The days of our lives
Metadane scenariusza
ID (wypełnia redakcja) | |
Tytuł | The days of our lives |
Przedmiot nauczania | Język angielski |
Autor (imię i nazwisko) | Aleksandra Kazimierczyk |
Adres (ulica, nr domu) | |
Kod pocztowy, miejscowość | |
Login autora w Scholaris | olakazimierczyk |
Abstrakt | Scenariusz przygotowany do realizacji w trakcie 45‑minutowej lekcji. Celem lekcji jest wprowadzenie uczniów w problematykę „The day of my life” oraz przygotowanie ich do wypowiedzi na ten temat. Pracę z tekstem czytanym, którym jest piosenka zespołu Queen „The days of our lives”, połączono z rozwijaniem umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Umożliwia to uczniom poznanie nie tylko ciekawych i różnorodnych, lecz również często spotykanych naturalnych sformułowań, zaś dalsze ćwiczenia pomagają rozbudować ich zasób. |
Wydawca | OSI CompuTrain |
Źródło | Cambridge Advanced Learners Dictionary, pod red. R. Murphy'ego, Cambridge University Press, Cambridge 1997. |
Odnośniki | karta pracy ucznia, szablon do pracy z uczniem |
Etap edukacyjny | gimnazjum, liceum |
Informacje o prawach (wypełnia redakcja) | |
Słowa kluczowe | speaking, listening, słownictwo, vocabulary, song, piosenka |
UDC (wypełnia redakcja) | |
Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) | 45 minut |
Uwagi |
Scenariusz lekcji – The days of our lives
dla gimnazjum i liceum – poziom intermediate
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Celem lekcji jest wprowadzenie uczniów w problematykę „The day of my life” oraz przygotowanie ich do wypowiedzi na ten temat. Pracę z tekstem czytanym, którym jest piosenka zespołu Queen „The days of our lives”, połączono z rozwijaniem umiejętności słuchania ze zrozumieniem. Umożliwia to uczniom poznanie nie tylko ciekawych i różnorodnych, lecz również często spotykanych naturalnych sformułowań, zaś dalsze ćwiczenia pomagają rozbudować ich zasób.
b) Umiejętności
Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (czytanie ze zrozumieniem zarówno ogólnej treści artykułu, jak i jego szczegółów), a także próbują dopasować podane w ćwiczeniu słowa do luk w tekście piosenki „The days of our lives”.
Pracując z tym samym tekstem piosenki, uczniowie ćwiczą również umiejętność słuchania ze zrozumieniem.
Ćwiczona jest również umiejętność mówienia: gdy uczniowie biorą udział w rozpoczynającej lekcję dyskusji oraz w drugiej części lekcji, gdy opowiadają o najważniejszym dniu w ich życiu. Tym sposobem ćwiczą nie tylko umiejętność porozumiewania się w grupie, lecz również przedstawiania swoich opinii oraz samodzielnego mówienia przed większym audytorium.
Przygotowując krótki plan swojej wypowiedzi ustnej na temat „The day of my life”, uczniowie rozwijają umiejętność pisania.
2. Metoda i forma pracy
Początkowo uczniowie pracują w jednej grupie: rozmawiają z nauczycielem na temat najważniejszych dni ich życia.
Następnie uczniowie pracują w parach: słuchając piosenki „The days of our lives”, uzupełniają luki w jej tekście.
Wreszcie pracują samodzielnie: przygotowują plan swojej wypowiedzi ustnej i pisemnej, zbierają argumenty potrzebne im do wyrażenia swojej opinii na zadany temat.
3. Środki dydaktyczne
Ćwiczenia zawarte na karcie pracy ucznia: tekst piosenki „The days of our lives” z lukami do uzupełnienia oraz ćwiczenie, w którym uczniowie wypisują argumenty potrzebne do wypowiedzi na temat „The day of my life”; nagranie piosenki zespołu Queen „The days of our lives”, odtwarzacz CD, tablica, kreda/mazak, zeszyty uczniów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Pyta o najważniejsze dni ich życia. Uczniowie odpowiadają na krótkie pytania:
− Which days would you name „the days of your lives”?
− What happened then?
− When was it?
− Why was this day so important?
− Now tell me something about your dreams and future plans. What are „the days of your lives” from your dreams?
b) Faza realizacyjna
LISTENING, WRITING – Uczniowie w parach zapoznają się z tekstem piosenki „The days of our lives” grupy Queen. Starają się dopasować podane w ćwiczeniu słowa do luk w tekście. Nauczyciel pyta poszczególne zespoły o ich odpowiedzi.
Następnie uczniowie słuchają piosenki, sprawdzając przy tym, czy ich przewidywania były właściwe oraz uzupełniają ewentualne pozostałe luki. W razie konieczności nagranie zostaje odtworzone po raz drugi.
Po zakończeniu słuchania sprawdzona zostaje poprawność odpowiedzi. Uczniowie, wraz z nauczycielem, analizują również cały tekst i tłumaczą wszystkie nieznane zwroty i słowa.
WRITING – Uczniowie samodzielnie przygotowują plan swojej wypowiedzi ustnej, a później również pisemnej, na temat „The day of my life”. Wynotowują także punkty, które pomogą im uzasadnić swój wybór.
c) Faza podsumowująca
SPEAKING – Wybrani przez nauczyciela uczniowie, podpierając się przygotowanymi wcześniej notatkami, prezentują swoje krótkie wypowiedzi na temat „The day of my life”.
5. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenia opisane w scenariuszu – tekst piosenki „The days of our lives” z lukami do uzupełnienia oraz ćwiczenie, w którym uczniowie wynotowują argumenty potrzebne do wypowiedzi na temat „The day of my life”.
b) Szablon do pracy z uczniem
Zawiera pytania przydatne do wykorzystania w trakcie dyskusji, będącej wprowadzeniem do lekcji oraz klucz odpowiedzi do ćwiczenia zawartego w karcie pracy ucznia.
c) Zadanie domowe
Opierając się na planie sporządzonym w ostatniej części lekcji oraz argumentach wykorzystanych w trakcie wypowiedzi ustnej, uczniowie konstruują krótką wypowiedź pisemną na temat „The day of my life”.
6. Czas trwania lekcji
45 minut
7. Uwagi do scenariusza
Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.
Aleksandra Kazimierczyk
Nauczyciel języka angielskiego
British School
Warszawa