Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń wie:

      • jaki jest warunek równoważenia się sił,

      • co to jest siła wypadkowa,

      • że można przesuwać wektory wzdłuż jednej prostej do wspólnego punktu przyłożenia.

    2. Umiejętności Uczeń umie:

      • dokonać (graficznie) składania sił działających wzdłuż jednej prostej,

      • obliczyć wartość siły wypadkowej.

  2. Metoda pracy

    • pogadanka,

    • wykładu z elementami pokazu.

  3. Środki dydaktyczne

    • statyw,

    • siłomierz,

    • klocek, np. drewniany,

    • sznurek,

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe:

        • sprawdzenie obecności,

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • co to jest siła, jak ją oznaczamy, jaka jest jej jednostka,

        • co jest wielkość wektorowa i skalarna.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Przeprowadzenie doświadczeń:

        • **Doświadczenie1.

          a)** Klocek zawieszamy na sznurku, a następnie na siłomierzu, który jest zawieszony na statywie. Klocek powinien zwisać swobodnie i nie dotykać powierzchni biurka. Odczytujemy wskazania siłomierza.
          b) Obniżamy ramię statywu tak, aby klocek dotykał stołu i aby sznurek był naprężony. Odczytujemy wskazania siłomierza.

          • Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące przeprowadzonego doświadczenia:

            1. co zaobserwowaliście?

            2. na sznurek i klocek leżący na stole działa siła, co wynika z podpunktu a) – dlaczego siłomierz wskazuje wartość równą 0 niutonów?

          • Uczniowie naprowadzani przez nauczyciela powinni dojść do wniosku, że na klocek musi działać jeszcze jakaś siła, która równoważy siłę z podpunktu a).

        • Doświadczenie 2. (myślowe)

          Wyobraźmy sobie, że chcemy ulepić bałwana. Śniegową kulę najpierw lepi jedna osoba, a gdy nie może już sobie poradzić pomaga jej druga.

          • Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

            1. czy można zastąpić te dwie osoby jedną?

            2. z jaką siłą musiałaby toczyć tę kulę śnieżną jedna osoba?

        • Doświadczenie 3. (myślowe)

          Dwa psy, duży i mały, ciągną kapcia w różne strony, wzdłuż jednego kierunku. W którą stronę przesunie się kapeć?

      2. Nauczyciel wprowadza pojęcie siły wypadkowej.

      3. Uczniowie naprowadzani przez nauczyciela formułują wnioski i zapisują notatkę w zeszytach:
        Siła wypadkowa jest to taka siła, która może działać zamiast kilku sił, a efekt tego działania jest taki sam.

      4. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie siły wypadkowej na podstawie wcześniej przeprowadzonych doświadczeń:

        • W doświadczeniu 1. siły się równoważą, gdy składowe mają ten sam kierunek, wartość ( FIndeks dolny 1=FIndeks dolny 2 ) i punkt przyłożenia, ale przeciwny zwrot. Wówczas siła wypadkowa Fw=0.

          RuUPfdRcXYif2

        • W doświadczeniu drugim siła wypadkowa dwóch sił mających ten sam kierunek, zwrot i punkt przyłożenia ma taki sam kierunek i zwrot jak jej składowe, a wartość jest równa sumie składowych Fw=F1+F2.

          R119dPqBJof3Y

        • W doświadczeniu trzecim siła wypadkowa dwóch sił o zwrotach przeciwnych, lecz takim samym kierunku i punkcie przyłożenia ma kierunek i zwrot taki sam jak siła o większej wartości, a jej wartość jest równa Fw=F2F1

          RLXN2cIASuUEx

      5. Rozwiązywanie zadań:

        Zadanie1. Na klocek działa siła F1. Dorysuj wektor obrazujący siłę równoważącą działanie siły F1.Określ cechy siły równoważącej.

        REf5DvqWXobBc

        Zadanie 2. Jak zachowa się ciało pod działaniem sił przedstawionych na rysunkach? Narysuj wektory obrazujące siły wypadkowe i określ ich cechy. Przeprowadź rachunek algebraiczny na wartościach sił.

    3. Faza podsumowująca

      1. Utrwalenie pojęcia siły wypadkowej i sił równoważących.

      2. Zadanie pracy domowej załączniki.

  5. Bibliografia

    1. G. Francuz - Ornat, T. Kulawik, M. Nowotny - Różańska „Fizyka i astronomia dla gimnazjum”, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 1999

  6. Załączniki
    Praca domowa
    Zadanie 1 Rysunki przedstawiają siły działające na pięć różnych ciał. W którym przypadku wypadkowa sił działających na to ciało jest równa zero.

    Ra5IpMFdS95SC

    Zadanie 2. Na międzyklasowych zawodach szkolnych chłopcy ciągną linę w przeciwne strony. Jeden ciągnie z siłą 150N, a drugi z siłą 170 N. Jaka jest wartość siły wypadkowej działającej na linę? Czy lina pozostaje w spoczynku? Jeśli się porusza, to w którą stronę?

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

  8. Uwagi do scenariusza

RUd71ltrqmGFJ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 91.57 KB w języku polskim
R1QVP1H8PnBwq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 59.50 KB w języku polskim