Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem dotyczącym twórczości poetyckiej Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej i Haliny Poświatowskiej. Podaj trzy gatunki literackie należące do liryki, które pozwalają najpełniej oddać cechy twórczości obu poetek. Uzasadnij swój wybór.

R1VVGGw7X18UX
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat blokowy, którego głównym hasłem jest pokrewieństwo poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Haliny Poświatowskiej. Są tu wskazane cztery obszary: język (zaprezentowany w punktach 1, 2, 3), motywy i tematy (zaprezentowane w punktach 4, 5, 6, 7, 8, 9), cechy poetek mające wpływ na kreację bohaterek lirycznych w ich wierszach (zaprezentowane w punktach 10, 11, 12, 13), inne (zaprezentowane w punktach 14, 15, 16). Opis punktów znajdujących się na ilustracji: Obszar "język": 1. wysublimowany, elegancki, bezpośredni, 2. sprawna organizacja wiersza, 3. zaskakujące metafory, pointy; obszar "motywy i tematy": 4. przywiązanie do uroków życia, ciekawość świata, 5. znaczenie przeżyć erotycznych, świadomość własnego ciała, 6. flirt, miłość, związek, 7. zdrada, samotność, 8. niezaspokojone pragnienia, wizje, marzenia, 9. przemijanie, choroba, śmierć; obszar "cechy poetek mające wpływ na kreację bohaterek lirycznych w ich wierszach": 10. wrażliwość estetyczna, 11. egocentryzm, chimeryczność, kierowanie na siebie uwagi czytelników, 12. wyrafinowany intelektualizm, 13. przyjmowanie postawy buntowniczej, obronnej; obszar "inne": 14. urzeczenie przyrodą, wyczulenie na barwy i kształty, 15. skupienie na intensywności przeżyć i doświadczeń, 16. wykorzystywanie klasycznych wzorców i motywów kulturowych.
RRJ9ub1r69LAh
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, w jaki sposób na cechy poezji obu artystek mogły wpłynąć ich życiowe doświadczenia.

R1NDtWC1MWfYt
(Uzupełnij).