Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ten, który rodzi wodę. Rola pary wodnej w powietrzu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  • co to jest wodór,

  • jak można otrzymać wodór,

  • jakimi właściwościami charakteryzuje się wodór,

  • co to jest woda,

  • jaka jest rola pary wodnej w powietrzu,

  • na czym polega zjawisko higroskopijności.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przeprowadzić reakcję otrzymywania wodoru,

  • uzasadnić, że woda to tlenek wodoru,

  • wykazać obecność pary wodnej w powietrzu.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, metoda słowno- doświadczalna, praca z klasą

3. Środki dydaktyczne

Sprzęt i szkło laboratoryjne:

  • krystalizator,

  • probówka,

  • korek,

  • rurka.

Odczynniki chemiczne:

  • kwas solny,

  • woda,

  • magnez,

  • detergent.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel po sprawdzeniu listy obecności, przedstawia drugą część tematu lekcji. Przeprowadza pogadankę na temat roli pary wodnej w powietrzu. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela zastanawiają się w jaki sposób udowonić, że woda w postaci gazu występuje w powietrzu.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przedstawia budowę cząsteczki wody. Informuje uczniów, że jednym z pierwiastków, które budują cząsteczki wody jest wodór. Wyjaśnia uczniom skąd pochodzi nazwa wodoru, a następnie przeprowadza reakcję otrzymywania wodoru.

Doświadczenie 1:

Otrzymywanie wodoru w reakcji magnezu z kwasem solnym.

Obserwacje:

Po dodaniu magnezu do kwasu solnego w probówce intensywnie wydzielają się pęcherzyki gazu. Po zbliżeniu palącego się łuczywka do baniek wypełnionych tym gazem pojawia się charakterystyczny odgłos.

Wnioski:

Wodór jest gazem, bezbarwnym, bezwonnym, palnym.

  1. Nauczyciel informuje uczniów, że wodór pali się w tlenie. W wyniku reakcji powstaje woda, która też należy do grupy związków zwanych tlenkami. Nauczyciel przeprowadza kolejne doświadczenie, które jednoznacznie udowadnia, że w powietrzu występuje para wodna, wyjaśnia zjawisko higroskopijności:

Doświadczenie 2:

Pochłanianie pary wodnej z powietrza przez wodorotlenek sodu.

Obserwacje:

Pozostawiony na powietrzu suchy wodorotlenek sodu staje się śliski, błyszczący, rozpływa się.

Wnioski:

Wodorotlenek sodu pochłania parę wodną z powietrza, zjawisko to nazywamy higroskopijnością.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie wyjaśniają, na czym polega proces krążenia wody w przyrodzie oraz tłumaczą, jaką rolę odgrywa woda w przyrodzie i w życiu człowieka.

5. Bibliografia

  1. Gulińska H., Haładuda J., Smolińska J., Ciekawa chemia, WSiP, Warszawa 2006.

  2. Kałuża B., Reych A., Chemia ogólna i nieorganiczna, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2000.

  3. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia Nowej Ery Podręcznik dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2006.

  4. Łopata K., Warchoł A., Chemia w gimnazjum, WSiP, Warszawa 2001.

  5. Pabian J., Chemia nieorganiczna - część 3, Greg, Kraków 2003.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RInOHDV7NpuSs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.41 KB w języku polskim
RDQAVLsFK8O1s

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim