Szlakiem Stasia i Nel
Scenariusz lekcji
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
swobodnie wypowiada się na temat przeczytanej powieści
zna zasady redagowania planu ramowego i szczegółowego
b) Umiejętności
Uczeń
buduje swobodną wypowiedź
tworzy plan ramowy zdarzeń
wyszukuje elementy świata przedstawionego
2. Metoda i forma pracy
Indywidualna, zbiorowa, grupowa, mapa
3. Środki dydaktyczne
Mapa Afryki, tekst powieści W pustni i w puszczy H. Sienkiewicza, kolorowe szpilki, Słownik wyrazów bliskoznacznych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Rozmowa z uczniami na temat wrażeń po przeczytaniu lektury.
2. Swobodne wypowiedzi uczniów.
b) Faza realizacyjna
1. Rozdanie rozsypanki planu ramowego. (karta pracy 1).
2. Samodzielne układanie planu we właściwej kolejności.
3. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
4. Wklejenie do zeszytów planu ramowego zdarzeń.
5. Praca z mapą Afryki- zaznaczanie kolejnych etapów podróży Stasia i Nel.
c) Faza podsumowująca
1. Ćwiczenia słownikowe- wyszukiwanie w Słowniku wyrazów bliskoznacznych synonimów wyrazu podróż.
2. Podasnie I wyjaśnienie pracy domowej.
5. Bibliografia
1. Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, PIW, Warszawa 1976.
2. Nagajowa M., Jak uczyć języka polskiego w klasach 4‑6, WSiP, Warszawa 1995.
3. Murdzek A., Język polski. Między nami. Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2005.
4. Słownik wyrazów bliskoznacznych
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Wytnij i ułóż we właściwej kolejności podane punkty planu.
W “Krakowie”. |
Podróż w kierunku oceanu. |
Dotarcie do Chartumu. |
Droga do ojczyzny Kalego. |
Przyjazd do Faszody. |
Droga do Gharak. |
Przeprawa do Omdurmanu. |
Na pustyni. |
b) Zadanie domowe
Wybierz dowolny punkt planu i rozwiń go do postaci szczegółowej.
7. Czas trwania lekcji
45 min.
8. Uwagi do scenariusza