Po lewej stronie fotografii zostali przedstawieni mężczyźni ubrani w mundury, na głowach mają założone hełmy a w rękach trzymają pałki bojowe oraz tarcze. W centralnej części zdjęcia rozpościera się zasłona dymna a po prawej stronie fotografii widać pomnik nagiego mężczyzny siedzącego na obelisku i podbierającego swoją brodę o dłoń.
Po lewej stronie fotografii zostali przedstawieni mężczyźni ubrani w mundury, na głowach mają założone hełmy a w rękach trzymają pałki bojowe oraz tarcze. W centralnej części zdjęcia rozpościera się zasłona dymna a po prawej stronie fotografii widać pomnik nagiego mężczyzny siedzącego na obelisku i podbierającego swoją brodę o dłoń.
Prawa człowieka
Prawa człowieka
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
Nauczysz się
wymieniać generacje praw człowieka,
kategoryzować prawa człowiekaprawa człowiekaprawa człowieka ze względu na przynależność do danej generacji praw człowieka,
przedstawiać cechy praw człowieka,
uzasadniać własne stanowisko w sprawie ograniczania praw człowieka,
wyjaśniać znaczenie godności ludzkiej w różnych systemach moralnych,
przedstawiać genezę praw człowieka,
analizować treść i formułować wnioski na temat znaczenia preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Wprowadzenie
Koncepcja praw człowieka w swym współczesnym kształcie powstała dopiero po II wojnie światowej, choć jej korzeni można poszukiwać już w poglądach filozofów starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu. Koncepcje te były rozwijane w średniowieczu, a później w epoce oświecenia. Wychodziły one z założenia, że każdy z nas posiada pewną indywidualną sferę wolności, która nie może zostać przez nikogo naruszona – ani drugą osobę, ani żadną organizację, w tym państwo. Sfera ta pozwala każdej jednostce zachować jej niepowtarzalność i indywidualność.
Prawa człowieka
Współcześnie prawa człowiekaPrawa człowiekaprawa człowieka dzielimy na tak zwane trzy generacje.
Do pierwszej generacji należą fundamentalne prawa osobiste i polityczne. Zostały one sformułowane w XVIII w. Do praw tych należą prawo do życia, równość wobec prawa, nietykalność osobista, wolność słowa, sumienia czy wyznania. Prawa te akcentują konieczność zagwarantowania człowiekowi wolności od ingerencji władzy.
Prawa drugiej generacji powstały jako rezultat ruchów robotniczych i socjalistycznych w drugiej połowie XIX wieku. Dotyczą one sfery pracy, opieki medycznej i standardu życia. Mowa tu więc o prawach ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych. Należą do nich prawo do pracy, wynagrodzenia, wypoczynku czy prawo do nauki.
Rh4ZEyNvvtXaT
Zamieszczona czarno‑białą fotografia przedstawia dużą grupę ludzi maszerującą środkiem ulicy. Na przodzie pochodu widać konie ciągnące platformę, na której stoją czterej mężczyźni w kapeluszach. Za nimi widać duży, kwadratowy sztandar. Po lewej stronie zdjęcia stoi wysoki, murowany budynek z kolumnami. W prawym dolnym rogu widać dużą grupę ludzi obserwujących demonstrację. Mają na głowach kapelusze.
Demonstracja robotników (ok. 1900 r.) pod parlamentem australijskim, żądających wprowadzenia ośmiogodzinnego dnia pracy.
Źródło: dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_union#/media/File:Melbourne_eight_hour_day_march-c1900.jpg, domena publiczna.
Prawa trzeciej generacji, zwane prawami solidarnościowymi lub zbiorowymi, są efektem procesu globalizacji. Należą do nich prawo do pokoju, prawa narodów do samostanowienia, rozwijania własnej kultury, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego, pomocy humanitarnej czy wspólnego dziedzictwa ludzkości.
R1NYdDUSJKfDD
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj podane informacje do właściwej generacji praw. PIERWSZA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista DRUGA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista TRZECIA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista
Przyporządkuj podane informacje do właściwej generacji praw. PIERWSZA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista DRUGA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista TRZECIA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Prawa człowieka mają charakter:
powszechny, a więc są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii,
przyrodzony, a więc istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, państwo jedynie tworzy system ich ochrony,
niezbywalny, a więc żadna władza nie może nam ich odebrać, nie można się ich zrzec,
nienaruszalny, a więc istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane,
naturalny, a więc posiadamy je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania,
niepodzielny, a więc wszystkie stanowią integralną i współzależną całość.
RWenfdNgdbC4y
Ćwiczenie 2
Połącz cechy praw człowieka z właściwymi wyjaśnieniami. powszechne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość przyrodzone Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość niezbywalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość nienaruszalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość niepodzielne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość
Połącz cechy praw człowieka z właściwymi wyjaśnieniami. powszechne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość przyrodzone Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość niezbywalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość nienaruszalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość niepodzielne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R1TONXSUsIpIL
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Przypomnij sobie, jakie prawa wchodzą w skład praw należących do trzeciej generacji. Zastanów się, jakie trudności mogą wynikać z ich zapewnienia. Dobierz poprawne argumenty do sformułowanego w poleceniu twierdzenia.
Prawa trzeciej generacji nazywane też prawami solidarnościowymi są najtrudniejsze do wyegzekwowania, gdyż wiążą się często z koniecznością nawiązania ścisłej współpracy z wszystkimi państwami i narodami (np. w celu zapewnienia prawa do pokoju), albo są uzależnione od czynników, na które państwa, a nawet grupy państw nie mają wpływu (np. ochrona środowiska). Często też zapewnienie tych praw wymaga ogromnych nakładów finansowych, na które wielu państw na świecie nie stać.
Godność człowieka
Prawa człowieka to podstawowe normy przysługujące każdemu z nas. Wynikają one z samego faktu bycia człowiekiem, a ich źródłem wszystkich praw i wolności jest godnośćgodnośćgodność człowieka.
RJPlhWiVCnjmp
1
RASZdHJ3wpcjA
Slajd tytułowy. Plansza z tytułem: Godność człowieka w różnych systemach moralnych
Prezentacja - Godność człowieka w różnych systemach moralnych
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Godność człowieka w różnych systemach moralnych.
R1dB9K4vPqjBn
1
R15DxLmtb8F8J
U góry slajdu napis: Godność człowieka. Po lewej obrys sylwetki dorosłego mężczyzny. Po prawej tabela, w której zapisano hasła oraz ich definicje: godność osobowa - właściwa każdemu człowiekowi, przynależna z racji samego bycia człowiekiem, wrodzona, stała i niezniszczalna, nie można się jej pozbyć; godność osobowościowa - wynika z wysiłku podejmowanego przez człowieka, zależy od jego postępowania, składają się na nią wartości i zasady moralne; godność osobista - poczucie świadomości własnej wartości, szacunek dla samego siebie, honor, duma, urząd, tytuł bądź funkcja.
Godność człowieka
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Pojęcie godności wywodzi się z łacińskiego terminu dignitas, który oznaczał godność, poważanie, szacunek. Terminem tym określa się godność człowieka (osobową), godność osobowościową oraz godność osobistą. Godność osobowa jest właściwa każdej osobie i przynależna z racji samego bycia człowiekiem. Jest ona wrodzona, stała i niezniszczalna, a człowiek nie może się jej sam pozbyć. Godność osobowościowa jest zależna od podjętego przez człowieka wysiłku, od tego, czy i w jaki sposób postępuje, zmierzając do własnej doskonałości, której odzwierciedleniem są wyznawane przez niego wartości i przestrzegane zasady moralne. Z kolei godność osobista jest tłumaczona jako poczucie świadomości własnej wartości, szacunek do samego siebie, honor, duma, a także zaszczytny urząd, uzyskany tytuł bądź pełniona funkcja.
R18PLNY4hA0H6
1
RAQlrjzMO5p8i
U góry slajdu napis: Godność człowieka. Po lewej obrys sylwetki dorosłego mężczyzny. Po prawej znajduje się tekst w podpunktach: powiązana z istotą człowieczeństwa, dotyczy tylko ludzi, nie otrzymuje się jej za pochodzenie czy dokonania, jest nienaruszalna, nie może być ograniczona.
Godność człowieka
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Godność człowieka związana jest z samą istotą człowieczeństwa, wynika z faktu bycia człowiekiem. Pojęcie to istnieje tylko w odniesieniu do istoty ludzkiej i nie może dotyczyć innych bytów, takich jak zwierzęta, rośliny czy rzeczy. Człowiek nie otrzymuje jej w zamian za swoje pochodzenie czy dokonania, a zatem nikt nie może mu jej odebrać. Godność jest więc wartością absolutnie nienaruszalną i nie może być ograniczona ze względu na płeć, stanowisko jakie się zajmuje, kraj z którego się pochodzi, rasę, wyznawaną religię czy obowiązujący porządek prawny.
R1dYhwouxTJog
1
R1Ftjx7owp3Sl
U góry slajdu napis: Godność człowieka w starożytności. Po lewej mapa, na której kolorem żółtym zaznaczono teren obecnej Macedonii, Albanii, Grecji wraz z wyspami oraz teren zachodniego wybrzeża Turcji i okolic Stambułu. Po lewej tekst: dla Greków to część, uznanie i szacunek dla cnoty; przysługiwała czterem wzorcom osobowym: arystokraty‑wojownika, obywatela, mędrca, człowieka wielkodusznego; godność wiązała się z przysługiwaniem pełni praw i uczestnictwem w życiu publicznym: największa kara to pozbawienie godności i czci obywatelskiej.
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Pojęcie godności funkcjonuje już od starożytności. Antyczni Grecy rozumieli godność człowieka jako cześć, uznanie i szacunek dla cnoty (sprawność, dzielność, doskonałość). Przysługiwała ona czterem wzorcom osobowym: arystokraty‑wojownika, obywatela, mędrca oraz człowieka wielkodusznego. O godności obywatela decydowała przysługująca mu pełnia praw i związane z nią formy uczestnictwa w życiu politycznym. Prawa nie tylko nadawały obywatelom pewną miarę wolności politycznej i równości, ale również określały pozycję i status człowieka, który działał wspólnie z innymi. Największą karą dla starożytnego Greka była utrata praw, ponieważ pociągało to za sobą pozbawienie godności i czci obywatelskiej.
Rxun4h0EgE8OP
1
RFxUc8Vb3X3JE
U góry slajdu napis: Godność człowieka w starożytności. Po lewej zdjęcie fragmentu rzeźby mężczyzny w średnim wieku, z brodą, w luźniej szacie, z podpisem: Arystoteles. Po prawej tekst: godność powiązana z różnorodnością charakterów ludzkich i pozycji człowieka w społeczeństwie; godność to złoty środek między wadami - zarozumialstwem a służalczością; człowiek godny to człowiek wielkoduszny: szuka kontaktów z ludźmi, którzy na to zasługują.
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Jeden z najsłynniejszych greckich filozofów, Arystoteles, utożsamiał godność z różnorodnością charakterów ludzkich i pozycji człowieka w społeczeństwie. Uważał, że godność człowieka to złoty środek między jego wadami: zarozumialstwem i służalczością. Pierwsza oznaczała nachalne szukanie kontaktu z ludźmi różnego pochodzenia, a druga – izolowanie się od ludzi wynikające z własnego poczucia wyższości. Zdaniem Arystotelesa człowiekiem godnym jest wzorzec osobowy człowieka wielkodusznego, który nawiązuje do cnót bohatera, obywatela i mędrca, a zarazem wszystkie je przekracza. Człowiek godny szuka bowiem kontaktów z ludźmi, którzy na to zasługują.
RF4TYKw3nI6dG
1
RDZa4M3gryO6b
U góry slajdu napis: Godność człowieka w starożytności. Po lewej zdjęcie popiersia mężczyzny w starszym wieku, z brodą oraz obraz przedstawiający mężczyznę w średnim wieku siedzącego na pierwszym stopniu schodów. Nosi brodę, ubrany jest w brązową szatę i wysokie brązowe buty. W prawej ręce trzyma cienki biały przedmiot służący do pisania, lewą ręką podpiera się o kamienny blok stojący na podłodze. Na nim leżą: częściowo zapisana kartka oraz kałamarz. Niżej znajduje się tekst: Herodot i Heraklit; godność przynależy każdemu człowiekowi; ma ona przyrodzony i niezbywalny charakter; nikt nie może pozbawić godności człowieka. Po prawej stronie slajdu znajduje się zdjęcie poszarzałej kartki na której jest pięć rysunków. Cztery z nich (z numerami 1, 2, 4 i 5) przedstawiają rzeźby popiersi mężczyzn (trzech z nich ma brody), a jeden przedstawia półnagiego mężczyznę z brodą siedzącego na postumencie i podpierającego się o niską kolumnę. Pod rysunkami znajdują się napisy: 1. Sokrates, 2. Plato, 3. Pythagoras, 4. Aristoteles, 5. Zeno. Po prawej stronie rysunków znajduje się tekst: Zenon z Kition (założyciel szkoły stoików) twierdził, że: człowiek jest rzeczą świętą; dla człowieka zostało wszystko stworzone (antropocentryzm); człowiek to jedyny cel uformowania świata.
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Herodot i Heraklit przypisywali godność każdemu człowiekowi, ze względu na jego wyjątkowe miejsce w kosmosie. Godności przyznali oni przyrodzony i niezbywalny charakter. Tym samym nikt nie mógł pozbawić godności człowieka. Ideę godności ludzkiej trafnie odzwierciedla maksyma stoików: człowiek dla człowieka rzeczą świętą (homo homini res sacra). To dla człowieka, zdaniem stoików, zostało stworzone wszystko, co znajduje się w świecie, a więc wszechświat.
R1FYYfdU41ID3
1
R1WXb62RgKoX3
U góry slajdu napis: Godność człowieka w starożytności. Po lewej obraz ze zdobieniami po bokach. Na środku mężczyzna w luźnej białej szacie, w czerwonej czapce z białą obwódką, siedzący na bardzo dużym krześle z podłokietnikami i z blatem, na którym leży otwarta książka. Mężczyzna trzyma ją w rękach. Przed nim, przy stole, siedzi pięciu mężczyzn w luźnych pelerynach i dużych czapkach. Pod obrazem tekst: Boecjusz (480‑524) był jednym z najwybitniejszych filozofów i teologów chrześcijańskich przełomu starożytności i średniowiecza. Po prawej stronie slajdu mapa z zaznaczonymi na żółto terenami wokół Morza Śródziemnego oraz częścią Wielkiej Brytanii (zaznaczono m.in. tereny należące obecnie do Hiszpanii, Francji, Włoch, Chorwacji, Grecji, Bułgarii, Turcji, Syrii oraz północne wybrzeże Afryki). Pod mapą tekst: człowiek to osoba (po raz pierwszy zdefiniowane pojęcie osoby); osoba to indywidualna substancja natury rozumnej; człowiek jest świadomym i wolnym podmiotem swoich czynów, odpowiedzialny za siebie, za drugiego człowieka i za świat.
Godność człowieka w starożytności.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Przypuszcza się, że podstawy pojęcia godności człowieka na przełomie V i VI wieku jako pierwszy zdefiniował rzymski filozof Boecjusz. Uważał on, że człowiek jest osobą, czyli „indywidualną substancją natury rozumnej”. Stwierdzenie to można interpretować w taki sposób, że człowiek jest świadomym i wolnym podmiotem swoich czynów, odpowiedzialnym za siebie, za drugiego człowieka i świat. Jest to właściwość, która stanowi o jego godności. Określenie sformułowane przez Boecjusza dało początek personalistycznemu pojmowaniu człowieka.
R1AZQv9BPND3E
1
RYAMQy5s1MhL2
U góry slajdu napis: Godność człowieka w chrześcijaństwie. Po lewej stronie fragment obrazu. Na środku dwóch mężczyzn wyciągających do siebie dłonie, które prawie stykają się palcami. Mężczyzna po lewej jest młody, nagi, patrzy się w stronę drugiego mężczyzny, który jest starszy, ma siwe włosy i brodę, ubrany jest w białą szatę. Wokół starszego mężczyzny znajduje się kilka aniołów przedstawionych jako dzieci. Po prawej stronie ekranu tekst: człowiek to imago Dei: został stworzony na obraz i podobieństwo Boże; godność przejawia się na dwóch poziomach bytowania: naturalnym – rozumność i wolność, nadprzyrodzonym – uczestnictwo w Dobru absolutnym rozumiane jako powołanie do realizacji i obrony wartości duchowych.
Godność człowieka w chrześcijaństwie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
W filozofii chrześcijańskiej godność człowieka wynika z faktu, że jest on imago Dei, co oznacza, iż został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Godność w myśli chrześcijańskiej przejawia się na dwóch powiązanych ze sobą poziomach bytowania. Na poziomie naturalnym obejmuje rozumność i wolność człowieka, na poziomie nadprzyrodzonym przysługuje człowiekowi ze względu na jego uczestnictwo w Dobru absolutnym, rozumiane jako powołanie do realizacji i obrony wartości duchowych, które stanowią o jego podobieństwie do Boga.
R9jzPbtrefNwx
1
ROGNDnOD4FxHd
U góry slajdu napis: Godność człowieka w chrześcijaństwie. Niżej, po lewej stronie slajdu obraz przedstawiający kobietę i mężczyznę (oboje są nadzy) stojących pod jabłonią. Kobieta trzyma w ręce jabłko i podaje je mężczyźnie. Wokół nich znajdują się zwierzęta (sarny, jelenie, dzik, pies). W tle zieleń. Na środku ekranu obraz przedstawiający młodego mężczyznę z długimi włosami i z brodą. Ubrany jest w brązową szatę. Wokół głowy ma aureolę. Palce: wskazujący i środkowy podnosi do góry. Po prawej stronie ekranu tekst: Stary Testament (Księga Rodzaju): “Uczyńmy człowieka na obraz i podobieństwo nasze”, człowiek powstaje na podobieństwo Boga. Nowy Testament: “Dla nas ludzi i dla naszego zbawienia Bóg zstąpił z nieba i za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem”, Syn Boży przyjął ludzką naturę.
Godność człowieka w chrześcijaństwie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Chrześcijańskie rozumienie pojęcia godności wywodzi się z judaizmu. Najstarszym dokumentem, w którym znajdujemy wyrażenie idei godności człowieka, jest Księga Rodzaju Starego Testamentu. Wyrażona jest ona w opisie stworzenia człowieka: „Uczyńmy człowieka na obraz i podobieństwo nasze”. Szczytem ludzkiej godności, co z kolei przekazuje treść Nowego Testamentu, jest to, że sam Bóg — jako Syn Boży – przyjął ludzką naturę. Znalazło to swój wyraz w wyznaniu wiary Kościoła: „Dla nas ludzi i dla naszego zbawienia Bóg zstąpił z nieba i za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem”.
RuNGbiVsQejyn
1
ROKn1T1Rbgrwz
U góry slajdu napis: Godność człowieka w średniowieczu. Z lewej strony slajdu obraz przedstawiający mężczyznę o surowym wyglądzie twarzy, patrzącego się w swoją prawą stronę. Ma aureolę wokół głowy, jest łysy z wyjątkiem pasa włosów na obwodzie głowy. Nosi biały habit i brązową pelerynę. W prawej ręce trzyma model kościoła, w lewej - otwartą księgę. Z prawej strony slajdu znajduje się tekst: Święty Tomasz z Akwinu problematykę godności człowieka poruszył w dziele Summa filozoficzna. Godność: “to nie bycie osobą jest podstawą godności, ale to godność jest podstawą bycia osobą”. Godność o dwojakim znaczeniu: zakaz instrumentalnego traktowania człowieka, gdyż jest istotą wolną i może realizować samego siebie, zakaz bycia celem samym dla siebie, ponieważ człowiek istnieje także dla innych.
Godność człowieka w średniowieczu
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Koncepcja godności człowieka była rozwijana także w teologii i filozofii średniowiecznej. Dla Tomasza z Akwinu, jednego z głównych piewców godności ludzkiej „to nie bycie osobą jest podstawą godności, ale to godność jest podstawą bycia osobą”. Definicja godności ludzkiej sformułowana przez św. Tomasza składa się z dwóch elementów. Pierwszy zakazuje instrumentalnego traktowania człowieka, gdyż jest on istotą wolną i może realizować samego siebie jako osobę oraz swój indywidualny cel życia. Drugi zakazuje bycia celem samym dla siebie, ponieważ człowiek istnieje nie tylko dla siebie, ale i dla innych.
RzAjHkGhKQbhM
1
RsoAZhNRKFXVm
U góry slajdu napis: Godność człowieka w renesansie. Niżej, po lewej stronie slajdu znajduje się obraz przedstawiający lewy profil młodego mężczyzny z długimi brązowymi włosami, w czerwonej czapce, w brązowo‑granatowych szatach. Po prawej stronie slajdu tekst: Giovanni Pico della Mirandola problematykę godności człowieka zawarł w pracach zatytułowanych: O wielkości i godności człowieka i O godności człowieka. Godność to dar od Boga pozwalający samodzielnie kształtować własną naturę i decydować o swym przeznaczeniu. “Natura wszystkich innych istot została określona i zawiera się w granicach przez nas ustanowionych. Ciebie zaś, nieskrępowanego żadnymi ograniczeniami, oddaję w twoje własne ręce, abyś swą naturę sam sobie określił, zgodnie z twoją wolą. Nie uczyniłem cię ani istotą niebiańską, ani ziemską, ani śmiertelną, ani nieśmiertelną, abyś jako swobodny i godny siebie twórca i rzeźbiarz sam sobie nadał taki kształt, jaki zechcesz.”
Godność człowieka w renesansie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Pod koniec XV wieku filozof i humanista Giovanni Pico della Mirandola w swej Mowie o godności człowieka stwierdził, że człowiek, jako jedyna istota w szeregu stworzeń boskich, może kształtować swą własną naturę, decydować o swym przeznaczeniu i wyznaczać swą drogę życiową w odróżnieniu od zwierząt lub wyższych istot boskich. To, zdaniem Mirandoli, nadaje człowiekowi godność niedostępną żadnemu innemu stworzeniu Boga. Tłumaczą to słowa, które filozof włożył w usta Boga: „Natura wszystkich innych istot została określona i zawiera się w granicach przez nas ustanowionych. Ciebie zaś, nieskrępowanego żadnymi ograniczeniami, oddaję w twoje własne ręce, abyś swą naturę sam sobie określił, zgodnie z twoją wolą. Nie uczyniłem cię ani istotą niebiańską, ani ziemską, ani śmiertelną, ani nieśmiertelną, abyś jako swobodny i godny siebie twórca i rzeźbiarz sam sobie nadał taki kształt, jaki zechcesz.”
RkvQ9L1Hxo1h5
1
R7W111rz9T4fh
U góry slajdu napis: Godność człowieka w renesansie. Niżej, po lewej stronie slajdu znajduje się zdjęcie białej, nieco pobrudzonej kartki zapisanej tekstem w języku łacińskim. Po prawej stronie slajdu znajduje się tekst: Jan z Trzciany problematykę godności człowieka zawarł w traktacie O naturze i godności człowieka. Poznaj samego siebie, a poznasz swoją godność; w ten sposób określisz miejsce człowieka we wszechświecie. Cechy natury ludzkiej będące podstawą godności: – osiem do ciała, któremu przysługuje godność z racji, że Syn Boży wcielił się w ludzkie ciało, – trzynaście do duszy, której przysługuje godność z racji rozumności, zdolności do poznania intelektualnego, rozróżniania prawdy i fałszu, panowania nad światem i twórczej mocy przekształcania go, zdolności do doskonalenia się.
Godność człowieka w renesansie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Tematowi ludzkiej godności poświęcił swoją twórczość także Jan z Trzciany, krakowski profesor i kanonik lwowski. Myśl przewodnia jego dzieła jest osnuta wokół tematu: „poznaj samego siebie” − poznaj naturę i godność człowieka. Poznanie to pozwala na określenie miejsca człowieka we wszechświecie − jego relacji ze światem materialnym, innymi ludźmi i Bogiem oraz określa postępowanie człowieka godne reprezentanta gatunku homo sapiens. Główną część dzieła stanowi opis dwudziestu jeden cech natury ludzkiej będących podstawą jego godności. Osiem z nich odnosi się do ciała, a trzynaście do duszy. Ciału przysługuje godność z tej racji, że Syn Boży wcielił się w ludzkie ciało, wywyższył je, czego przykładem jest zapowiedź Jego zmartwychwstania. Z kolei godność duszy objawia się w jej rozumności, opanowaniu przez człowieka zdolności do poznania intelektualnego, rozróżniania prawdy i fałszu, panowania nad światem i twórczej mocy przekształcania go, a także zdolności do doskonalenia się.
1
R1V5fMjzOQzdl
Film przedstawia kolorowy tłum ludzi przechodzących przez przejście dla pieszych. W tle drzewo i budynki. Kadr powtarza się.
Film przedstawia kolorowy tłum ludzi przechodzących przez przejście dla pieszych. W tle drzewo i budynki. Kadr powtarza się.
Film przedstawia kolorowy tłum ludzi przechodzących przez przejście dla pieszych. W tle drzewo i budynki. Kadr powtarza się.
1
Godność człowieka była jednym z ulubionych tematów teologii i filozofii renesansowej. Autorzy renesansowi pojmowali godność jako zespół cech wyróżniających człowieka od innych stworzeń, a nie jako cechę wyróżniającą określoną grupę społeczną od innej grupy.
RdH6Rrtl9Oxtq
1
R1TYtcA4ZSXpu
U góry slajdu napis: Godność człowieka w epoce oświecenia. Niżej po lewej stronie obraz mężczyzny w średnim wieku, w jasnej peruce z zawiniętymi po bokach włosami, w białej koszuli z szerokimi mankietami i w brązowej marynarce z ozdobnymi guzikami. Pod obrazem odręczny napis: Immanuel Kant. Po prawej stronie slajdu tekst: Immanuel Kant problematykę godności człowieka poruszył w dziele Uzasadnieniu metafizyki moralności z 1785 r. W państwie celów wszystko ma jakąś cenę, albo godność. To, co ma cenę, można zastąpić także przez coś innego, jak jego równoważnik, co zaś cenę przewyższa, a więc nie dopuszcza żadnego równoważnika, posiada godność”. Godność to posiadanie wartości, której nie można się pozbyć, utracić ani zamienić. Godność przysługuje każdemu dlatego, że jest człowiekiem.
Godność człowieka w epoce oświecenia
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Współczesne rozumienie pojęcia „godność” ma swoje korzenie w filozofii oświecenia. Równocześnie z ideą godności pojawiła się idea praw człowieka jako zestawu pewnych przymiotów przysługujących każdemu człowiekowi. Znaczenie godności człowieka oddaje sformułowanie Immanuela Kanta „W państwie celów wszystko ma jakąś cenę, albo godność. To, co ma cenę, można zastąpić także przez coś innego, jak jego równoważnik, co zaś cenę przewyższa, a więc nie dopuszcza żadnego równoważnika, posiada godność”. Dla Kanta godność była równoznaczna z posiadaniem wartości, której nie można się pozbyć, utracić ani zamienić. Według jego filozofii godność ludzka przysługuje każdemu tylko z powodu bycia człowiekiem. Jest więc wartością nieporównywalną z niczym innym.
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1
Ru2eLROS57sg6
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Pojęcie godności wywodzi się z łacińskiego słowa dignitas, które oznacza godność, poważanie, szacunek. Godność można podzielić na godność człowieka (osobową), która przynależy z racji bycia człowiekiem, godność osobowościową, związana z postępowaniem człowieka i jego systemem wartości oraz godność osobistą rozumianą jako poczucie własnej wartości bądź uzyskany tytuł lub stanowisko.
Polecenie 2
R8fW8vtxaZcRs
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
W średniowieczu godność ludzka była powiązana z ideologią chrześcijańską. Chrześcijanie uważali, że człowiek jest imago Dei, a więc został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Innym dowodem na to, że godność człowieka ma związek z jego znaczeniem w decyzjach i planach Boga jest fakt, że Syn Boży - Jezus - stał się człowiekiem, aby sam człowiek mógł dostąpić zbawienia. Św. Tomasz z Akwinu wyjaśnia godność ludzką jako zakaz instrumentalnego traktowania człowieka, gdyż jest on istotą wolną i może realizować samego siebie, a z drugiej strony jako zakaz bycia przez człowieka celem samym dla siebie, ponieważ istnieje on nie tylko dla siebie, ale i dla innych.
Polecenie 3
RHcB5Wm1ZtK4Z
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Związek polega na tym, że to w epoce oświecenia narodziło się współczesne rozumienie pojęcia “godności” jako wartości przysługującej każdemu człowiekowi z tego powodu, że jest człowiekiem. Nie musi więc człowiek spełniać żadnych warunków, aby posiadać godność. Ponadto w epoce oświecenia ustalono, że godności nie można się pozbyć, utracić ani jej zamienić.
Historia praw człowieka i system ich międzynarodowej ochrony
Generacje praw człowieka są pewnego rodzaju zbiorami praw przysługujących każdemu człowiekowi. Do pierwszej generacji należą fundamentalne prawa osobiste i polityczne. Do praw tych należą prawo do życia, równość wobec prawa, nietykalność osobista, wolność słowa, sumienia czy wyznania. Prawa drugiej generacji dotyczą sfery pracy, opieki medycznej i standardu życia. Należą do nich prawo do pracy, wynagrodzenia, wypoczynku czy prawo do nauki. Prawa trzeciej generacji, zwane prawami solidarnościowymi lub zbiorowymi, są efektem procesu globalizacji. Należą do nich prawo do pokoju, prawa narodów do samostanowienia, rozwijania własnej kultury, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego, pomocy humanitarnej czy wspólnego dziedzictwa ludzkości.
Polecenie 5
RXOVuf6vUmPng
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Przełomową dla kształtowania się idei praw człowieka była epoka oświecenia. W tej epoce po raz pierwszy bowiem pojawiło się założenie, że istnieją prawa naturalne, jak prawo do życia, do wolności, własności czy równość wobec prawa, które są związane z istotą człowieczeństwa, a także są niezbywalne, niezmienne oraz nienaruszalne. W ślad za tymi poglądami powstały pierwsze dokumenty zawierające spis takich praw, jak Deklaracja niepodległości, będąca efektem walki kolonistów angielskich w Ameryce Północnej, walczących z niesprawiedliwością rządów angielskich. Drugim ważnym dokumentem zawierającym spis praw człowieka była Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, powstała w okresie rewolucji francuskiej. Autorzy obu dokumentów wyrażali przekonanie, że prawa człowieka przysługują każdemu, a władza i państwo istnieją po to, aby pilnować ich przestrzegania.
Polecenie 6
R1XEpDDoD5oSK
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Wydarzenia II wojny światowej miały największy wpływ na kształtowanie się systemu ochrony praw człowieka, gdyż to właśnie dopiero po tragedii tego konfliktu ten system zaczął powstawać. Jego fundamentem była uchwalona w 1945 r. Karta Narodów Zjednoczonych. W preambule tego dokumentu odwołano się do podstawowych praw człowieka: godności, wolności jednostki, równości kobiet i mężczyzn, a także postępu społecznego oraz poprawy warunków życia. Karta Narodów Zjednoczonych poprzedziła powstanie największego i najważniejszego spośród istniejących dziś katalogów praw człowieka, jakim stała się Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona w 1948 r. Dokument ten zapoczątkował proces kodyfikacji i rozwoju międzynarodowego systemu praw człowieka.
Rxazw5iDsbXhc
Film przedstawiający system ochrony praw człowieka
Film przedstawiający system ochrony praw człowieka
Film przedstawiający system ochrony praw człowieka
Polecenie 7
Rz2B8twcPHT0l
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Na poziomie uniwersalnym organizacjami tworzącymi system ochrony praw człowieka są: Komitet Praw Człowieka, Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw praw człowieka, Międzynarodowy Trybunał Karny.
Polecenie 8
R19prB758ilIS
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Na poziomie europejskim system ochrony praw człowieka tworzą trzy ośrodki: Rada Europy, OBWE i Unia Europejska. Filarem systemu ochrony praw człowieka w ramach Rady Europy jest kilka europejskich konwencji o ochronie praw człowieka (Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Europejska karta socjalna, Europejska konwencja o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu, Europejska konwencja ramowa o ochronie mniejszości narodowych), a organem kontrolnym jest Europejski Trybunał Praw Człowieka. W ramach OBWE filarem systemu ochrony praw człowieka jest Akt Końcowy KBWE, a organem kontrolnym jest Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka. Z kolei w ramach Unii Europejskiej filarem jest Karta praw podstawowych, a organem kontrolnym jest Rzecznik Praw Obywatelskich Unii Europejskiej.
Polecenie 9
R1QRL0dpErZLj
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Międzynarodowy Trybunał Karny w Hadze.
Prawa człowieka w starciu z władzą państwową
Ze względu na relacje między władzą a jednostką, przysługujące jednostce prawa dzielimy na prawa i wolności.
Prawa (prawa pozytywne), które każda władza ma obowiązek zapewnić, a każda jednostka ma prawo oczekiwać realizacji przysługujących jej praw. Chodzi tu o ochronę jednostki przed arbitralnością decyzji podejmowanych w imieniu państwa. Służą temu tzw. prawa proceduralnePrawa proceduralneprawa proceduralne np. prawo do bezpieczeństwa osobistego, które zabrania zatrzymania lub tymczasowego aresztowania inaczej niż zgodnie z procedurami przewidzianymi prawem. Z kolei prawo do rzetelnego procesu określa procedurę, zgodnie z którą przebiega przewód sądowy (proces dowodzenia winy i wymierzania kary).
Wolności (prawa negatywne), które wyznaczają granice działania władz. Władza ma obowiązek powstrzymywania się od takich działań, które mogą ingerować w określone dziedziny życia jednostki. Wolność słowa, wyznania to zakazy wtrącania się władz państwowych w te dziedziny ludzkiej aktywności.
Różnicę między prawem, a wolnością można zatem sformułować w zdaniu:
„jeśli mam prawo, to obowiązkiem władzy jest coś dla mnie czynnie zrobić, jeśli przysługuje mi wolność, państwo ma się od działania wstrzymać”
W określonych sytuacjach władza może ograniczyć prawa człowieka, jednak dotyczy to wyjątkowych sytuacji, które są określone w dokumentach międzynarodowych lub w konstytucjach państwowych (potrzeba ochrony określonych wartości, ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego). Dzieje się tak najczęściej w warunkach wprowadzenia w państwie stanu wyjątkowegoStan wyjątkowystanu wyjątkowego lub stanu wojennegoStan wojennystanu wojennego.
Istnieją jednak prawa, które są prawami absolutnymi i pod żadnym pozorem nie mogą zostać ograniczone lub zniesione. Takimi prawami są na przykład wolność od tortur i wolność od niewolnictwa.
R14WPTwm5l9Oc
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane zdania dotyczące praw i wolności człowieka są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli zdanie jest prawdziwe lub „F”, jeśli jest fałszywe.. Prawa człowieka są też nazywane prawami pozytywnymi, co odnosi się do obowiązku władzy, która musi zapewnić ich przestrzeganie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zadaniem praw jest także ochrona jednostki przed arbitralną ingerencją organów państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wolności człowieka są też nazywane prawami negatywnymi, co odnosi się do nakazu zapewnienia ich ochrony przez władze państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wolności jednostki wyznaczają jednocześnie granice ingerencji władze w różne dziedziny aktywności człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawo można rozumieć jako obowiązek działania władzy i ochrony przez nią jednostki, zaś wolność to obowiązek wstrzymania się władzy od działania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane zdania dotyczące praw i wolności człowieka są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli zdanie jest prawdziwe lub „F”, jeśli jest fałszywe.. Prawa człowieka są też nazywane prawami pozytywnymi, co odnosi się do obowiązku władzy, która musi zapewnić ich przestrzeganie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zadaniem praw jest także ochrona jednostki przed arbitralną ingerencją organów państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wolności człowieka są też nazywane prawami negatywnymi, co odnosi się do nakazu zapewnienia ich ochrony przez władze państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wolności jednostki wyznaczają jednocześnie granice ingerencji władze w różne dziedziny aktywności człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawo można rozumieć jako obowiązek działania władzy i ochrony przez nią jednostki, zaś wolność to obowiązek wstrzymania się władzy od działania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
R1CG0MZ2U7q94
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Przypomnij sobie, w jakich sytuacjach władza może tymczasowo ograniczyć prawa i wolności jednostki. Zastanów się jaki wpływ – pozytywny czy negatywny – ma takie ograniczenie na jednostkę. Sformułuj właściwe argumenty na potwierdzenie swojego stanowiska.
Uważam, że prawo do tymczasowego ograniczania praw i wolności człowieka przez państwo w sytuacjach kryzysowych jest uzasadnione. W sytuacji zagrożenia życia czy pokoju, jednostka nie może i nie powinna korzystać z wszystkich posiadanych praw, gdyż może to ją narazić na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia. Przykładem może być prawo do zgromadzeń w sytuacji np. prowadzonej wojny. Takie zgromadzenia mogłyby stać się celem ataku i doprowadzić do śmierci wielu ludzi.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Do XX w. uznawanie praw człowieka leżało jedynie w gestii poszczególnych państw. Nie istniał uniwersalny i wiążący katalog praw człowieka, który władze państw narodowych były zobowiązane respektować.
Niewyobrażalna zbrodnia ludobójstwaludobóstwoludobójstwa, jakiej dopuścił się demokratycznie wybrany rząd nazistowskich Niemiec podczas II wojny światowej uświadomiła światu potrzebę ograniczenia władzy państwowej w jego relacjach z jednostką. Istotą działań podejmowanych przez społeczność międzynarodową po zakończeniu wojny stało się więc stworzenie katalogu praw człowieka oraz międzynarodowego systemu ich ochrony.
Działania te doprowadziły do sformułowania w dniu 26 czerwca 1945 roku podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych w San Francisco Karty Narodów Zjednoczonych. Dokument ten powoływał do życia Organizację Narodów Zjednoczonych, której jednym z celów miała być ochrona praw człowieka.
RilndEFro5UhC
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. "Podstawową przyczyną podjęcia przez społeczność międzynarodową działań w celu stworzenia katalogu praw człowieka i systemu ich ochrony" Możliwe odpowiedzi: 1. było wydarzenie określane jako Shoah., 2. był wybuch II wojny światowej., 3. był brak takiego katalogu i systemu., 4. był kryzys demokracji w okresie dwudziestolecia międzywojennego
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RnYzdvvwk0ZbM
Zdjęcie przedstawia pomieszczenie o kształcie owalnym. Widać na nim drewniane siedzenia ustawione w rzędach. W tle widać podest i ustawiony na nim stół oraz trzy krzesła.
Sala obrad Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, która ma swoją siedzibę w Nowym Jorku.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Jego celem miało być z jednej strony sformułowanie katalogu praw jednostki, które każda władza powinna zapewnić i przestrzegać, a z drugiej zapewnienie tej samej jednostce mechanizmów pozwalających te prawa chronić.
RRAjWyMRHU9Zd
Zdęcie wykonane w kolorze czarno‑białym przedstawia kobietę ubraną w czarną suknię i drobne perły na szyi. W dłoniach trzyma duży arkusz papieru z wytłuszczonym napisem "THE UNIVERSAL DECLARATION OD HUMAN RIGHTS".
Eleanor Roosevelt (czyt: ruzwelt] trzymająca wydrukowaną Powszechną Deklarację Praw Człowieka.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Powszechna_deklaracja_praw_cz%C5%82owieka#/media/Plik:Eleanor_Roosevelt_UDHR.jpg, licencja: CC BY 4.0.
Podstawowym dokumentem, który miał umożliwić realizację tego zadania stała się Powszechna Deklaracja Praw CzłowiekaPowszechna Deklaracja Praw CzłowiekaPowszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona 10 grudnia 1948 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. W preambulepreambułapreambule tego dokumentu znajdują się informacje dotyczące motywów uchwalenia Deklaracji oraz wskazania mające służyć odczytaniu potwierdzonych praw.
R1NydOpzVrBVy
Ćwiczenie 7
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Uchwalenie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka nastąpiło: Możliwe odpowiedzi: 1. w 1945 r., 2. w 1948 r., 3. w 1950 r., 4. w 1989 r.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1XqBWQrCc1kC
Tekst preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Tekst składa się z sześciu punktów. Po prawej stronie sześć napisów pozwalających pozostawienie jednego punktu i rozjaśnienie pozostałych.
Fragment 1. Powyższy ustęp wskazuje, że podstawą praw człowieka jest godność. Prawa te, zdaniem autorów dokumentu, nie muszą być nadawane, a powinny być uznane. Stwierdzenie to wywodzi się z przekonania, że prawa człowieka są mu przyrodzone, a zadaniem władzy czy państwa nie jest ich nadawanie, a uznanie faktu, że się każdemu człowiekowi należą tylko z racji bycia przez niego człowiekiem. Ustęp ten wyjaśnia także, że respektowanie praw człowieka jest warunkiem niezbędnym dla zapewnienia cywilizacji ludzkiej wolności, sprawiedliwości i pokoju. W ustępie tym znajdujemy też wyraźne stwierdzenie, że ludzie są częścią jednej i tej samej „rodziny ludzkiej”, co należy traktować jako potwierdzenie faktu, że ludzie są sobie równi.
Fragment 2. Powyższy zapis jest bezpośrednim odwołaniem do zbrodni ludobójstwa popełnionej przez nazistowskie Niemcy w czasie II wojny światowej. Nazistowska machina zagłady doprowadziła na skraj zagłady wiele narodów, w tym żydowski i grup etnicznych, w tym ludność romską. U podstaw tej zbrodni leżały ukształtowanie w XIX wieku pseudonaukowe poglądy o różnicach między rasami człowieka, określane jako rasizm. Ustęp ten wskazuje również na przekonanie twórców deklaracji, że prawa człowieka istniały zanim zostały sformułowane w tej deklaracji. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest nazwanie dokumentu deklaracją, co oznacza, że jego treść ma charakter stwierdzający, deklaratywny (coś już istniało wcześniej, a dopiero teraz zostało nazwane), a nie ustanawiający. Fragment ten wskazuje także, że najważniejszym celem ludzkości powinna być realizacja praw człowieka, co umożliwi życie w warunkach wolności i rozwój człowieka w najróżniejszych aspektach. Tekst ten zwraca również uwagę na znaczenie wolności, jako warunku niezbędnego dla nadejścia świata, w którym ludzie będą korzystać z wolności słowa i przekonań oraz wolności od strachu i niedostatku. Za podstawę ludzkiej wolności autorzy Deklaracji uznają wolność słowa. Łączy się ona bowiem z istotą człowieczeństwa jaką jest rozumność. Słowa są podstawowym ludzkim znakiem, dzięki któremu człowiek wyraża swoje myśli, dzielić się swoimi przekonaniami.
Fragment 3. Powyższy zapis stwierdza, że Powszechna Deklaracja Praw Człowieka powinna być wzorem dla aktów prawnych wydawanych w poszczególnych państwach, których celem jest stworzenie państwowych, wewnętrznych katalogów praw i systemów krajowej ich ochrony. Sformułowanie to wynika z faktu, że Deklaracja jest prawem sama w sobie, a zaledwie zaleceniem uchwalonym przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Ponieważ organizacja ta nie ma władzy nad państwami narodowymi, Deklaracja nie może być traktowania jako obowiązujące w tych państwach prawo. Autorzy Deklaracji zwracają tu też uwagę, że prawo do poszanowania wolności jest podstawowym i naturalnym uprawnieniem każdego człowieka. Nie należy się jemu przeciwstawiać, gdyż wtedy człowiek doprowadzony do ostateczności będzie buntować się przeciw tyranii i uciskowi. Naruszenie ludzkiej wolności spotykać się będzie zawsze z naturalnym oporem, który poprowadzi do buntów i niepokojów.
Fragment 4. Powyższy zapis odnosi się do Karty Narodów Zjednoczonych, która zapoczątkowała istnienie Organizacji Narodów Zjednoczonych. W Karcie znalazły się odwołania do konieczności przywrócenia wiary w podstawowe prawa człowieka oraz w godność i wartość jednostki. Fragment ten zwraca także uwagę na ludzką godność jako to, z czym Deklaracja wiąże szczególną pozycję człowieka w społeczeństwie, we wszystkich międzyludzkich stosunkach. Godność jest tym, co nakazuje określone traktowanie każdego człowieka. W świetle Deklaracji jest ona cechą przyrodzoną każdego człowieka. Każdy jest nią obdarzony na równi z innymi i każdy – niezależnie od płci, wieku, rasy, wyznawanej religii – ma prawo do uznania własnej godności i wychowania do niej. Ponadto autorzy Deklaracji zwracają tu uwagę na wolność jako prawo, które należy realizować, ponieważ tylko w warunkach wolności możliwe są postęp społeczny i poprawa poziomu życia.
Fragment 5. Powyższy fragment odnosi się do zaplanowanych działań w celu zachęcenia państw należących do Organizacji Narodów Zjednoczonych do tworzenia aktów prawa, które miały stanowić „zbrojne ramię” Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a więc umożliwiać egzekwowanie postanowień w niej zawartych na poziomie krajowym.
Fragment 6. Powyższy fragment odnosi się do treści rezolucji 217/III A z dnia 10 grudnia 1948 roku uchwalającej Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Zgromadzenie Ogólne ONZ wezwało w niej wszystkie państwa członkowskie do opublikowania tekstu Deklaracji i do „spowodowania, aby Deklaracja była rozpowszechniana, pokazywana, czytana i objaśniana przede wszystkim w szkołach i innych instytucjach oświatowych, wszędzie bez względu na status polityczny kraju lub terytorium”. Działania te miały na celu uświadomienie każdemu człowiekowi faktu posiadania przez niego pewnych praw, które władza państwowa ma obowiązek przestrzegać, a on ma prawo domagać się ich respektowania i ochrony.
Tekst preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Tekst składa się z sześciu punktów. Po prawej stronie sześć napisów pozwalających pozostawienie jednego punktu i rozjaśnienie pozostałych.
Fragment 1. Powyższy ustęp wskazuje, że podstawą praw człowieka jest godność. Prawa te, zdaniem autorów dokumentu, nie muszą być nadawane, a powinny być uznane. Stwierdzenie to wywodzi się z przekonania, że prawa człowieka są mu przyrodzone, a zadaniem władzy czy państwa nie jest ich nadawanie, a uznanie faktu, że się każdemu człowiekowi należą tylko z racji bycia przez niego człowiekiem. Ustęp ten wyjaśnia także, że respektowanie praw człowieka jest warunkiem niezbędnym dla zapewnienia cywilizacji ludzkiej wolności, sprawiedliwości i pokoju. W ustępie tym znajdujemy też wyraźne stwierdzenie, że ludzie są częścią jednej i tej samej „rodziny ludzkiej”, co należy traktować jako potwierdzenie faktu, że ludzie są sobie równi.
Fragment 2. Powyższy zapis jest bezpośrednim odwołaniem do zbrodni ludobójstwa popełnionej przez nazistowskie Niemcy w czasie II wojny światowej. Nazistowska machina zagłady doprowadziła na skraj zagłady wiele narodów, w tym żydowski i grup etnicznych, w tym ludność romską. U podstaw tej zbrodni leżały ukształtowanie w XIX wieku pseudonaukowe poglądy o różnicach między rasami człowieka, określane jako rasizm. Ustęp ten wskazuje również na przekonanie twórców deklaracji, że prawa człowieka istniały zanim zostały sformułowane w tej deklaracji. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest nazwanie dokumentu deklaracją, co oznacza, że jego treść ma charakter stwierdzający, deklaratywny (coś już istniało wcześniej, a dopiero teraz zostało nazwane), a nie ustanawiający. Fragment ten wskazuje także, że najważniejszym celem ludzkości powinna być realizacja praw człowieka, co umożliwi życie w warunkach wolności i rozwój człowieka w najróżniejszych aspektach. Tekst ten zwraca również uwagę na znaczenie wolności, jako warunku niezbędnego dla nadejścia świata, w którym ludzie będą korzystać z wolności słowa i przekonań oraz wolności od strachu i niedostatku. Za podstawę ludzkiej wolności autorzy Deklaracji uznają wolność słowa. Łączy się ona bowiem z istotą człowieczeństwa jaką jest rozumność. Słowa są podstawowym ludzkim znakiem, dzięki któremu człowiek wyraża swoje myśli, dzielić się swoimi przekonaniami.
Fragment 3. Powyższy zapis stwierdza, że Powszechna Deklaracja Praw Człowieka powinna być wzorem dla aktów prawnych wydawanych w poszczególnych państwach, których celem jest stworzenie państwowych, wewnętrznych katalogów praw i systemów krajowej ich ochrony. Sformułowanie to wynika z faktu, że Deklaracja jest prawem sama w sobie, a zaledwie zaleceniem uchwalonym przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Ponieważ organizacja ta nie ma władzy nad państwami narodowymi, Deklaracja nie może być traktowania jako obowiązujące w tych państwach prawo. Autorzy Deklaracji zwracają tu też uwagę, że prawo do poszanowania wolności jest podstawowym i naturalnym uprawnieniem każdego człowieka. Nie należy się jemu przeciwstawiać, gdyż wtedy człowiek doprowadzony do ostateczności będzie buntować się przeciw tyranii i uciskowi. Naruszenie ludzkiej wolności spotykać się będzie zawsze z naturalnym oporem, który poprowadzi do buntów i niepokojów.
Fragment 4. Powyższy zapis odnosi się do Karty Narodów Zjednoczonych, która zapoczątkowała istnienie Organizacji Narodów Zjednoczonych. W Karcie znalazły się odwołania do konieczności przywrócenia wiary w podstawowe prawa człowieka oraz w godność i wartość jednostki. Fragment ten zwraca także uwagę na ludzką godność jako to, z czym Deklaracja wiąże szczególną pozycję człowieka w społeczeństwie, we wszystkich międzyludzkich stosunkach. Godność jest tym, co nakazuje określone traktowanie każdego człowieka. W świetle Deklaracji jest ona cechą przyrodzoną każdego człowieka. Każdy jest nią obdarzony na równi z innymi i każdy – niezależnie od płci, wieku, rasy, wyznawanej religii – ma prawo do uznania własnej godności i wychowania do niej. Ponadto autorzy Deklaracji zwracają tu uwagę na wolność jako prawo, które należy realizować, ponieważ tylko w warunkach wolności możliwe są postęp społeczny i poprawa poziomu życia.
Fragment 5. Powyższy fragment odnosi się do zaplanowanych działań w celu zachęcenia państw należących do Organizacji Narodów Zjednoczonych do tworzenia aktów prawa, które miały stanowić „zbrojne ramię” Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a więc umożliwiać egzekwowanie postanowień w niej zawartych na poziomie krajowym.
Fragment 6. Powyższy fragment odnosi się do treści rezolucji 217/III A z dnia 10 grudnia 1948 roku uchwalającej Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Zgromadzenie Ogólne ONZ wezwało w niej wszystkie państwa członkowskie do opublikowania tekstu Deklaracji i do „spowodowania, aby Deklaracja była rozpowszechniana, pokazywana, czytana i objaśniana przede wszystkim w szkołach i innych instytucjach oświatowych, wszędzie bez względu na status polityczny kraju lub terytorium”. Działania te miały na celu uświadomienie każdemu człowiekowi faktu posiadania przez niego pewnych praw, które władza państwowa ma obowiązek przestrzegać, a on ma prawo domagać się ich respektowania i ochrony.
POWSZECHNA DEKLARACJA PRAW CZŁOWIEKA PREAMBUŁA
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10
RnyNhrwAxxiO6
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Stwierdzenie to oznacza, że prawa człowieka są przynależne każdemu człowiekowi, a zadaniem władzy czy państwa nie jest ich nadawanie, a uznanie faktu, że prawa należą się każdemu człowiekowi tylko z racji bycia przez niego człowiekiem.
Polecenie 11
R1I4k7xYTVUtH
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zdaniem autorów impulsem do stworzenia tego dokumentu była zbrodnia ludobójstwa popełniona przez nazistowskie Niemcy w czasie II wojny światowej. Nazistowska machina zagłady doprowadziła na skraj zagłady wiele narodów (w tym żydowski) i grup etnicznych (w tym ludność romską).
Polecenie 12
RhHqacwm3857n
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Autorzy preambuły wychodzą z założenia, że „Powszechna Deklaracja Praw Człowieka” powinna być wzorem dla aktów prawnych wydawanych w poszczególnych państwach, których celem jest stworzenie państwowych, wewnętrznych katalogów praw i systemów krajowej ich ochrony. Autorzy preambuły zachęcają ponadto rządy państw na całym świecie do tworzenia aktów prawa, które miały stanowić „zbrojne ramię” Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a więc umożliwiać egzekwowanie postanowień w niej zawartych na poziomie krajowym. Treść preambuły ma na celu uświadomienie każdemu człowiekowi faktu posiadania przez niego pewnych praw, które władza państwowa ma obowiązek przestrzegać, a on ma prawo domagać się ich respektowania i ochrony.
Prawa zawarte w deklaracji są ujęte w kilka grup, a mianowicie:
praw osobistych, do których należą prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa, zakaz niewolnictwa, równość wobec prawa, prawo do prywatności, prawo do tajemnicy korespondencji, prawo własności, wolność myśli, sumienia i wyznania,
praw politycznych, do których należą prawo do obywatelstwa, wolność słowa, wolność zgromadzeń i stowarzyszeń, prawo do udziału w rządzeniu krajem i demokratycznych wyborów,
praw ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych, do których należą prawo do pracy, prawo do słusznego wynagrodzenia za pracę, prawo tworzenia i przystępowania do związków zawodowych, prawo do urlopu, opieki lekarskiej, zabezpieczenia społecznego, prawo do nauki, prawo do kultury.
RLhqExhDaZ1kn
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj podane przykłady praw i wolności do właściwej grupy praw uwzględnionych w "Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka". PRAWA OSOBISTE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy PRAWA POLITYCZNE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy PRAWA EKONOMICZNE, SOCJALNE I KULTURALNE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy
Przyporządkuj podane przykłady praw i wolności do właściwej grupy praw uwzględnionych w "Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka". PRAWA OSOBISTE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy PRAWA POLITYCZNE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy PRAWA EKONOMICZNE, SOCJALNE I KULTURALNE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka
Polskim wkładem w kształtowanie uniwersalnego systemu ochrony praw człowieka było opracowanie Konwencji Praw Dziecka. Została ona przyjęta przez ONZ w 1989 roku. Konwencja chroni osoby poniżej 18. roku życia. Ustanowiła ona międzynarodowe normy postępowania wobec dzieci. Zawiera ponadto pełny katalog praw dziecka (prawa cywilne, społeczne, polityczne i kulturowe).
Słowniczek
prawa człowieka
prawa człowieka
zespół praw i wolności przysługujących każdemu człowiekowi; ich posiadanie nie jest niczym uwarunkowane (wiekiem, płcią, religią, kolorem skóry czy majątkiem), a wynika z samego faktu bycia człowiekiem
godność
godność
poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie
prawa proceduralne
prawa proceduralne
normy prawa, które regulują postępowanie zmierzające do wykonania przepisów określonych w obowiązującym prawie
stan wyjątkowy
stan wyjątkowy
jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych państwa, którego celem jest odwrócenie lub zmniejszenie skutków zaistniałych zagrożeń, w sytuacji gdy zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające; jego wprowadzenie powoduje ograniczenie praw i swobód obywatelskich
stan wojenny
stan wojenny
jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych państwa, w ramach którego kontrolę nad administracją przejmuje wojsko; jest wprowadzany w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, a jego wprowadzenie powoduje ograniczenie praw i wolności obywatelskich
ludobóstwo
ludobóstwo
czyny o charakterze zbrodni dokonane w zamiarze zniszczenia w całości lub części grup narodowych, etnicznych, rasowych lub religijnych
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
zbiór zawierający katalog praw człowieka i zasady ich stosowania uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 10 grudnia 1948 roku w Paryżu
preambuła
preambuła
uroczysty wstęp do aktu prawnego zawierający wyjaśnienia dotyczące motywów uchwalenia danego aktu oraz zasad i celów jego powstania