Uczymy się pisać felietony.
Uczymy się pisać felietony
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna genezę i wyznaczniki gatunkowe felietonu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi napisać felieton.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem, wykład, praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Fragmenty felietonów Jerzego Pilcha zaczerpnięte z tygodnika „Polityka”.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przedstawia genezę i wyznaczniki gatunkowe felietonu:
(fr*. feuilleton* – zeszycik, odcinek powieści), specyficzny rodzaj publicystyki; krótki utwór dziennikarski (prasowy, radiowy, telewizyjny), napisany lekko i błyskotliwie, utrzymany w osobistym tonie oraz wyrażający – często w sposób skrajny i złośliwy – subiektywny punkt widzenia autora.
Gatunek ten pojawił się w XVIII wieku na łamach francuskiego „Journal des Débats”. Felieton jest zwykle umieszczany w stałej kolumnie (tzn. stronie gazety lub czasopisma – stąd po angielsku stały felietonista to columnist), zwanej kolumną felietonową. Za arcymistrzów współczesnego felietonu polskiego uchodzą Maciej Rybiński, Antoni Słonimski, Stefan Kisielewski, Daniel Passent (z autorów dawniejszych – Bolesław Prus), zaś felietonu zagranicznego – Umberto Eco.
Swoją karierę felietonisty Jerzy Pilch rozpoczynał w „Tygodniku Powszechnym”. Od 1999 roku pisarz współpracuje z redakcją „Polityki”.
b) Faza realizacyjna
Na podstawie wybranych fragmentów felietonów Jerzego Pilcha nauczyciel wraz z uczniami ustala, jakie warunki powinny być spełnione, żeby powstał felieton oraz jakie cechy gatunkowe są w nim najważniejsze.
Felieton charakteryzuje się bardzo szerokimi możliwościami wyboru tematu. Najważniejsze w nim jest jednak to, by temat był atrakcyjny, przykuwający uwagę czytelnika. Istotna jest również aktualność poruszanych w felietonie tematów.
Kompozycja tego gatunku również charakteryzuje się dowolnością. Bogactwo skojarzeń autora nie powinno jednak przysłonić głównego problemu, jaki porusza felieton. Dużą rolę odgrywa logiczny tok myślenia felietonisty.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy samodzielnie spróbował napisać krótki felieton, korzystając z informacji zdobytych podczas lekcji. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy i wyjaśniają, w jaki sposób starali się opracować wybrany temat.
5. Bibliografia
Fragmenty felietonów Jerzego Pilcha zaczerpnięte z tygodnika „Polityka”
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak