Rzeki i ich wpływ na zmianę krajobrazu

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest potamologia,

  • potrafi zdefiniować pojęcia: system rzeczny, dorzecze, zlewisko, obszar bezodpływowy, delta,

  • potrafi przedstawić klasyfikację ustrojów rzecznych,

  • umie podać przykłady największych rzek świata**.**

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić jak tworzą się rzeki,

  • umie scharakteryzować dany ustrój rzeczny.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, prace indywidualne, pogadanka, opis.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, kolorowe pisaki, mapa fizyczna świata, podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się z uczniami, podaje temat lekcji: Rzeki i ich wpływ na zmianę krajobrazu. Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie materiałów.

b) Faza realizacyjna

  1. Czym zajmuje się potamologia? Nauczyciel wyjaśnia pojęcia związane z tematem lekcji: rzeka, system rzeczny, rzeka główna, delta (estuarium), dorzecze, zlewisko, obszary bezodpływowe. Uczniowie zapisują notatki w zeszycie.

  2. Nauczyciel zadaje pytania uczniom, odpowiadają ochotnicy:

  • Która rzeka jest największą na Ziemi?

  • Wymień największy system rzeczny?

  • Która rzeka na świecie ma największe dorzecze?

  1. Po krótkiej pogadance uczniowie wymieniają największe rzeki na każdym z kontynentów (załącznik 1).

  2. Zlewiska oceanów i obszary bezodpływowe. Nauczyciel, wykorzystując mapę fizyczną świata, przedstawia zlewiska oceanów. Uczniowie określają wielkość poszczególnych zlewisk. Nauczyciel wyjaśnia występowanie obszarów bezodpływowych. Wprowadzane jest pojęcie ustroju rzecznego. Uczniowie ustalają, co ma wpływ na dany ustrój rzeczny (burza mózgów), uzyskane informacje zapisują w zeszycie, a następnie rozwiązują zadanie 2 (załącznik1). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Zadanie 1.

Tabela 1. Największa rzeka na danym kontynencie

kontynent

największa rzeka

Azja

Afryka

Ameryka Północna

Ameryka Południowa

Europa

Australia

Zadanie 2.

Uzupełnij tabelę, wpisz nazwy rzek, dla których typowy jest dany ustrój rzeczny

Tabela 2. Rzeka danego ustroju rzecznego

ustrój rzeczny

rzeka danego ustroju rzecznego

deszczowy oceaniczny

deszczowy monsunowy

deszczowy międzyzwrotnikowy

deszczowy równikowy

lodowcowy

śnieżny

złożony

b) Karta pracy nauczyciela

Zadanie 1.

Tabela 1. Największa rzeka na danym kontynencie.

kontynent

największa rzeka

Azja

Jangcy

Afryka

Nil

Ameryka Północna

Missisipi

Ameryka Południowa

Amazonka

Europa

Wołga

Australia

Murray - Darling

Zadanie 2.

Uzupełnij tabelę, wpisz nazwy rzek dla danego ustroju rzecznego

Tabela 2. Rzeka danego ustroju rzecznego.

ustrój rzeczny

rzeka danego ustroju rzecznego

deszczowy oceaniczny

Tamiza, Sekwana

deszczowy monsunowy

Ganges, Brahmaputra

deszczowy międzyzwrotnikowy

rzeki okresowe (obszary bezodpływowe płn. Afryki i centralnej Australii)

deszczowy równikowy

Kongo, Amazonka

lodowcowy

Ren, Rodan

śnieżny

rzeki Syberii i Kanady: Lena

złożony

Wisła, Odra

c) Zadanie domowe

Objaśnij pojęcia: obszar bezodpływowy, rzeka okresowa, rzeka epizodyczna.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R8CcNlEMWcTsI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.39 KB w języku polskim
R10LTxoYXkd6m

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.50 KB w języku polskim