Powtórzenie wiadomości przed klasówką – synonimy, antonimy, homonimy i neologizmy
Powtórzenie wiadomości przed klasówką – antonimy, synonimy i homonimy i neologizmy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna definicje: antonimu, synonimu, homonimu i neologizmu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
tworzyć synonimy, antonimy, neologizmy,
zinterpretować neologizmy artystyczne.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, pogadanka.
3. Środki dydaktyczne
Przygotowane przez nauczyciela karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel krótką pogadanką wprowadza uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
Wybrany uczeń przypomina wiadomości na temat antonimów. Zapisujemy na tablicy przykłady antonimów. Zadaniem uczniów jest zdecydowanie, czy są poprawne. Przy każdym przykładzie należy uzasadnić odpowiedź:
mędrzec – głupiec, walka – niepokój, ładny – ohydny
wróg – opiekun, melodyjny – dźwięczny, świeży – stary
powrotny – bezpowrotny, bliski – daleki
Prosimy, aby uczniowie wykonali polecenia znajdujące się na kartach pracy dotyczące antonimów.
W tym czasie nauczyciel zapisuje na tablicy hasła z reklam i graffiti. Zadaniem uczniów jest wskazać, jakie zjawiska językowe występują w tych przykładach:
Jestem przegrana. Kaseta.
Nastrój się na lepszy nastrój.
Nie pisz Credo na parkanie.
Calpol – mamy syrop na gorączkę (reklama syropu dla dzieci).
Następnie przypominamy wiadomości o homonimach. Aby utrwalić te treści, wykonujemy ćwiczenia umieszczone na kartach pracy (załącznik 1).
Następnie przypominamy wiadomości na temat synonimów. W celu lepszego zapamiętania tych informacji prosimy o wykonanie ćwiczeń znajdujących się w kartach pracy.
Po tym zadaniu krótko przypominamy różnice między wyrazami pochodnymi i bliskoznacznymi. W celu utrwalenia wiadomości uzupełniamy tabelkę zamieszczoną na tablicy.
nauczyciel | ? | nauczycielski |
lustro | ? | lustrzany |
? | wizerunek | ? |
? | kotara | zasłonić |
WYRAZ | SYNONIM | WYRAZ POCHODNY |
Następnie przypominamy, czym jest neologizm i co oznacza pojęcie „neologizm artystyczny”. Po wyjaśnieniach przystępujemy do próby interpretacji neologizmów artystycznych umieszczonych w wierszu Bolesława Leśmiana „Przyśpiew” (załącznik 2).
5. Bibliografia
Z. Czarniecka‑Rodzik, Język polski. Gramatyka. Podręcznik dla gimnazjum, Prószyński i S‑ka*,* Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Dopisz antonimy do podanych wyrazów:
głupio, łagodnie, smutno, przyjęty, bohaterstwo, kochać, szyć, spaść, zapamiętany
.................................................................................................................
Jakie to części mowy?
Stosując antonimy, napisz po dwa zdania – jedno przeczące drugiemu – na temat: dzisiejszej pogody, oglądania telewizji.
Jak prawidłowo powinny brzmieć podane frazeologizmy? Popraw je, zastępując błędne wyrazy antonimami:
Odlewać oliwy od ognia. – .............................................
Przelewać z pełnego w puste. – .....................................
Mieć za krótki język. – ..................................................
Byś ósmym paskudztwem świata. – ..............................
Wyważać zamknięte drzwi. – ........................................
Udowodnij, że te wyrazy mogą występować jako homonimy (ułóż odpowiednie zdania):
babka, boks, staw, rola, kula, państwo, ruda, zawód, granat, bujać, wieża, celny, rakieta, piła.
Dopisz do tego wyrazu jak najwięcej synonimów. Wyciągnij wnioski.
PRZYKRY
Dopisz rzeczowniki, które mogą być określane przez podane synonimy:
wielki, niebotyczny, niebagatelny, solidny, wybujały, ciężki, pokaźny
załącznik 2.
Interpretacja neologizmów w wierszu Bolesława Leśmiana „Przyśpiew”:
Wkosmacona w kwiat płytki,
Łeb ująwszy w dwie chwytki,
Pszczołą, nim ją porwie lot,
W słońcu myje się jak kot –
I do naga z odwianych skrzydeł się rozbiera.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak