Praca – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Praca – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo dotyczące pracy.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny egzaminu maturalnego
zna słownictwo związane z pracą
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymawiać i poprawnie zapisać słowa związane z tematem
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji powtórzenia wiadomości
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
bierze udział w grach dydaktycznych
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze (grupie)
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej i wyrażania swoich opinii
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
bierze udział w grach dydaktycznych
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, gra dydaktyczna, audiolingwalna, ćwiczebna, drama
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie i słuchanie o pracy. Powtórzycie najważniejsze słowa związane z tą tematyką.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „kalambury”. Uczniowie przedstawiają bez słów zawody z ćwiczenia 1/43. Reszta uczniów zgaduje. Uczeń, który odgadnie najwięcej wyrazów, dostaje plusa. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1/43 - grupują wyrazy w kategorie w 6 parach lub grupach. Następnie kilka osób wypowiada się na temat wybranych zawodów, odpowiadając na pytania: What job would you like to have? Why do you think this job is exciting/dangerous/unnecessary? etc.
Ćwiczenie 2. Każdy uczeń (ewentualnie para) stara się połączyć wyrazy w zwroty i ułożyć z nimi zdanie. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie trudności. Następnie uczniowie czytają zdania na głos, ewentualnie wyjaśniając je po polsku.
Uczniowie w parach lub grupach przygotowują dialogi obrazujące różnice między słowami w ćwiczeniu 4/44. Nauczyciel pochodzi do każdej pary i pomaga w pracy, wyjaśniając nieznane słowa. Następnie uczniowie odgrywają swoje role (mini inscenizacja) w parach, a inni uczniowie zgadują, co to za sytuacja i słowo.
Ćwiczenie 5/44. Uczniowie czytają podane zdania i wyjaśniają je przy pomocy nauczyciela. Każdy uczeń wybiera 3 najważniejsze powody dla których ludzie wybierają określony zawód. Następnie kilku uczniów prezentuje ustnie swoje opinie i udziela odpowiedzi na pytanie: Why?
Gra dydaktyczna: „wąż literowy”. Nauczyciel pisze na tablicy słowo job, a uczniowie po kolei podchodzą i dopisują do niego wyrazy, kojarzące się im z zawodem (np. job/bodyguard/driver/firefighter etc.)
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
jobs, apply for, take a day off, shift work, full‑time, overtime, pay taxes, a nine to five job, etc.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś słów. Wykonaj ćwiczenie 3/43 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Odpowiedz na pytania. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zmotywujemy uczniów do pracy, informując ich na początku lekcji o zamiarze przeprowadzenia dwóch gier dydaktycznych. Kiedy będą świadomi, że czeka ich zabawa, będą sprawniej wykonywać mniej ciekawe ćwiczenia w środkowej fazie lekcji.