Utrwalamy wiadomości o liczebnikach

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna rodzaje liczebników i potrafi je wymienić,

  • zna kategorie odmiany liczebników.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • odmienić trudne liczebniki, np. liczebniki zbiorowe,

  • napisać wspólnie z kolegami krótkie opowiadanie, w którym pojawiają się liczebniki wskazane przez nauczyciela.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupie, praca indywidualna, pogadanka

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy z ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza dzieci w temat lekcji, wyjaśniając jej cel – powtórzenie przed klasówką.

b) Faza realizacyjna

  1. Prosimy o przypomnienie wiadomości na temat liczebników – przez co się odmieniają, na jakie rodzaje się dzielą. Najaktywniejsi uczniowie zostają nagrodzeni plusami.

  2. Krótko wyjaśniamy problemy, jakich przysparzają liczebniki zbiorowe. Uczniowie ćwiczą odmianę podanych przykładów: sześcioro kociąt i czworo kacząt. Przypominają zasadę użycia liczebników zbiorowych.

  3. Następnie proponujemy wykonanie ćwiczeń umieszczonych w karcie pracy (załącznik).

  4. Prosimy jednego z uczniów, by odmienił wyrażenie drugi pianista. Zwracamy się do dzieci z prośbą, by wyjaśniły, jak odmieniają się liczebniki porządkowe. Nagrodą za poprawną odpowiedź może być plus.

  5. Dzielimy klasę na grupy i wyjaśniamy zadanie. Każdy zespół ma ułożyć historyjkę, która będzie zawierała 5 liczebników głównych, 4 liczebniki porządkowe, 2 zbiorowe, 1 ułamkowy i 1 nieokreślony.

  6. Kiedy polecenie zostanie wykonane, proponujemy odczytanie historyjek na forum klasy. Dokonujemy ich oceny. Autorzy najlepszej (poprawnej, ciekawej lub dowcipnej) zostają nagrodzeni plusami za pracę na lekcji.

c) Faza podsumowująca

Podsumowując pracę na lekcji, jeszcze raz powtarzamy te zasady, zapamiętanie których stwarza uczniom najwięcej kłopotów.

5. Bibliografia

brak

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

1. Uzupełnij różnymi formami liczebnika cztery:

Widzę .............. chłopców, ..............psy, ................dziewczynki i ................kurcząt.

Przez .................. drzwi przeszło ..................chłopców do ..................piskląt wyklutych .......... dni temu w sali biologicznej.

2. Uzupełnij tekst, wpisując odpowiednie formy rzeczownika wnuczęta wraz z liczebnikiem zbiorowym podanym w nawiasie.

Na przyjęcie urodzinowe dziadka Jana przyszło (9)...................... Od wszystkich (9) ................. dziadek otrzymał kwiaty i prezenty. Po zjedzeniu tortu ciotka Anastazja wyszła z (2) ...................najmłodszych...................... do ogrodu. Dziadek wygodnie usadowił się w fotelu, zapalił fajkę i zaczął opowiadać (4) ................... przygody z czasów młodości. Nikt jakoś nie zauważył zniknięcia (3) niespokojnych .............., które ukryły się w kuchni pełnej smakołyków.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1YYDXieiIFRr

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 79.61 KB w języku polskim
RcuhFtEyTrlqn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim