Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Turystyka.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • I.2.11.: uczeń charakteryzuje wybrane obszary intensywnie zagospodarowywane turystycznie na świecie**,** wyjaśnia, dlaczego zmieniają się kierunki wyjazdów turystycznych Polaków, identyfikuje skutki rozwoju turystyki dla środowiska przyrodniczego

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wyjaśnia terminy: turystyka, atrakcja turystyczna, obiekt turystyczny,

  • wymienia czynniki rozwoju turystycznego,

  • wymienia walory turystyczne,

  • grupuje czynniki rozwoju turystyki na społeczne, przyrodnicze, ekonomiczne,

  • przedstawia skutki rozwoju turystyki,

  • określa pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki dla środowiska i działalności człowieka,

  • wskazuje na mapie świata regiony turystyczne,

  • charakteryzuje wybrane regiony świata,

  • wskazuje zmiany w ruchu turystycznym Polaków i wyjaśnia ich przyczyny,

  • proponuje kierunki zmian w ruchu turystycznym na świecie w wybranych państwach i regionach.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • lokalizuje obiekty na różnych mapach,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • poprawnie czyta mapy,

  • zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,

  • samodzielnie uczy się,

  • współpracuje w grupie.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat przyczyn rozwoju turystyki.

Uczniowie przedstawiają rodzaje turystyki.

Klasyfikują turystykę wg różnych kryteriów i konstruują schemat klasyfikacji.

Mapa, atlas,

Burza mózgów, pogadanka,

Zbiorowa,

jednolita

Etap realizacji

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Uczniowie analizują dane dotyczące wzrostu liczby turystów.

Odpowiadają na pytanie:

Co spowodowało, że nastąpił tak gwałtowny wzrost liczby wyjazdów turystycznych?

Dlaczego mówimy, że turystyka ma wymiar globalny?

Powinni uwzględnić główne przyczyny masowego i globalnego charakteru turystyki.

Na podstawie analizy danych statystycznych charakteryzują rozmieszczenie ruchu turystycznego na świecie. Wskazują główne kierunki ruchu turystycznego i regiony o największym jego natężeniu oraz współcześnie zachodzące zmiany.

Mapa, atlas, Rocznik statystyczny

Burza mózgów, pogadanka, dyskusja,

studium przypadku

Zbiorowa,

jednolita

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Film (zasób nr 1) - na podstawie filmu uczniowie przedstawiają walory turystyczne na przykładzie Hiszpanii. Podają walory przyrodnicze i antropogeniczne.

Co decyduje o tym, że dany obszar przyciąga turystów i staje się regionem turystycznym?

Uczniowie rozważają konsekwencje rozwoju turystyki; podają przykłady wpływu turystyki na charakter zagospodarowania przestrzeni, na strukturę zatrudnienia i rozwój gospodarczy regionu.

Podział na 4 grupy.

Każda grupa określa dla danego regionu czynniki, które zadecydowały o jego powstaniu oraz następstwa rozwoju turystyki (praca z mapą , atlasem, przewodnikami i mapami turystycznymi).

Główne walory turystyczne (przykłady walorów wypoczynkowych, poznawczych i ewentualnie specjalistycznych). Dostępność komunikacyjną. Zagospodarowanie turystyczne. Następstwa przyrodnicze. Następstwa społeczne. Następstwa gospodarcze (kto zyskuje na rozwoju turystyki?).

Mapa, atlas, Rocznik statystyczny, film (zasób nr 1), Internet

Burza mózgów, pogadanka, dyskusja,

studium przypadku

Zbiorowa,

Jednolita, praca w grupach

Etap podsumowania

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

kompetencje informatyczne,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

Polecenie podsumowujące:

Na podstawie ilustracji interaktywnej (zasób nr 2) dokonaj klasyfikacji walorów turystycznych Basenu Morza Śródziemnego.

Mapa, atlas, Rocznik statystyczny, ilustracja interaktywna (zasób nr 2)

Burza mózgów, pogadanka, dyskusja,

Zbiorowa,

jednolita

R1IWGiLSxN684

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.86 KB w języku polskim
ROtK67WGEqhnh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 92.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3