Turystyka
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Turystyka.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.2.11.: uczeń charakteryzuje wybrane obszary intensywnie zagospodarowywane turystycznie na świecie**,** wyjaśnia, dlaczego zmieniają się kierunki wyjazdów turystycznych Polaków, identyfikuje skutki rozwoju turystyki dla środowiska przyrodniczego
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wyjaśnia terminy: turystyka, atrakcja turystyczna, obiekt turystyczny,
wymienia czynniki rozwoju turystycznego,
wymienia walory turystyczne,
grupuje czynniki rozwoju turystyki na społeczne, przyrodnicze, ekonomiczne,
przedstawia skutki rozwoju turystyki,
określa pozytywne i negatywne skutki rozwoju turystyki dla środowiska i działalności człowieka,
wskazuje na mapie świata regiony turystyczne,
charakteryzuje wybrane regiony świata,
wskazuje zmiany w ruchu turystycznym Polaków i wyjaśnia ich przyczyny,
proponuje kierunki zmian w ruchu turystycznym na świecie w wybranych państwach i regionach.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat przyczyn rozwoju turystyki. Uczniowie przedstawiają rodzaje turystyki. Klasyfikują turystykę wg różnych kryteriów i konstruują schemat klasyfikacji. | Mapa, atlas, | Burza mózgów, pogadanka, | Zbiorowa, jednolita |
Etap realizacji | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Uczniowie analizują dane dotyczące wzrostu liczby turystów. Odpowiadają na pytanie: Co spowodowało, że nastąpił tak gwałtowny wzrost liczby wyjazdów turystycznych? Dlaczego mówimy, że turystyka ma wymiar globalny? Powinni uwzględnić główne przyczyny masowego i globalnego charakteru turystyki. Na podstawie analizy danych statystycznych charakteryzują rozmieszczenie ruchu turystycznego na świecie. Wskazują główne kierunki ruchu turystycznego i regiony o największym jego natężeniu oraz współcześnie zachodzące zmiany. | Mapa, atlas, Rocznik statystyczny | Burza mózgów, pogadanka, dyskusja, studium przypadku | Zbiorowa, jednolita |
Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Film (zasób nr 1) - na podstawie filmu uczniowie przedstawiają walory turystyczne na przykładzie Hiszpanii. Podają walory przyrodnicze i antropogeniczne. Co decyduje o tym, że dany obszar przyciąga turystów i staje się regionem turystycznym? Uczniowie rozważają konsekwencje rozwoju turystyki; podają przykłady wpływu turystyki na charakter zagospodarowania przestrzeni, na strukturę zatrudnienia i rozwój gospodarczy regionu. Podział na 4 grupy. Każda grupa określa dla danego regionu czynniki, które zadecydowały o jego powstaniu oraz następstwa rozwoju turystyki (praca z mapą , atlasem, przewodnikami i mapami turystycznymi). Główne walory turystyczne (przykłady walorów wypoczynkowych, poznawczych i ewentualnie specjalistycznych). Dostępność komunikacyjną. Zagospodarowanie turystyczne. Następstwa przyrodnicze. Następstwa społeczne. Następstwa gospodarcze (kto zyskuje na rozwoju turystyki?). | Mapa, atlas, Rocznik statystyczny, film (zasób nr 1), Internet | Burza mózgów, pogadanka, dyskusja, studium przypadku | Zbiorowa, Jednolita, praca w grupach | |
Etap podsumowania | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, kompetencje społeczne i obywatelskie, | Polecenie podsumowujące: Na podstawie ilustracji interaktywnej (zasób nr 2) dokonaj klasyfikacji walorów turystycznych Basenu Morza Śródziemnego. | Mapa, atlas, Rocznik statystyczny, ilustracja interaktywna (zasób nr 2) | Burza mózgów, pogadanka, dyskusja, | Zbiorowa, jednolita |