Ryczą w klasie, dokazują, czyli czasownik w akcji
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1747PV3m
Skaczesz, biegasz, robisz tyle rzeczy codziennie. Znajdujesz się też w różnych stanach, np. śpisz. Wszystkie te czynności są określane przez czasowniki.
Przypomnijcie sobie, co robicie każdego ranka. Odpowiadajcie na przemian na pytanie: „Co robisz rano?” i za każdym razem udzielajcie innej odpowiedzi. Oto przykład:
– Co robisz rano?
– Budzę się.
Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi wpisz tutaj lub w zeszycie.
Co robi nauczyciel?
Co robią uczniowie?
Co się dzieje ze śniegiem?

Co się z nią dzieje?

Podzielcie się na dwie grupy. Pierwsza grupa za pomocą scenek pantomimicznych przedstawia różne czasowniki odpowiadające na pytania: co robi?, co się z nim dzieje?. Druga grupa zgaduje i zapisuje na tablicy odgadnięte czasowniki.
Na przykład:
co robi? – czyta, siedzi...
co się z nim dzieje? – rośnie, zastanawia się, śpi…
Po dziesięciu scenkach zamieńcie się rolami.
W podanych zdaniach wskaż czasowniki.
{Wróżki} {#tańczyły} {w} {pobliżu} {cichych} {strumieni}.
{Królewna} {Śnieżka} {#zjadła} {zatrute} {jabłko}.
{Kopciuszek} {pośpiesznie} {#przymierzył} {pantofelek}.
{Shrek} {#mieszkał} {na odludziu}.
{O} {wschodzie} {słońca} {krasnoludki} {#chowają} {się} {w} {zakamarkach}.
Odpowiedz na pytanie.
Jak nazywają się wyrazy naśladujące dźwięki?
wyrazy ..........................................
W tajemniczy sposób zniknęły litery z podanych niżej czasowników. Jakie to mogły być słowa? Wymyśl je i zapisz w zeszycie. Pamiętaj, żeby zaczynały się od podanych liter i kończyły na -uje. Czy dostrzegasz jakąś regułę?
b............uje
k............uje
m...........uje
r............uje
w............uje
c............uje
l.............uje
o............uje
z............uje
n............uje
ł.............uje
p............uje
t............uje
ż............uje
Rozsypane przysłowia
Przeczytaj uważnie poniższe związki wyrazowe. Czegoś w nich brakuje. Uzupełnij powiedzenia właściwymi czasownikami.
spaść, bujać, ściągnąć, smażyć się, kołysać się, tańczyć, ruszać się, kłamać, wziąć, złapać, bać się, strzec, grać
............................ jak źrenicy oka
............................ w obłokach
............................ na cztery łapy
............................ jak mucha w smole
............................ nogi za pas
............................ Pana Boga za nogi
............................ jak z nut
Czy wiesz, co oznaczają poniższe powiedzenia? Dopasuj do nich odpowiednie znaczenia.
pilnować czegoś szczególnie gorliwie, troskliwie, łgać bez wahania, bez zająknienia, być pogrążonym w marzeniach, marzyć, osiągnąć jakiś sukces i czuć się szczęśliwym z tego powodu (czasami ironicznie), uciekać, umykać, robić coś bardzo wolno, ospale, leniwie, wyjść cało z trudnych, przykrych sytuacji
strzec jak źrenicy oka | |
bujać w obłokach | |
spaść na cztery łapy | |
ruszać się jak mucha w smole | |
wziąć nogi za pas | |
złapać Pana Boga za nogi | |
kłamać jak z nut |
Wybierz dwa powiedzenia z poprzedniego zadania – takie, które najbardziej ci się podobają – i ułóż z nimi krótką historyjkę.