Sporządzanie i czytanie diagramów procentowych
Scenariusz lekcji matematyki – Sporządzanie i czytanie diagramów procentowych
Cele lekcji
Wiadomości
obliczanie procentu z liczby;
obliczanie, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba;
sporządzanie diagramów procentowych;
czytanie danych z diagramu**.**
Umiejętności
stosowanie obliczeń procentowych w praktyce;
korzystanie z informacji przedstawionych na diagramach i wnioskowanie;
rozwiązywanie problemów w twórczy sposób;
prezentacja materiału przy zastosowaniu techniki informatycznej;
efektywne współdziałanie w grupie.
Metody i formy pracy
„burza mózgów” – wariograf;
dyskusja;
praca w grupach;
praca z komputerem – program Excel.
Środki dydaktyczne
wycinki z gazet przedstawiające różnego rodzaju diagramy z danymi;
duże arkusze papieru;
mazaki, przybory kreślarskie;
zgromadzone wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów szkoły na tematy zaproponowane przez klasę, na przykład:
NASZE WAKACJE:
Gdzie spędziłeś wakacje?
Jakim środkiem lokomocji poruszałeś się najczęściej podczas wakacji?
ODPOCZYNEK:
Ile czasu w tygodniu poświęcasz na czynny odpoczynek (sport, spacery, itp.)?
Ile godzin dziennie spędzasz przed telewizorem?
Ile godzin śpisz?
3. ODŻYWIANIE:
Ile posiłków dziennie zjadasz?
Jaką ilość owoców i warzyw zjadasz dziennie?
4. PROGRAMY TV:
Jakie gatunki filmów najbardziej lubisz oglądać?
Jakie programy TV (oprócz filmów) oglądasz najchętniej?
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Uczniowie przygotowują się do pracy w grupach, porządkują przyniesione wycinki prasowe z diagramami. Uzupełniają zespołowo otrzymane wariorgamy (załącznik).
Na plakatach przyklejają również przyniesione diagramy z prasy.
Eksponują swoje plakaty na ścianach klasy w celu porównania ich z innymi grupami i ewentualnego uzupełnienia.
Faza realizacyjna
Przedstawiciele grup omawiają na forum klasy jeden ze swoich wycinków prasowych, wskazany przez nauczyciela: omawiają jakie dane zawiera i wnioskują o wynikach.
Uczniowie otrzymują karty pracy [Załącznik a]. Przed przystąpieniem do pracy przypominają metodę obliczania średniej oraz liczenia, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Samodzielnie wykonują zadanie 1 i zadanie 2 (korzystając z kalkulatora). W swoich grupach sprawdzają otrzymane wyniki.
Uczniowie włączają komputery. Nauczyciel przypomina, w jaki sposób sporządza się diagramy w programie Excel – prezentacja [Załącznik b]. W zależności od możliwości pracowni uczniowie oglądają prezentację indywidualnie na swoich monitorach lub na dużym ekranie wspólnie. (Jeśli dana grupa uczniów ma opanowane umiejętności korzystania z arkusza kalkulacyjnego, to prezentację można pominąć). Na podstawie wyników jednej z przeprowadzonych ankiet uczniowie przygotowują na komputerze diagram słupkowy i kołowy.
Przykładowa praca ucznia: ULUBIONE ZUPY
Faza podsumowująca
Nauczyciel kontroluje poprawność wykonanych czynności oraz udziela wskazówek słabiej radzącym sobie uczniom. Zadaje uczniom pytania dotyczące diagramów w celu utrwalenia materiału z bieżącej lekcji, np.:
Która zupa jest najbardziej lubiana przez ankietowanych?
Ile osób odpowiedziało na pytanie ankiety?
W jaki sposób obliczamy procent liczby?
W jaki sposób dane liczbowe przeliczamy na wynik procentowy?
Nauczyciel ocenia aktywność na lekcji oraz wykonane zadania.
Praca domowa:
Znajdź potrzebne dane i wykonaj w zeszycie diagram kołowy przedstawiający skład powietrza.
Zapytano 800 osób, gdzie wyjeżdżają na wakacje. 160 osób odpowiedziało, że nad morze, 40% odpowiedziało, że nigdzie nie wyjeżdża. Za granicę wyjeżdża tylko 80 osób. Reszta spędza wakacje na Mazurach.
Ile z zapytanych osób nigdzie nie wyjeżdża?
Ile osób spędza wakacje na Mazurach?
Jaki procent pytanych osób wyjeżdża nad morze?
Jaki procent pytanych osób wyjeżdża za granicę?
Wykonaj diagram słupkowy ilustrujący wyniki tej ankiety.
5. Bibliografia
6. Załączniki
karta pracy
prezentacja
ilustracje