Siły równoważące się, siła wypadkowa, składanie sił.
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń wie:
jaki jest warunek równoważenia się sił,
co to jest siła wypadkowa,
że można przesuwać wektory wzdłuż jednej prostej do wspólnego punktu przyłożenia.
Umiejętności Uczeń umie:
dokonać (graficznie) składania sił działających wzdłuż jednej prostej,
obliczyć wartość siły wypadkowej.
Metoda pracy
pogadanka,
wykładu z elementami pokazu.
Środki dydaktyczne
statyw,
siłomierz,
klocek, np. drewniany,
sznurek,
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe:
sprawdzenie obecności,
Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:
co to jest siła, jak ją oznaczamy, jaka jest jej jednostka,
co jest wielkość wektorowa i skalarna.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Podanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Przeprowadzenie doświadczeń:
**Doświadczenie1.
a)** Klocek zawieszamy na sznurku, a następnie na siłomierzu, który jest zawieszony na statywie. Klocek powinien zwisać swobodnie i nie dotykać powierzchni biurka. Odczytujemy wskazania siłomierza.
b) Obniżamy ramię statywu tak, aby klocek dotykał stołu i aby sznurek był naprężony. Odczytujemy wskazania siłomierza.Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące przeprowadzonego doświadczenia:
co zaobserwowaliście?
na sznurek i klocek leżący na stole działa siła, co wynika z podpunktu a) – dlaczego siłomierz wskazuje wartość równą 0 niutonów?
Uczniowie naprowadzani przez nauczyciela powinni dojść do wniosku, że na klocek musi działać jeszcze jakaś siła, która równoważy siłę z podpunktu a).
Doświadczenie 2. (myślowe)
Wyobraźmy sobie, że chcemy ulepić bałwana. Śniegową kulę najpierw lepi jedna osoba, a gdy nie może już sobie poradzić pomaga jej druga.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
czy można zastąpić te dwie osoby jedną?
z jaką siłą musiałaby toczyć tę kulę śnieżną jedna osoba?
Doświadczenie 3. (myślowe)
Dwa psy, duży i mały, ciągną kapcia w różne strony, wzdłuż jednego kierunku. W którą stronę przesunie się kapeć?
Nauczyciel wprowadza pojęcie siły wypadkowej.
Uczniowie naprowadzani przez nauczyciela formułują wnioski i zapisują notatkę w zeszytach:
Siła wypadkowa jest to taka siła, która może działać zamiast kilku sił, a efekt tego działania jest taki sam.Nauczyciel wyjaśnia pojęcie siły wypadkowej na podstawie wcześniej przeprowadzonych doświadczeń:
W doświadczeniu 1. siły się równoważą, gdy składowe mają ten sam kierunek, wartość ( FIndeks dolny 11=FIndeks dolny 22 ) i punkt przyłożenia, ale przeciwny zwrot. Wówczas siła wypadkowa .
RuUPfdRcXYif2 W doświadczeniu drugim siła wypadkowa dwóch sił mających ten sam kierunek, zwrot i punkt przyłożenia ma taki sam kierunek i zwrot jak jej składowe, a wartość jest równa sumie składowych .
R119dPqBJof3Y W doświadczeniu trzecim siła wypadkowa dwóch sił o zwrotach przeciwnych, lecz takim samym kierunku i punkcie przyłożenia ma kierunek i zwrot taki sam jak siła o większej wartości, a jej wartość jest równa
RLXN2cIASuUEx
Rozwiązywanie zadań:
Zadanie1. Na klocek działa siła . Dorysuj wektor obrazujący siłę równoważącą działanie siły .Określ cechy siły równoważącej.
REf5DvqWXobBc Zadanie 2. Jak zachowa się ciało pod działaniem sił przedstawionych na rysunkach? Narysuj wektory obrazujące siły wypadkowe i określ ich cechy. Przeprowadź rachunek algebraiczny na wartościach sił.
Faza podsumowująca
Utrwalenie pojęcia siły wypadkowej i sił równoważących.
Zadanie pracy domowej załączniki.
Bibliografia
G. Francuz - Ornat, T. Kulawik, M. Nowotny - Różańska „Fizyka i astronomia dla gimnazjum”, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 1999
Załączniki
Praca domowa
Zadanie 1 Rysunki przedstawiają siły działające na pięć różnych ciał. W którym przypadku wypadkowa sił działających na to ciało jest równa zero.Ra5IpMFdS95SC Zadanie 2. Na międzyklasowych zawodach szkolnych chłopcy ciągną linę w przeciwne strony. Jeden ciągnie z siłą 150N, a drugi z siłą 170 N. Jaka jest wartość siły wypadkowej działającej na linę? Czy lina pozostaje w spoczynku? Jeśli się porusza, to w którą stronę?
Czas trwania lekcji 45 minut
Uwagi do scenariusza