Strasna zaba i straszna fonetyka. Na podstawie wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego poznajemy podział głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy.
Strasna zaba i straszna fonetyka. Na podstawie wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego poznajemy podział głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, że literatura może mieć humorystyczny aspekt,
wie, że istnieje podział głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi pracować w zespole,
potrafi samodzielnie poprawić tekst,
kształtuje umiejętność rozpoznania rodzaju głosek poprzez ich wymowę.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, praktyczna, praca w grupach, praca z całą klasą.
3. Środki dydaktyczne
Ksero tekstu Strasna zaba K. I. Gaczyńskiego.
Tabela wyrysowana przed lekcją na tablicy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje uczniom teksty. Uczniowie tworzą pięcioosobowe grupy i wybierają w każdej
z nich jedną osobę, która będzie zapisywać wyniki pracy na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel (lub wcześniej przygotowany uczeń) odczytuje tekst wiersza K. I. Gaczyńskiego Strasna zaba. Uczniowie śledzą tekst i podkreślają źle wypowiedziane i zapisane słowa.
Nauczyciel na przykładzie tytułu pokazuje, jak wypełnić tabelę.
Wyraz zapisany poprawnie | Wyraz z tekstu | Wymiana głosek |
straszna | strasna | sz - s |
żaba | zaba | ż - z |
Każda grupa znajduje po pięć przykładów we skazanym fragmencie. Wyniki pracy grup mogą być następujące:
Grupa 1. (dwie pierwsze zwrotki)
Wyraz zapisany poprawnie | Wyraz z tekstu | Wymiana głosek |
szynkę | synkę | sz - s |
groszkiem | groskiem | sz - s |
towarzystwie | towazystwie | rz - z |
męża | męza | ż - z |
szloch | sloch | sz - s |
Grupa 2. (zwrotka trzecia i czwarta)
Wyraz zapisany poprawnie | Wyraz z tekstu | Wymiana głosek |
mąż | mąz | Ż - z |
wyższy | wyżsy | sz - s |
urzędnik | uzędnik | rz - z |
przetarł | psetarł | rz - z |
okularze | okulaze | rz - z |
Grupa 3. (zwrotki: czwarta i piąta)
Wyraz zapisany poprawnie | Wyraz z tekstu | Wymiana głosek |
trzech | tsech | rz - s |
wreszcie | wrescie | sz - s |
żabę | zabę | ż - z |
żeby | zeby | ż - z |
Nie odeszła | nie odesła | sz - s |
Grupa 4. (zwrotki: szósta, siódma, ósma)
Wyraz zapisany poprawnie | Wyraz z tekstu | Wymiana głosek |
weszła | wesła | sz - s |
wszystkie | wsystkie | sz - s |
odgrzmiały | odgzmiały | rz - z |
rzecze | zece | rz – z, cz - c |
rządu | ządu | rz - z |
społeczeństwa | społecenstwa | cz – c, ń - n |
Nauczyciel z uczniami głośno wymawia głoski zapisane w ostatniej kolumnie tabeli. W czasie ćwiczenia uczniowie obserwują zmiany w narządach artykulacyjnych.
Nauczyciel uświadamia uczniom, że w trakcie mówienia narządy w jakie ustnej mogą stykać się, zbliżać do siebie, tworząc szczeliny lub zwarcia.
Nauczyciel wprowadza podział głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy. Ważne jest, by został on zapisany na tablicy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie starają się stworzyć zdanie do każdej z kategorii spółgłosek. Każde słowo w tym zdaniu powinno zaczynać się inna literą z danej kategorii. Np.: Tato pięknie gra kołysanki dla Bartka.
Uczniowie po odczytaniu zdania wskazują na innego ucznia, który ma zgadnąć kategorię spółgłosek zawartych w odczytywanym zdaniu. Uczeń może posługiwać się tabelą.
Po kilkukrotnym powtórzeniu ćwiczenia, nauczyciel zmazuje z tablicy głoski, pozostawiając kategorie. Kolejni uczniowie odczytują zdania zapisane w zeszycie, a inni wskazują kategorię.
Nauczyciel zmazuje ostatnią wskazówkę – nazwę kategorii. Kolejni uczniowie odczytują zdania i wskazują na kolegów, zadając ćwiczenie wybranej osobie.
Najbardziej pomysłowe zdania nauczyciel może nagrodzić ocenami.
5. Bibliografia
A. Częścikowa, J. Częścik, Gramatyka co z głowy nie umyka, Harmonia, Gdańsk 2003.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wyraź swoją opinię na temat wiersza Strasna zaba. Swoją wypowiedź poprzyj argumentami.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak