Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Praca – ćwiczenia utrwalające słownictwo

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo dotyczące pracy.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny egzaminu maturalnego

  • zna słownictwo związane z pracą

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymawiać i poprawnie zapisać słowa związane z tematem

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji powtórzenia wiadomości

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem

  • bierze udział w grach dydaktycznych

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze (grupie)

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej i wyrażania swoich opinii

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

  • bierze udział w grach dydaktycznych

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, gra dydaktyczna, audiolingwalna, ćwiczebna, drama

Forma: praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie i słuchanie o pracy. Powtórzycie najważniejsze słowa związane z tą tematyką.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „kalambury”. Uczniowie przedstawiają bez słów zawody z ćwiczenia 1/43. Reszta uczniów zgaduje. Uczeń, który odgadnie najwięcej wyrazów, dostaje plusa. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1/43 - grupują wyrazy w kategorie w 6 parach lub grupach. Następnie kilka osób wypowiada się na temat wybranych zawodów, odpowiadając na pytania: What job would you like to have? Why do you think this job is exciting/dangerous/unnecessary? etc.

  3. Ćwiczenie 2. Każdy uczeń (ewentualnie para) stara się połączyć wyrazy w zwroty i ułożyć z nimi zdanie. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w razie trudności. Następnie uczniowie czytają zdania na głos, ewentualnie wyjaśniając je po polsku.

  4. Uczniowie w parach lub grupach przygotowują dialogi obrazujące różnice między słowami w ćwiczeniu 4/44. Nauczyciel pochodzi do każdej pary i pomaga w pracy, wyjaśniając nieznane słowa. Następnie uczniowie odgrywają swoje role (mini inscenizacja) w parach, a inni uczniowie zgadują, co to za sytuacja i słowo.

  5. Ćwiczenie 5/44. Uczniowie czytają podane zdania i wyjaśniają je przy pomocy nauczyciela. Każdy uczeń wybiera 3 najważniejsze powody dla których ludzie wybierają określony zawód. Następnie kilku uczniów prezentuje ustnie swoje opinie i udziela odpowiedzi na pytanie: Why?

  6. Gra dydaktyczna: „wąż literowy”. Nauczyciel pisze na tablicy słowo job, a uczniowie po kolei podchodzą i dopisują do niego wyrazy, kojarzące się im z zawodem (np. job/bodyguard/driver/firefighter etc.)

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

jobs, apply for, take a day off, shift work, full‑time, overtime, pay taxes, a nine to five job, etc.

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś słów. Wykonaj ćwiczenie 3/43 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Odpowiedz na pytania. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zmotywujemy uczniów do pracy, informując ich na początku lekcji o zamiarze przeprowadzenia dwóch gier dydaktycznych. Kiedy będą świadomi, że czeka ich zabawa, będą sprawniej wykonywać mniej ciekawe ćwiczenia w środkowej fazie lekcji.

RrH1tm6iBfPOn

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.51 KB w języku polskim
RNzLCRESUAaJw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim