R1dQLLs8uWnQ6
Po lewej stronie fotografii zostali przedstawieni mężczyźni ubrani w mundury, na głowach mają założone hełmy a w rękach trzymają pałki bojowe oraz tarcze. W centralnej części zdjęcia rozpościera się zasłona dymna a po prawej stronie fotografii widać pomnik nagiego mężczyzny siedzącego na obelisku i podbierającego swoją brodę o dłoń.

Prawa człowieka

Prawa człowieka
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
Nauczysz się
  • wymieniać generacje praw człowieka,

  • kategoryzować prawa człowiekaprawa człowiekaprawa człowieka ze względu na przynależność do danej generacji praw człowieka,

  • przedstawiać cechy praw człowieka,

  • uzasadniać własne stanowisko w sprawie ograniczania praw człowieka,

  • wyjaśniać znaczenie godności ludzkiej w różnych systemach moralnych,

  • przedstawiać genezę praw człowieka,

  • analizować treść i formułować wnioski na temat znaczenia preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Wprowadzenie

Koncepcja praw człowieka w swym współczesnym kształcie powstała dopiero po II wojnie światowej, choć jej korzeni można poszukiwać już w poglądach filozofów starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu. Koncepcje te były rozwijane w średniowieczu, a później w epoce oświecenia. Wychodziły one z założenia, że każdy z nas posiada pewną indywidualną sferę wolności, która nie może zostać przez nikogo naruszona – ani drugą osobę, ani żadną organizację, w tym państwo. Sfera ta pozwala każdej jednostce zachować jej niepowtarzalność i indywidualność.

Prawa człowieka

Współcześnie prawa człowiekaPrawa człowiekaprawa człowieka dzielimy na tak zwane trzy generacje.

Do pierwszej generacji należą fundamentalne prawa osobiste i polityczne. Zostały one sformułowane w XVIII w. Do praw tych należą prawo do życia, równość wobec prawa, nietykalność osobista, wolność słowa, sumienia czy wyznania. Prawa te akcentują konieczność zagwarantowania człowiekowi wolności od ingerencji władzy.

Prawa drugiej generacji powstały jako rezultat ruchów robotniczych i socjalistycznych w drugiej połowie XIX wieku. Dotyczą one sfery pracy, opieki medycznej i standardu życia. Mowa tu więc o prawach ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych. Należą do nich prawo do pracy, wynagrodzenia, wypoczynku czy prawo do nauki.

Rh4ZEyNvvtXaT
Demonstracja robotników (ok. 1900 r.) pod parlamentem australijskim, żądających wprowadzenia ośmiogodzinnego dnia pracy.
Źródło: dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_union#/media/File:Melbourne_eight_hour_day_march-c1900.jpg, domena publiczna.

Prawa trzeciej generacji, zwane prawami solidarnościowymi lub zbiorowymi, są efektem procesu globalizacji. Należą do nich prawo do pokoju, prawa narodów do samostanowienia, rozwijania własnej kultury, ochrony środowiska, rozwoju gospodarczego, pomocy humanitarnej czy wspólnego dziedzictwa ludzkości.

R1NYdDUSJKfDD
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj podane informacje do właściwej generacji praw. PIERWSZA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista DRUGA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista TRZECIA GENERACJA Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do pokoju, 2. prawo do pracy, 3. prawo do ochrony środowiska, 4. prawa sformułowane na przełomie XIX i XX w., 5. prawo do rozwoju gospodarczego, 6. równość wobec prawa, 7. gwarantują jednostce wolność od ingerencji władzy, 8. prawa solidarnościowe, 9. prawa sformułowane na przełomie XX i XXI w., 10. prawa będące efektem procesu globalizacji, 11. prawo narodów do samostanowienia, 12. prawo do wypoczynku, 13. sformułowanie w drugiej połowie XIX w., 14. prawo do nauki, 15. prawo do życia, 16. prawa polityczne i obywatelskie, 17. prawa związane z ruchami robotniczymi i socjalistycznymi, 18. nietykalność osobista
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Prawa człowieka mają charakter:

  • powszechny, a więc są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii,

  • przyrodzony, a więc istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, państwo jedynie tworzy system ich ochrony,

  • niezbywalny, a więc żadna władza nie może nam ich odebrać, nie można się ich zrzec,

  • nienaruszalny, a więc istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane,

  • naturalny, a więc posiadamy je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania,

  • niepodzielny, a więc wszystkie stanowią integralną i współzależną całość.

RWenfdNgdbC4y
Ćwiczenie 2
Połącz cechy praw człowieka z właściwymi wyjaśnieniami. powszechne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość przyrodzone Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość niezbywalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość nienaruszalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość niepodzielne Możliwe odpowiedzi: 1. człowiek posiada je z racji godności osobowej, człowieczeństwa, a nie z powodu czyjejś decyzji czy nadania, 2. istnieją niezależnie od woli władzy czy przepisów prawa, 3. istnieją niezależnie od władzy i nie mogą być przez nią dowolnie regulowane, 4. są takie same dla każdego człowieka niezależnie od wyznawanych wartości, poglądów czy religii, 5. nie można się ich zrzec, żadna władza nie może nam ich też odebrać, 6. wszystkie stanowią integralną i współzależną całość
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R1TONXSUsIpIL
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Godność człowieka

Prawa człowieka to podstawowe normy przysługujące każdemu z nas. Wynikają one z samego faktu bycia człowiekiem, a ich źródłem wszystkich praw i wolności jest godnośćgodnośćgodność człowieka.

RJPlhWiVCnjmp
1
RASZdHJ3wpcjA
Prezentacja - Godność człowieka w różnych systemach moralnych
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Godność człowieka w różnych systemach moralnych.

R1dB9K4vPqjBn
1
R15DxLmtb8F8J
Godność człowieka
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Pojęcie godności wywodzi się z łacińskiego terminu dignitas, który oznaczał godność, poważanie, szacunek. Terminem tym określa się godność człowieka (osobową), godność osobowościową oraz godność osobistą. Godność osobowa jest właściwa każdej osobie i przynależna z racji samego bycia człowiekiem. Jest ona wrodzona, stała i niezniszczalna, a człowiek nie może się jej sam pozbyć. Godność osobowościowa jest zależna od podjętego przez człowieka wysiłku, od tego, czy i w jaki sposób postępuje, zmierzając do własnej doskonałości, której odzwierciedleniem są wyznawane przez niego wartości i przestrzegane zasady moralne. Z kolei godność osobista jest tłumaczona jako poczucie świadomości własnej wartości, szacunek do samego siebie, honor, duma, a także zaszczytny urząd, uzyskany tytuł bądź pełniona funkcja.

R18PLNY4hA0H6
1
RAQlrjzMO5p8i
Godność człowieka
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Godność człowieka związana jest z samą istotą człowieczeństwa, wynika z faktu bycia człowiekiem. Pojęcie to istnieje tylko w odniesieniu do istoty ludzkiej i nie może dotyczyć innych bytów, takich jak zwierzęta, rośliny czy rzeczy. Człowiek nie otrzymuje jej w zamian za swoje pochodzenie czy dokonania, a zatem nikt nie może mu jej odebrać. Godność jest więc wartością absolutnie nienaruszalną i nie może być ograniczona ze względu na płeć, stanowisko jakie się zajmuje, kraj z którego się pochodzi, rasę, wyznawaną religię czy obowiązujący porządek prawny.

R1dYhwouxTJog
1
R1Ftjx7owp3Sl
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Pojęcie godności funkcjonuje już od starożytności. Antyczni Grecy rozumieli godność człowieka jako cześć, uznanie i szacunek dla cnoty (sprawność, dzielność, doskonałość). Przysługiwała ona czterem wzorcom osobowym: arystokraty‑wojownika, obywatela, mędrca oraz człowieka wielkodusznego. O godności obywatela decydowała przysługująca mu pełnia praw i związane z nią formy uczestnictwa w życiu politycznym. Prawa nie tylko nadawały obywatelom pewną miarę wolności politycznej i równości, ale również określały pozycję i status człowieka, który działał wspólnie z innymi. Największą karą dla starożytnego Greka była utrata praw, ponieważ pociągało to za sobą pozbawienie godności i czci obywatelskiej.

Rxun4h0EgE8OP
1
RFxUc8Vb3X3JE
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Jeden z najsłynniejszych greckich filozofów, Arystoteles, utożsamiał godność z różnorodnością charakterów ludzkich i pozycji człowieka w społeczeństwie. Uważał, że godność człowieka to złoty środek między jego wadami: zarozumialstwem i służalczością. Pierwsza oznaczała nachalne szukanie kontaktu z ludźmi różnego pochodzenia, a druga – izolowanie się od ludzi wynikające z własnego poczucia wyższości. Zdaniem Arystotelesa człowiekiem godnym jest wzorzec osobowy człowieka wielkodusznego, który nawiązuje do cnót bohatera, obywatela i mędrca, a zarazem wszystkie je przekracza. Człowiek godny szuka bowiem kontaktów z ludźmi, którzy na to zasługują.

RF4TYKw3nI6dG
1
RDZa4M3gryO6b
Godność człowieka w starożytności
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Herodot i Heraklit przypisywali godność każdemu człowiekowi, ze względu na jego wyjątkowe miejsce w kosmosie. Godności przyznali oni przyrodzony i niezbywalny charakter. Tym samym nikt nie mógł pozbawić godności człowieka. Ideę godności ludzkiej trafnie odzwierciedla maksyma stoików: człowiek dla człowieka rzeczą świętą (homo homini res sacra). To dla człowieka, zdaniem stoików, zostało stworzone wszystko, co znajduje się w świecie, a więc wszechświat.

R1FYYfdU41ID3
1
R1WXb62RgKoX3
Godność człowieka w starożytności.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Przypuszcza się, że podstawy pojęcia godności człowieka na przełomie V i VI wieku jako pierwszy zdefiniował rzymski filozof Boecjusz. Uważał on, że człowiek jest osobą, czyli „indywidualną substancją natury rozumnej”. Stwierdzenie to można interpretować w taki sposób, że człowiek jest świadomym i wolnym podmiotem swoich czynów, odpowiedzialnym za siebie, za drugiego człowieka i świat. Jest to właściwość, która stanowi o jego godności. Określenie sformułowane przez Boecjusza dało początek personalistycznemu pojmowaniu człowieka.

R1AZQv9BPND3E
1
RYAMQy5s1MhL2
Godność człowieka w chrześcijaństwie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

W filozofii chrześcijańskiej godność człowieka wynika z faktu, że jest on imago Dei, co oznacza, iż został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Godność w myśli chrześcijańskiej przejawia się na dwóch powiązanych ze sobą poziomach bytowania. Na poziomie naturalnym obejmuje rozumność i wolność człowieka, na poziomie nadprzyrodzonym przysługuje człowiekowi ze względu na jego uczestnictwo w Dobru absolutnym, rozumiane jako powołanie do realizacji i obrony wartości duchowych, które stanowią o jego podobieństwie do Boga.

R9jzPbtrefNwx
1
ROGNDnOD4FxHd
Godność człowieka w chrześcijaństwie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Chrześcijańskie rozumienie pojęcia godności wywodzi się z judaizmu. Najstarszym dokumentem, w którym znajdujemy wyrażenie idei godności człowieka, jest Księga Rodzaju Starego Testamentu. Wyrażona jest ona w opisie stworzenia człowieka: „Uczyńmy człowieka na obraz i podobieństwo nasze”. Szczytem ludzkiej godności, co z kolei przekazuje treść Nowego Testamentu, jest to, że sam Bóg — jako Syn Boży – przyjął ludzką naturę. Znalazło to swój wyraz w wyznaniu wiary Kościoła: „Dla nas ludzi i dla naszego zbawienia Bóg zstąpił z nieba i za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem”.

RuNGbiVsQejyn
1
ROKn1T1Rbgrwz
Godność człowieka w średniowieczu
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Koncepcja godności człowieka była rozwijana także w teologii i filozofii średniowiecznej. Dla Tomasza z Akwinu, jednego z głównych piewców godności ludzkiej „to nie bycie osobą jest podstawą godności, ale to godność jest podstawą bycia osobą”. Definicja godności ludzkiej sformułowana przez św. Tomasza składa się z dwóch elementów. Pierwszy zakazuje instrumentalnego traktowania człowieka, gdyż jest on istotą wolną i może realizować samego siebie jako osobę oraz swój indywidualny cel życia. Drugi zakazuje bycia celem samym dla siebie, ponieważ człowiek istnieje nie tylko dla siebie, ale i dla innych.

RzAjHkGhKQbhM
1
RsoAZhNRKFXVm
Godność człowieka w renesansie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Pod koniec XV wieku filozof i humanista Giovanni Pico della Mirandola w swej Mowie o godności człowieka stwierdził, że człowiek, jako jedyna istota w szeregu stworzeń boskich, może kształtować swą własną naturę, decydować o swym przeznaczeniu i wyznaczać swą drogę życiową w odróżnieniu od zwierząt lub wyższych istot boskich. To, zdaniem Mirandoli, nadaje człowiekowi godność niedostępną żadnemu innemu stworzeniu Boga. Tłumaczą to słowa, które filozof włożył w usta Boga: „Natura wszystkich innych istot została określona i zawiera się w granicach przez nas ustanowionych. Ciebie zaś, nieskrępowanego żadnymi ograniczeniami, oddaję w twoje własne ręce, abyś swą naturę sam sobie określił, zgodnie z twoją wolą. Nie uczyniłem cię ani istotą niebiańską, ani ziemską, ani śmiertelną, ani nieśmiertelną, abyś jako swobodny i godny siebie twórca i rzeźbiarz sam sobie nadał taki kształt, jaki zechcesz.”

RkvQ9L1Hxo1h5
1
R7W111rz9T4fh
Godność człowieka w renesansie
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Tematowi ludzkiej godności poświęcił swoją twórczość także Jan z Trzciany, krakowski profesor i kanonik lwowski. Myśl przewodnia jego dzieła jest osnuta wokół tematu: „poznaj samego siebie” − poznaj naturę i godność człowieka. Poznanie to pozwala na określenie miejsca człowieka we wszechświecie − jego relacji ze światem materialnym, innymi ludźmi i Bogiem oraz określa postępowanie człowieka godne reprezentanta gatunku homo sapiens. Główną część dzieła stanowi opis dwudziestu jeden cech natury ludzkiej będących podstawą jego godności. Osiem z nich odnosi się do ciała, a trzynaście do duszy. Ciału przysługuje godność z tej racji, że Syn Boży wcielił się w ludzkie ciało, wywyższył je, czego przykładem jest zapowiedź Jego zmartwychwstania. Z kolei godność duszy objawia się w jej rozumności, opanowaniu przez człowieka zdolności do poznania intelektualnego, rozróżniania prawdy i fałszu, panowania nad światem i twórczej mocy przekształcania go, a także zdolności do doskonalenia się.

1
R1V5fMjzOQzdl
Film przedstawia kolorowy tłum ludzi przechodzących przez przejście dla pieszych. W tle drzewo i budynki. Kadr powtarza się.
1

Godność człowieka była jednym z ulubionych tematów teologii i filozofii renesansowej. Autorzy renesansowi pojmowali godność jako zespół cech wyróżniających człowieka od innych stworzeń, a nie jako cechę wyróżniającą określoną grupę społeczną od innej grupy.

RdH6Rrtl9Oxtq
1
R1TYtcA4ZSXpu
Godność człowieka w epoce oświecenia
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

Współczesne rozumienie pojęcia „godność” ma swoje korzenie w filozofii oświecenia. Równocześnie z ideą godności pojawiła się idea praw człowieka jako zestawu pewnych przymiotów przysługujących każdemu człowiekowi. Znaczenie godności człowieka oddaje sformułowanie Immanuela Kanta „W państwie celów wszystko ma jakąś cenę, albo godność. To, co ma cenę, można zastąpić także przez coś innego, jak jego równoważnik, co zaś cenę przewyższa, a więc nie dopuszcza żadnego równoważnika, posiada godność”. Dla Kanta godność była równoznaczna z posiadaniem wartości, której nie można się pozbyć, utracić ani zamienić. Według jego filozofii godność ludzka przysługuje każdemu tylko z powodu bycia człowiekiem. Jest więc wartością nieporównywalną z niczym innym.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1
Ru2eLROS57sg6
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
R8fW8vtxaZcRs
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
RHcB5Wm1ZtK4Z
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Historia praw człowieka i system ich międzynarodowej ochrony

RAcSQs7IgrEw8
Film przedstawiający genezę praw człowieka
Polecenie 4
Rl4PHD1XFajNc
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
RXOVuf6vUmPng
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
R1XEpDDoD5oSK
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Rxazw5iDsbXhc
Film przedstawiający system ochrony praw człowieka
Polecenie 7
Rz2B8twcPHT0l
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8
R19prB758ilIS
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9
R1QRL0dpErZLj
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Prawa człowieka w starciu z władzą państwową

Ze względu na relacje między władzą a jednostką, przysługujące jednostce prawa dzielimy na prawa i wolności.

  1. Prawa (prawa pozytywne), które każda władza ma obowiązek zapewnić, a każda jednostka ma prawo oczekiwać realizacji przysługujących jej praw. Chodzi tu o ochronę jednostki przed arbitralnością decyzji podejmowanych w imieniu państwa. Służą temu tzw. prawa proceduralnePrawa proceduralneprawa proceduralne np. prawo do bezpieczeństwa osobistego, które zabrania zatrzymania lub tymczasowego aresztowania inaczej niż zgodnie z procedurami przewidzianymi prawem. Z kolei prawo do rzetelnego procesu określa procedurę, zgodnie z którą przebiega przewód sądowy (proces dowodzenia winy i wymierzania kary).

  2. Wolności (prawa negatywne), które wyznaczają granice działania władz. Władza ma obowiązek powstrzymywania się od takich działań, które mogą ingerować w określone dziedziny życia jednostki. Wolność słowa, wyznania to zakazy wtrącania się władz państwowych w te dziedziny ludzkiej aktywności.

Różnicę między prawem, a wolnością można zatem sformułować w zdaniu:

„jeśli mam prawo, to obowiązkiem władzy jest coś dla mnie czynnie zrobić, jeśli przysługuje mi wolność, państwo ma się od działania wstrzymać”

W określonych sytuacjach władza może ograniczyć prawa człowieka, jednak dotyczy to wyjątkowych sytuacji, które są określone w dokumentach międzynarodowych lub w konstytucjach państwowych (potrzeba ochrony określonych wartości, ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego). Dzieje się tak najczęściej w warunkach wprowadzenia w państwie stanu wyjątkowegoStan wyjątkowystanu wyjątkowego lub stanu wojennegoStan wojennystanu wojennego.

Istnieją jednak prawa, które są prawami absolutnymi i pod żadnym pozorem nie mogą zostać ograniczone lub zniesione. Takimi prawami są na przykład wolność od tortur i wolność od niewolnictwa.

R14WPTwm5l9Oc
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane zdania dotyczące praw i wolności człowieka są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli zdanie jest prawdziwe lub „F”, jeśli jest fałszywe.. Prawa człowieka są też nazywane prawami pozytywnymi, co odnosi się do obowiązku władzy, która musi zapewnić ich przestrzeganie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zadaniem praw jest także ochrona jednostki przed arbitralną ingerencją organów państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wolności człowieka są też nazywane prawami negatywnymi, co odnosi się do nakazu zapewnienia ich ochrony przez władze państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wolności jednostki wyznaczają jednocześnie granice ingerencji władze w różne dziedziny aktywności człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prawo można rozumieć jako obowiązek działania władzy i ochrony przez nią jednostki, zaś wolność to obowiązek wstrzymania się władzy od działania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
R1CG0MZ2U7q94
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Do XX w. uznawanie praw człowieka leżało jedynie w gestii poszczególnych państw. Nie istniał uniwersalny i wiążący katalog praw człowieka, który władze państw narodowych były zobowiązane respektować.

Niewyobrażalna zbrodnia ludobójstwaludobóstwoludobójstwa, jakiej dopuścił się demokratycznie wybrany rząd nazistowskich Niemiec podczas II wojny światowej uświadomiła światu potrzebę ograniczenia władzy państwowej w jego relacjach z jednostką. Istotą działań podejmowanych przez społeczność międzynarodową po zakończeniu wojny stało się więc stworzenie katalogu praw człowieka oraz międzynarodowego systemu ich ochrony.

Działania te doprowadziły do sformułowania w dniu 26 czerwca 1945 roku podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych w San Francisco Karty Narodów Zjednoczonych. Dokument ten powoływał do życia Organizację Narodów Zjednoczonych, której jednym z celów miała być ochrona praw człowieka.

RilndEFro5UhC
Ćwiczenie 6
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
"Podstawową przyczyną podjęcia przez społeczność międzynarodową działań w celu stworzenia katalogu praw człowieka i systemu ich ochrony" Możliwe odpowiedzi: 1. było wydarzenie określane jako Shoah., 2. był wybuch II wojny światowej., 3. był brak takiego katalogu i systemu., 4. był kryzys demokracji w okresie dwudziestolecia międzywojennego
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RnYzdvvwk0ZbM
Sala obrad Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, która ma swoją siedzibę w Nowym Jorku.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Jego celem miało być z jednej strony sformułowanie katalogu praw jednostki, które każda władza powinna zapewnić i przestrzegać, a z drugiej zapewnienie tej samej jednostce mechanizmów pozwalających te prawa chronić.

RRAjWyMRHU9Zd
Eleanor Roosevelt (czyt: ruzwelt] trzymająca wydrukowaną Powszechną Deklarację Praw Człowieka.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Powszechna_deklaracja_praw_cz%C5%82owieka#/media/Plik:Eleanor_Roosevelt_UDHR.jpg, licencja: CC BY 4.0.

Podstawowym dokumentem, który miał umożliwić realizację tego zadania stała się Powszechna Deklaracja Praw CzłowiekaPowszechna Deklaracja Praw CzłowiekaPowszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona 10 grudnia 1948 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. W preambulepreambułapreambule tego dokumentu znajdują się informacje dotyczące motywów uchwalenia Deklaracji oraz wskazania mające służyć odczytaniu potwierdzonych praw.

R1NydOpzVrBVy
Ćwiczenie 7
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Uchwalenie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka nastąpiło: Możliwe odpowiedzi: 1. w 1945 r., 2. w 1948 r., 3. w 1950 r., 4. w 1989 r.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1XqBWQrCc1kC
Tekst preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Tekst składa się z sześciu punktów. Po prawej stronie sześć napisów pozwalających pozostawienie jednego punktu i rozjaśnienie pozostałych. Fragment 1. Powyższy ustęp wskazuje, że podstawą praw człowieka jest godność. Prawa te, zdaniem autorów dokumentu, nie muszą być nadawane, a powinny być uznane. Stwierdzenie to wywodzi się z przekonania, że prawa człowieka są mu przyrodzone, a zadaniem władzy czy państwa nie jest ich nadawanie, a uznanie faktu, że się każdemu człowiekowi należą tylko z racji bycia przez niego człowiekiem. Ustęp ten wyjaśnia także, że respektowanie praw człowieka jest warunkiem niezbędnym dla zapewnienia cywilizacji ludzkiej wolności, sprawiedliwości i pokoju. W ustępie tym znajdujemy też wyraźne stwierdzenie, że ludzie są częścią jednej i tej samej „rodziny ludzkiej”, co należy traktować jako potwierdzenie faktu, że ludzie są sobie równi. Fragment 2. Powyższy zapis jest bezpośrednim odwołaniem do zbrodni ludobójstwa popełnionej przez nazistowskie Niemcy w czasie II wojny światowej. Nazistowska machina zagłady doprowadziła na skraj zagłady wiele narodów, w tym żydowski i grup etnicznych, w tym ludność romską. U podstaw tej zbrodni leżały ukształtowanie w XIX wieku pseudonaukowe poglądy o różnicach między rasami człowieka, określane jako rasizm. Ustęp ten wskazuje również na przekonanie twórców deklaracji, że prawa człowieka istniały zanim zostały sformułowane w tej deklaracji. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest nazwanie dokumentu deklaracją, co oznacza, że jego treść ma charakter stwierdzający, deklaratywny (coś już istniało wcześniej, a dopiero teraz zostało nazwane), a nie ustanawiający. Fragment ten wskazuje także, że najważniejszym celem ludzkości powinna być realizacja praw człowieka, co umożliwi życie w warunkach wolności i rozwój człowieka w najróżniejszych aspektach. Tekst ten zwraca również uwagę na znaczenie wolności, jako warunku niezbędnego dla nadejścia świata, w którym ludzie będą korzystać z wolności słowa i przekonań oraz wolności od strachu i niedostatku. Za podstawę ludzkiej wolności autorzy Deklaracji uznają wolność słowa. Łączy się ona bowiem z istotą człowieczeństwa jaką jest rozumność. Słowa są podstawowym ludzkim znakiem, dzięki któremu człowiek wyraża swoje myśli, dzielić się swoimi przekonaniami. Fragment 3. Powyższy zapis stwierdza, że Powszechna Deklaracja Praw Człowieka powinna być wzorem dla aktów prawnych wydawanych w poszczególnych państwach, których celem jest stworzenie państwowych, wewnętrznych katalogów praw i systemów krajowej ich ochrony. Sformułowanie to wynika z faktu, że Deklaracja jest prawem sama w sobie, a zaledwie zaleceniem uchwalonym przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Ponieważ organizacja ta nie ma władzy nad państwami narodowymi, Deklaracja nie może być traktowania jako obowiązujące w tych państwach prawo. Autorzy Deklaracji zwracają tu też uwagę, że prawo do poszanowania wolności jest podstawowym i naturalnym uprawnieniem każdego człowieka. Nie należy się jemu przeciwstawiać, gdyż wtedy człowiek doprowadzony do ostateczności będzie buntować się przeciw tyranii i uciskowi. Naruszenie ludzkiej wolności spotykać się będzie zawsze z naturalnym oporem, który poprowadzi do buntów i niepokojów. Fragment 4. Powyższy zapis odnosi się do Karty Narodów Zjednoczonych, która zapoczątkowała istnienie Organizacji Narodów Zjednoczonych. W Karcie znalazły się odwołania do konieczności przywrócenia wiary w podstawowe prawa człowieka oraz w godność i wartość jednostki. Fragment ten zwraca także uwagę na ludzką godność jako to, z czym Deklaracja wiąże szczególną pozycję człowieka w społeczeństwie, we wszystkich międzyludzkich stosunkach. Godność jest tym, co nakazuje określone traktowanie każdego człowieka. W świetle Deklaracji jest ona cechą przyrodzoną każdego człowieka. Każdy jest nią obdarzony na równi z innymi i każdy – niezależnie od płci, wieku, rasy, wyznawanej religii – ma prawo do uznania własnej godności i wychowania do niej. Ponadto autorzy Deklaracji zwracają tu uwagę na wolność jako prawo, które należy realizować, ponieważ tylko w warunkach wolności możliwe są postęp społeczny i poprawa poziomu życia. Fragment 5. Powyższy fragment odnosi się do zaplanowanych działań w celu zachęcenia państw należących do Organizacji Narodów Zjednoczonych do tworzenia aktów prawa, które miały stanowić „zbrojne ramię” Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, a więc umożliwiać egzekwowanie postanowień w niej zawartych na poziomie krajowym. Fragment 6. Powyższy fragment odnosi się do treści rezolucji 217/III A z dnia 10 grudnia 1948 roku uchwalającej Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Zgromadzenie Ogólne ONZ wezwało w niej wszystkie państwa członkowskie do opublikowania tekstu Deklaracji i do „spowodowania, aby Deklaracja była rozpowszechniana, pokazywana, czytana i objaśniana przede wszystkim w szkołach i innych instytucjach oświatowych, wszędzie bez względu na status polityczny kraju lub terytorium”. Działania te miały na celu uświadomienie każdemu człowiekowi faktu posiadania przez niego pewnych praw, które władza państwowa ma obowiązek przestrzegać, a on ma prawo domagać się ich respektowania i ochrony.
POWSZECHNA DEKLARACJA PRAW CZŁOWIEKA PREAMBUŁA
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10
RnyNhrwAxxiO6
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 11
R1I4k7xYTVUtH
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 12
RhHqacwm3857n
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Prawa zawarte w deklaracji są ujęte w kilka grup, a mianowicie:

  • praw osobistych, do których należą prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa, zakaz niewolnictwa, równość wobec prawa, prawo do prywatności, prawo do tajemnicy korespondencji, prawo własności, wolność myśli, sumienia i wyznania,

  • praw politycznych, do których należą prawo do obywatelstwa, wolność słowa, wolność zgromadzeń i stowarzyszeń, prawo do udziału w rządzeniu krajem i demokratycznych wyborów,

  • praw ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych, do których należą prawo do pracy, prawo do słusznego wynagrodzenia za pracę, prawo tworzenia i przystępowania do związków zawodowych, prawo do urlopu, opieki lekarskiej, zabezpieczenia społecznego, prawo do nauki, prawo do kultury.

RLhqExhDaZ1kn
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj podane przykłady praw i wolności do właściwej grupy praw uwzględnionych w "Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka". PRAWA OSOBISTE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy PRAWA POLITYCZNE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy PRAWA EKONOMICZNE, SOCJALNE I KULTURALNE Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do życia, 2. prawo do demokratycznych wyborów, 3. prawo do wolności, 4. prawo do urlopu, 5. prawo do tworzenia związków zawodowych, 6. wolność zgromadzeń, 7. wolność myśli, 8. wolność słowa, 9. prawo do obywatelstwa, 10. prawo do kultury, 11. prawo do wynagrodzenia, 12. prawo własności, 13. prawo do nauki, 14. prawo do pracy
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Ciekawostka

Polskim wkładem w kształtowanie uniwersalnego systemu ochrony praw człowieka było opracowanie Konwencji Praw Dziecka. Została ona przyjęta przez ONZ w 1989 roku. Konwencja chroni osoby poniżej 18. roku życia. Ustanowiła ona międzynarodowe normy postępowania wobec dzieci. Zawiera ponadto pełny katalog praw dziecka (prawa cywilne, społeczne, polityczne i kulturowe).

Słowniczek

prawa człowieka
prawa człowieka

zespół praw i wolności przysługujących każdemu człowiekowi; ich posiadanie nie jest niczym uwarunkowane (wiekiem, płcią, religią, kolorem skóry czy majątkiem), a wynika z samego faktu bycia człowiekiem

godność
godność

poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie

prawa proceduralne
prawa proceduralne

normy prawa, które regulują postępowanie zmierzające do wykonania przepisów określonych w obowiązującym prawie

stan wyjątkowy
stan wyjątkowy

jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych państwa, którego celem jest odwrócenie lub zmniejszenie skutków zaistniałych zagrożeń, w sytuacji gdy zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające; jego wprowadzenie powoduje ograniczenie praw i swobód obywatelskich

stan wojenny
stan wojenny

jeden z konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych państwa, w ramach którego kontrolę nad administracją przejmuje wojsko; jest wprowadzany w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, a jego wprowadzenie powoduje ograniczenie praw i wolności obywatelskich

ludobóstwo
ludobóstwo

czyny o charakterze zbrodni dokonane w zamiarze zniszczenia w całości lub części grup narodowych, etnicznych, rasowych lub religijnych

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

zbiór zawierający katalog praw człowieka i zasady ich stosowania uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 10 grudnia 1948 roku w Paryżu

preambuła
preambuła

uroczysty wstęp do aktu prawnego zawierający wyjaśnienia dotyczące motywów uchwalenia danego aktu oraz zasad i celów jego powstania

Bibliografia

https://amnesty.org.pl/co-robimy/prawa-czlowieka/

https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Czlowiek_w_Kulturze/Czlowiek_w_Kulturze-r1998-t11/Czlowiek_w_Kulturze-r1998-t11-s49-97/Czlowiek_w_Kulturze-r1998-t11-s49-97.pdf

https://www.hfhr.pl/wp-content/uploads/2016/02/Marek-Nowicki_co-to-sa-prawa-czlowieka.pdf

https://www.unic.un.org.pl/dokumenty/deklaracja.php

Notatnik

Rhft3jVbbtUpm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.