Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Strasna zaba i straszna fonetyka. Na podstawie wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego poznajemy podział głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, że literatura może mieć humorystyczny aspekt,

  • wie, że istnieje podział głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi pracować w zespole,

  • potrafi samodzielnie poprawić tekst,

  • kształtuje umiejętność rozpoznania rodzaju głosek poprzez ich wymowę.

2. Metoda i forma pracy

Metoda problemowa, praktyczna, praca w grupach, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

  1. Ksero tekstu Strasna zaba K. I. Gaczyńskiego.

  2. Tabela wyrysowana przed lekcją na tablicy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje uczniom teksty. Uczniowie tworzą pięcioosobowe grupy i wybierają w każdej
z nich jedną osobę, która będzie zapisywać wyniki pracy na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel (lub wcześniej przygotowany uczeń) odczytuje tekst wiersza K. I. Gaczyńskiego Strasna zaba. Uczniowie śledzą tekst i podkreślają źle wypowiedziane i zapisane słowa.

  2. Nauczyciel na przykładzie tytułu pokazuje, jak wypełnić tabelę.

Wyraz zapisany poprawnie

Wyraz z tekstu

Wymiana głosek

straszna

strasna

sz - s

żaba

zaba

ż - z

  1. Każda grupa znajduje po pięć przykładów we skazanym fragmencie. Wyniki pracy grup mogą być następujące:

Grupa 1. (dwie pierwsze zwrotki)

Wyraz zapisany poprawnie

Wyraz z tekstu

Wymiana głosek

szynkę

synkę

sz - s

groszkiem

groskiem

sz - s

towarzystwie

towazystwie

rz - z

męża

męza

ż - z

szloch

sloch

sz - s

Grupa 2. (zwrotka trzecia i czwarta)

Wyraz zapisany poprawnie

Wyraz z tekstu

Wymiana głosek

mąż

mąz

Ż - z

wyższy

wyżsy

sz - s

urzędnik

uzędnik

rz - z

przetarł

psetarł

rz - z

okularze

okulaze

rz - z

Grupa 3. (zwrotki: czwarta i piąta)

Wyraz zapisany poprawnie

Wyraz z tekstu

Wymiana głosek

trzech

tsech

rz - s

wreszcie

wrescie

sz - s

żabę

zabę

ż - z

żeby

zeby

ż - z

Nie odeszła

nie odesła

sz - s

Grupa 4. (zwrotki: szósta, siódma, ósma)

Wyraz zapisany poprawnie

Wyraz z tekstu

Wymiana głosek

weszła

wesła

sz - s

wszystkie

wsystkie

sz - s

odgrzmiały

odgzmiały

rz - z

rzecze

zece

rz – z, cz - c

rządu

ządu

rz - z

społeczeństwa

społecenstwa

cz – c, ń - n

  1. Nauczyciel z uczniami głośno wymawia głoski zapisane w ostatniej kolumnie tabeli. W czasie ćwiczenia uczniowie obserwują zmiany w narządach artykulacyjnych.

  2. Nauczyciel uświadamia uczniom, że w trakcie mówienia narządy w jakie ustnej mogą stykać się, zbliżać do siebie, tworząc szczeliny lub zwarcia.

  3. Nauczyciel wprowadza podział głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy. Ważne jest, by został on zapisany na tablicy.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie starają się stworzyć zdanie do każdej z kategorii spółgłosek. Każde słowo w tym zdaniu powinno zaczynać się inna literą z danej kategorii. Np.: Tato pięknie gra kołysanki dla Bartka.

  2. Uczniowie po odczytaniu zdania wskazują na innego ucznia, który ma zgadnąć kategorię spółgłosek zawartych w odczytywanym zdaniu. Uczeń może posługiwać się tabelą.

  3. Po kilkukrotnym powtórzeniu ćwiczenia, nauczyciel zmazuje z tablicy głoski, pozostawiając kategorie. Kolejni uczniowie odczytują zdania zapisane w zeszycie, a inni wskazują kategorię.

  4. Nauczyciel zmazuje ostatnią wskazówkę – nazwę kategorii. Kolejni uczniowie odczytują zdania i wskazują na kolegów, zadając ćwiczenie wybranej osobie.

  5. Najbardziej pomysłowe zdania nauczyciel może nagrodzić ocenami.

5. Bibliografia

A. Częścikowa, J. Częścik, Gramatyka co z głowy nie umyka, Harmonia, Gdańsk 2003.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wyraź swoją opinię na temat wiersza Strasna zaba. Swoją wypowiedź poprzyj argumentami.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1QtpTvjIe9Tx

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 132.02 KB w języku polskim
RO3G1cbAGSxFn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 441.50 KB w języku polskim