Usłyszmy wołanie mieszkańców łąki.
Scenariusz lekcji – Usłyszmy wołanie mieszkańców łąki!
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, że ogień powoduje zniszczenie i śmierć w przyrodzie.
Uczeń rozumie, że stan środowiska zależy od postępowania każdego z nas.
b) Umiejętności
Uczeń umie nazwać kilka roślin i zwierząt należących do środowiska przyrodniczego łąki.
Wie, jak zachować się po zauważeniu pożaru.
Zna numer telefonu do straży pożarnej 998.
2. Metoda i forma pracy
Wycieczka na łąkę, spotkanie ze strażakiem, obserwacja, działalność plastyczna, rozmowa.
3. Środki dydaktyczne
Lupy dla każdego ucznia, ilustracje przedstawiające mieszkańców łąki, plansze przedstawiające florę i faunę łąki, atlasy przyrodnicze, materiały do działalności plastycznej techniką collage.
4. Przebieg lekcji
Scenariusz ten najlepiej jest zrealizować w ciągu 2 – 3 dni lub w ramach zajęć koła ekologicznego.
Pierwszy dzień – wycieczka na łąkę i spotkanie ze strażakiem.
Drugi dzień należy przeznaczyć na zajęcia plastyczne.
Trzeci dzień powinien zostać poświęcony na przygotowanie wystawy.
a) Faza przygotowawcza
I. Przygotowanie trasy wycieczki:
Łąka bogata w faunę i florę.
Teren zniszczony wypaleniem traw.
II. Ustalenie spotkania ze stażakiem i treści prowadzonych rozmów z uczniami.
III. Ustalenie z uczniami listy pytań do strażaka.
b) Faza realizacyjna
I. Wprowadzenie do zajęć:
Nauczyciel pokazuje plansze, przedstawiające florę i faunę łąki.
Nauczyciel podanie cel wycieczki – uczniowie podczas swobodnego spaceru po łące powinni odnaleźć i nazwać jak najwięcej roślin i zwierząt.
Nauczyciel ustala z uczniami zasady właściwego zachowania się podczas spaceru. Należy zachowywać się tak, by swą obecnością nie zakłócać spokoju mieszkańcom łąki.
II. Wycieczka na łąkę:
Uczniowie wykorzystując lupy przyglądają się życiu jej mieszkańców.
Rozpoznają rośliny i zwierzęta posługując się atlasami przyrodniczymi.
Kładą się wśród traw i słuchają „jak gra łąka”.
Zrywają rośliny, które potrafią nazwać.
Spacer po łące kończymy dzieleniem się wrażeniami i poczynionymi obserwacjami.
Nauczyciel proponuje uczniom, aby zerwane rośliny zasuszyć i wkleić do zielnika.
III. Powrót przez teren zniszczony przez wypalenie traw.
Nauczyciel poleca uczniom, aby obserwowali zniszczoną roślinność i znajdujące się w pobliżu zwierzęta.
Uczniowie mają za zadanie ocenić wypalanie traw i jego skutki dla środowiska przyrodniczego.
IV. Zapowiedź spotkania z pracownikami straży pożarnej.
Ustalenie pytań, które zadamy strażakom.
V. Spotkanie z przedstawicielem straży pożarnej.
Rozmowa ze strażakiem na temat zagrożeń wynikających z pożarów traw (niszczenie wielu gatunków flory i fauny, wypadki samochodowe, zagrożenie dla mienia i życia ludzi).
Poznanie zasad, których należy przestrzegać po zauważeniu pożaru.
Burza mózgów: Co możemy zrobić, żeby zapobiegać wypalaniu traw?
Postanowienie, że wykonamy plakaty apelujące do mieszkańców o niewypalanie traw.
VI. Działalność plastyczna uczniów – wykonanie plakatów:
Kartkę papieru uczniowie zaklejają paskami bibuły, ukazując warstwy: ziemia, trawa, płomienie.
Ze zgromadzonych ilustracji wycinają kwiaty, zwierzęta, owady, ptaki. Z powstałych materiałów tworzą scenkę „z życia łąki”.
Opatrzenie plakatu hasłem np. „Paleniu traw nie!”, „Usłyszcie ich krzyk!”, „Łąka to nie tylko trawa!”
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wraz z nauczycielem udają się na spacer i rozdają wykonane plakaty (mogą to być także ulotki) mieszkańcom albo przygotowują wystawę prac plastycznych w holu szkoły i zaproszają na nią mieszkańców swojej miejscowości.