Urządzenia elektryczne
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
zna zasady bezpieczeństwa jakich należy przestrzegać posługując się urządzeniami elektrycznymi
wie jak można zmniejszyć zużycie energii elektrycznej
zna zasadę działania prądu
zna budowę zdań rozkazujących, pytających i oznajmujących
Umiejętności Uczeń:
potrafi na podstawie dźwięku, odgłosu rozpoznać urządzenie elektryczne
potrafi opisać urządzenie elektryczne
umie ułożyć zdanie z rozsypanki wyrazowej
potrafi skonstruować oryginalne urządzenie
Metoda pracy
pokazu
ćwiczebna
praca z tekstem
ekspresji plastycznej
Środki dydaktyczne
tekst wiersza „Psrtyk” J.Tuwima
kaseta z dźwiękami
karty pracy
kartony, bibuła, klej, mazaki
zdjęcia urządzeń elektrycznych
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Uczniowie wysłuchują z płyty lub kasety dźwięki urządzeń elektrycznych i zapisują swoje skojarzenia na kartce.
Wspólna analiza dźwięków z odpowiedziami uczniów. Sformułowanie wniosków:
niektóre urządzenia są podobne do względem wydawanego odgłosu, a niektóre bardzo się różnią.
Faza realizacyjna
Omówienie budowy urządzeń elektrycznych:
uczniowie podsumowują, że urządzenie elektryczne składa się z obudowy, silniczka w środku, włącznika, przewodu elektrycznego, który włączany jest do gniazda, potocznie zwanego kontaktem
Chętny uczeń czyta na głos treść wiersza J.Tuwima pt. „Pstryk”
rozmowa dotycząca treści utworu
uczniowie zastanawiają się nad tym, jak to się dzieje, że urządzenia elektryczne działają
Nauczyciel demonstruje uczniom zestaw elektryczny z dzwonkiem i przedstawia zasady działania.
Nauczyciel pokazuje dzieciom drugi zestaw elektryczny, tym razem z żarówkami. Ponownie prezentuje zasady działania.
Rozmowa dotycząca zasad bezpieczeństwa w czasie korzystania z urządzeń elektrycznych
uczniowie w punktach notują, jakie środki ostrożności należy zachować, by zapobiec ewentualnym wypadkom.
Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej. Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań.
Ustne budowanie zdań rozkazujących.
Ćwiczenia doskonalące umiejętność różnicowania zdań oznajmujących, pytających i rozkazujących.
Przerwa śródlekcyjna. Uczniowie gestem pokazują różne czynności związane z użyciem urządzeń elektrycznych. Pozostali odgadują nazwę czynności i urządzenie, jakim się posługiwali.
Przypomnienie zasad kolejności wykonywania działań - rozwiązywanie ćwiczeń. (załącznik)
Zabawa ruchowa.
Uczniowie otrzymują koperty z wymieszanymi ze sobą puzzlami obrazków urządzeń elektrycznych. Najpierw muszą ułożyć obrazek, a następnie podpisać go.
Wypowiedzi uczniów na temat tego, co można zrobić, oszczędzać energię elektryczną. Dzieci budują w formie zdań rozkazujących zasady, które pomogą innym oszczędzać energię elektryczną np.
Zgaś światło w pokoju, z którego nie korzystasz!
Wyłącz komputer, gdy wychodzisz z domu!
Faza podsumowująca
Dzieci wcielają się w rolę wielkich konstruktorów i muszą stworzyć własne urządzenie, kt
Uczniowie dokańczają zdanie idąc po strzałkach.(załącznik)
Bibliografia
D.Klus‑Stańska, „W nauczaniu początkowym inaczej”, „IMPULS”, Kraków 1999r
K.Kowaliszyn, I.Muszyńska, W trzeciej klasie. Język polski, WSiP, Warszawa 1999r
J.Tuwim, „Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003r
Załączniki
Ułóż zdania z rozsypanki wyrazowej i zapisz je w zeszycie:
RIH06p9WEVuew Rozwiąż:
4 ∙ 8 + 9 =
6∙ 6 – 15 =
18 : 9 + 13 =
7 ∙ ( 2 + 4 ) =
81 – ( 5 ∙ 4) =Zilustruj działanie rysunkiem
3 ∙ 3 + 5 =
12 : 4 + 2 =
2 ∙ 2 + 7 =Ułóż z puzzli urządzenia elektryczne i podpisz je
RUIwVjLfHlEG1 Dokończ zdanie idą po strzałkach:
Urządzeń elektrycznych włączonych do sieci .......................................................................................Rgk1MYcGiNJBV
Czas trwania lekcji 3‑4 godziny lekcyjne