Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rock and roll

Zapoznanie uczniów z pojęciem i gatunkiem muzyki rozrywkowej rock and rollem. Przedstawienie historii jej pochodzenia. Wskazanie ośrodków rozwoju muzyki rock and rollowej oraz zespołów muzycznych, będących przedstawicielami omawianego gatunku muzyki rozrywkowej. Przedstawienie składu zespołu rockowego i światowych gwiazd rock and rolla. Wskazanie cech charakterystycznych dla muzyki rock and rollowej. Wspólne zaśpiewanie piosenki „Solo z parasolem”.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić pojęcie muzyki rock and roll.

  2. Wskazać cechy stylistyczne charakterystyczne dla tego gatunku muzyki rozrywkowej.

  3. Omówić kulturę muzyki rock and rollowej.

  4. Przedstawić historię pochodzenia muzyki rock and roll.

  5. Wskazać grupy rock and rollowe grające na dzisiejszej scenie muzycznej.

  6. W wysłuchanym utworze wskazać cechy charakterystyczne omawianej muzyki.

  7. Zaśpiewać piosenkę „Solo z parasolem”.

Metoda pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu. Percepcja muzyki i pogadanka na temat wysłuchanych utworów.

    1. Elżbieta Korowajczyk*, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4‑6.*

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Nagrania: wybrane piosenki rockowe, znane na dzisiejszym rynku muzycznym - Elvis Presley, Little Richard, Chuck Berty.

  1. Karta pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Sprawdzenie zadania domowego.

    3. Powtórzenie - poprzez odpytanie dwóch osób - najważniejszych zagadnień z trzech ostatnich lekcji.

    4. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min)

    1. Metodą pogadanki i w oparciu o posiadaną przez uczniów wiedzę, wyjaśnienie pojęcia muzyki rozrywkowej – rock and roll. Wskazanie jej cech charakterystycznych i stylistycznych. Przedstawienie składu kapeli rock and rollowej oraz podstawowych form muzycznych stosowanych w twórczości grup, które wykonują piosenki w stylu rock and roll. Omówienie pochodzenia tego gatunku muzyki rozrywkowej.

    2. Wysłuchanie i percepcja rockowego utworu w wykonaniu Elvisa Presleya. Na podstawie tego przekładu wskazanie przez uczniów elementów charakterystycznych dla muzyki rozrywkowej – rock and rolla.

    3. Metodą pogadanki, wskazanie przez uczniów znanych im przykładów różnych nurtów muzyki rock and rollowej. Nawiązanie do posiadanej przez uczniów wiedzy i znanych im zespołów z dzisiejszej sceny muzycznej.

    4. Wysłuchanie kolejnego przykładu muzyki rockowej – Chucka Berrego*.* Metodą pogadanki, wskazanie stylu muzycznego tego utworu.

    5. Nauczenie się piosenki „Solo z parasolem”. Wspólne wykonanie przy akompaniamencie nauczyciela.

(25 min)

Faza podsumowująca

Zapisanie notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Rock and roll - Rock and roll powstał w USA w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku, a jego prekursorami byli Chuck Berry, Elvis Presley, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Buddy Holly. We wczesnych latach sześćdziesiątych zaczął zdobywać popularność w Europie. Głównie za sprawą odwiedzających kontynent muzyków amerykańskich; następnie zaś był tworzony przez rodzimych muzyków, głównie brytyjskich. Jest podstawową formą leżącą u fundamentów wszystkich stylów rockowych. Pierwotnie wywodził się z uproszczonego i zredukowanego do trzech lub czterech akordów, schematu bluesowego granego w szybkim tempie. Dodatkowo obejmuje wpływy rhythm and bluesa, country, tradycyjnego jazzupopu. Cechami charakterystycznymi rock‑and‑rolla są:

Brytyjska forma rock and rolla cechowała się bardziej wyrafinowaną formą, lecz zasadniczo nie odbiegała od amerykańskiego schematu. Do najwybitniejszych brytyjskich grup rockowych należały: The Beatles, The Rolling Stones, The Dave Clark Five, The SearchersThe Animals.

Rock and roll w swej pierwotnej formie przestał istnieć w połowie lat sześćdziesiątych, przekształcając się w psychodeliczny rock, hard rock, soft rockpop.

(10 min)

    1. Elżbieta Korowajczyk, Moja muzyka. Podręcznik dla klas 4‑6.

    2. Janusz Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Rock and roll.

Zadanie domowe

RXSE0dkswnljv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.50 KB w języku polskim