Ten, który rodzi wodę. Rola pary wodnej w powietrzu
Ten, który rodzi wodę. Rola pary wodnej w powietrzu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie:
co to jest wodór,
jak można otrzymać wodór,
jakimi właściwościami charakteryzuje się wodór,
co to jest woda,
jaka jest rola pary wodnej w powietrzu,
na czym polega zjawisko higroskopijności.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
przeprowadzić reakcję otrzymywania wodoru,
uzasadnić, że woda to tlenek wodoru,
wykazać obecność pary wodnej w powietrzu.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, metoda słowno- doświadczalna, praca z klasą
3. Środki dydaktyczne
Sprzęt i szkło laboratoryjne:
krystalizator,
probówka,
korek,
rurka.
Odczynniki chemiczne:
kwas solny,
woda,
magnez,
detergent.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel po sprawdzeniu listy obecności, przedstawia drugą część tematu lekcji. Przeprowadza pogadankę na temat roli pary wodnej w powietrzu. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela zastanawiają się w jaki sposób udowonić, że woda w postaci gazu występuje w powietrzu.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia budowę cząsteczki wody. Informuje uczniów, że jednym z pierwiastków, które budują cząsteczki wody jest wodór. Wyjaśnia uczniom skąd pochodzi nazwa wodoru, a następnie przeprowadza reakcję otrzymywania wodoru.
Doświadczenie 1:
Otrzymywanie wodoru w reakcji magnezu z kwasem solnym.
Obserwacje:
Po dodaniu magnezu do kwasu solnego w probówce intensywnie wydzielają się pęcherzyki gazu. Po zbliżeniu palącego się łuczywka do baniek wypełnionych tym gazem pojawia się charakterystyczny odgłos.
Wnioski:
Wodór jest gazem, bezbarwnym, bezwonnym, palnym.
Nauczyciel informuje uczniów, że wodór pali się w tlenie. W wyniku reakcji powstaje woda, która też należy do grupy związków zwanych tlenkami. Nauczyciel przeprowadza kolejne doświadczenie, które jednoznacznie udowadnia, że w powietrzu występuje para wodna, wyjaśnia zjawisko higroskopijności:
Doświadczenie 2:
Pochłanianie pary wodnej z powietrza przez wodorotlenek sodu.
Obserwacje:
Pozostawiony na powietrzu suchy wodorotlenek sodu staje się śliski, błyszczący, rozpływa się.
Wnioski:
Wodorotlenek sodu pochłania parę wodną z powietrza, zjawisko to nazywamy higroskopijnością.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wyjaśniają, na czym polega proces krążenia wody w przyrodzie oraz tłumaczą, jaką rolę odgrywa woda w przyrodzie i w życiu człowieka.
5. Bibliografia
Gulińska H., Haładuda J., Smolińska J., Ciekawa chemia, WSiP, Warszawa 2006.
Kałuża B., Reych A., Chemia ogólna i nieorganiczna, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2000.
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia Nowej Ery Podręcznik dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2006.
Łopata K., Warchoł A., Chemia w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2001.
Pabian J., Chemia nieorganiczna - część 3, Greg, Kraków 2003.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak