.

  2. Miquel C., Le Vocabulaire progressif du français, Clé International, Paris 1999.

6. Załączniki

Zadanie domowe

W domu uczniowie opisują cechy i zachowanie optymisty i pesymisty.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Wyms2RLE7LM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.05 KB w języku polskim
REzSEfHB0Z4wU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim