Utrwalamy wiadomości o liczebnikach.
Utrwalamy wiadomości o liczebnikach
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna rodzaje liczebników i potrafi je wymienić,
zna kategorie odmiany liczebników.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
odmienić trudne liczebniki, np. liczebniki zbiorowe,
napisać wspólnie z kolegami krótkie opowiadanie, w którym pojawiają się liczebniki wskazane przez nauczyciela.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupie, praca indywidualna, pogadanka
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy z ćwiczeniami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza dzieci w temat lekcji, wyjaśniając jej cel – powtórzenie przed klasówką.
b) Faza realizacyjna
Prosimy o przypomnienie wiadomości na temat liczebników – przez co się odmieniają, na jakie rodzaje się dzielą. Najaktywniejsi uczniowie zostają nagrodzeni plusami.
Krótko wyjaśniamy problemy, jakich przysparzają liczebniki zbiorowe. Uczniowie ćwiczą odmianę podanych przykładów: sześcioro kociąt i czworo kacząt. Przypominają zasadę użycia liczebników zbiorowych.
Następnie proponujemy wykonanie ćwiczeń umieszczonych w karcie pracy (załącznik).
Prosimy jednego z uczniów, by odmienił wyrażenie drugi pianista. Zwracamy się do dzieci z prośbą, by wyjaśniły, jak odmieniają się liczebniki porządkowe. Nagrodą za poprawną odpowiedź może być plus.
Dzielimy klasę na grupy i wyjaśniamy zadanie. Każdy zespół ma ułożyć historyjkę, która będzie zawierała 5 liczebników głównych, 4 liczebniki porządkowe, 2 zbiorowe, 1 ułamkowy i 1 nieokreślony.
Kiedy polecenie zostanie wykonane, proponujemy odczytanie historyjek na forum klasy. Dokonujemy ich oceny. Autorzy najlepszej (poprawnej, ciekawej lub dowcipnej) zostają nagrodzeni plusami za pracę na lekcji.
c) Faza podsumowująca
Podsumowując pracę na lekcji, jeszcze raz powtarzamy te zasady, zapamiętanie których stwarza uczniom najwięcej kłopotów.
5. Bibliografia
brak
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
1. Uzupełnij różnymi formami liczebnika cztery:
Widzę .............. chłopców, ..............psy, ................dziewczynki i ................kurcząt.
Przez .................. drzwi przeszło ..................chłopców do ..................piskląt wyklutych .......... dni temu w sali biologicznej.
2. Uzupełnij tekst, wpisując odpowiednie formy rzeczownika wnuczęta wraz z liczebnikiem zbiorowym podanym w nawiasie.
Na przyjęcie urodzinowe dziadka Jana przyszło (9)...................... Od wszystkich (9) ................. dziadek otrzymał kwiaty i prezenty. Po zjedzeniu tortu ciotka Anastazja wyszła z (2) ...................najmłodszych...................... do ogrodu. Dziadek wygodnie usadowił się w fotelu, zapalił fajkę i zaczął opowiadać (4) ................... przygody z czasów młodości. Nikt jakoś nie zauważył zniknięcia (3) niespokojnych .............., które ukryły się w kuchni pełnej smakołyków.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak