Utrwalenie wiadomości o części wspólnej zbiorów
Utrwalenie wiadomości o części wspólnej zbiorów
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie: wspólna część zbiorów,
zna zasady klasyfikowania elementów do wspólnej części zbiorów.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi zaklasyfikować odpowiednie elementy do części wspólnej zbiorów,
potrafi określać kolor, wielkość, grubość i kształt klocków logicznych,
potrafi narysować dwa zbiory wraz z częścią wspólną ,
potrafi podać przykłady elementów należących do części wspólnej zbiorów,
potrafi pracować samodzielnie,
potrafi logicznie myśleć.
Metoda i forma pracy
Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
Klocki logiczne Dienesa , kolorowa kreda, magnetyczne figury geometryczne, plansza z grafem, pętle ze sznurka.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Rachunek pamięciowy: nauczyciel podaje przykłady łańcuszka matematycznego typu: do liczby 6 dodaj 3 i odejmij od wyniku 2, do liczby 5 dodaj 2 i odejmij od wyniku 3 i tym podobne. Uczniowie liczą w myślach i zgłaszają się do odpowiedzi.
Następnie nauczyciel umieszcza na tablicy planszę z grafem (załącznik 1). Uczniowie podchodzą do tablicy i uzupełniają brakujące pola.
Faza realizacyjna
Nauczyciel umieszcza na tablicy magnetycznej figury geometryczne. Kolorową kredą zaznacza na tablicy dwie zachodzące na siebie pętle. Uczniowie podchodzą i układają figury według określonych warunków, na przykład: utwórz zbiór figur prostokątnych i czerwonych, utwórz zbiór figur zielonych, i kwadratowych, i tym podobne.
Uczniowie rozkładają na ławkach klocki logiczne i dwie pętle wykonane ze sznurka. Nauczyciel podaje warunki, według których układają klocki w zbiorach, na przykład: utwórz zbiór klocków czerwonych i okrągłych, zbiór klocków dużych, i prostokątnych, zbiór klocków żółtych, i trójkątnych, i tym podobne. Uczniowie wykonują kolejne polecenia, nauczyciel na bieżąco sprawdza efekty ich pracy.
Przerwa śródlekcyjna – zabawa ze śpiewem: „Karuzela” (załącznik 2). Dzieci wraz z nauczycielem śpiewają piosenkę stojąc obok ławek i tańczą w miejscu. Następnie dodatkowo wykonują na polecenie nauczyciela krótkie ćwiczenia gimnastyczne, typu: dziesięć przysiadów, dziesięć podskoków na jednej nodze i tym podobne.
Uczniowie wyjmują ćwiczenia i wykonują wspólnie z nauczycielem ćwiczenie 13 i 14 na stronie 61( patrz: bibliografia, punkt 2.).
Faza podsumowująca
Uczniowie rozkładają na ławkach klocki logiczne. Dwie pętle wykonane ze sznurka nakładają na siebie w taki sposób, aby nachodziły na siebie, tworząc część wspólną. Następnie samodzielnie próbują utworzyć dwa zbiory ze wspólną częścią i określić warunek, według którego są one pogrupowane. Nauczyciel sprawdza efekty ich pracy, w razie potrzeby pomaga uczniom, którzy mają kłopoty z wykonaniem tego polecenia.
Bibliografia
Faliszewska J., Ja i moja szkoła. Podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej, cz. 1, MAC EDUKACJA S. A., Kielce 2003.
Trześniowski R., Gry i zabawy ruchowe, Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa 1987.
Załączniki
Plansza do rachunku pamięciowego
Załącznik 1.
Zabawa ze śpiewem: „Karuzela”
Załącznik 2.
„Karuzela”
Chłopcy, dziewczęta, dalej spieszmy się.
Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.
Starsi już poszli a młodsi jeszcze nie ,
Hejże ha, hejże ha, spieszmy się!
Hej hopsasa, jak ona szybko mknie ,
Hej dalej, dalej do zabawy spieszmy się!
Hej hopsasa, jak ona szybko mknie,
Hej dalej, dalej do zabawy spieszmy się!
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
brak