Virtual tourism – lekcja o Nowej Zelandii
Virtual tourism – lekcja o Nowej Zelandii
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: doskonalenie sprawności czytania ze zrozumieniem, poznawanie kultury Nowej Zelandii.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
najważniejsze informacje o Nowej Zelandii
słowa i zwroty związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
doskonali sprawność czytania ze zrozumieniem
poszerza wiedzę na temat Nowej Zelandii
potrafi korzystać z komputera i Internetu
wyszukuje informacje w Internecie
potrafi selekcjonować, streścić i przekazać kolegom wyszukane informacje o Nowej Zelandii
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania, pracy indywidualnej i w parze
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie bawi się Internetem, nie stawia pasjansa, tylko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem
samodzielnie przygotowuje wypowiedź, nie odpisuje od kolegów
2. Metoda i forma pracy
Metoda: komunikacyjna, frontalna, praca z podręcznikiem, pytania–odpowiedzi, pogadanka, praca z komputerem i Internetem
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, komputer, Internet
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Dowiecie się dzisiaj najważniejszych rzeczy o Nowej Zelandii”. Słowa i wyrażenia, które uczeń powinien przyswoić na lekcji, znajdują się w załączniku (a); słownictwo tematyczne (wyrażenia związane z Nową Zelandią) w załączniku (b).
Rozgrzewka językowa: burza mózgów. Nauczyciel pyta: What do you know about New Zealand? What’s the capital? Where is this country? What’s special about it? Uczniowie odpowiadają.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o otworzenie podręcznika na stronach 84‑85 i zapoznanie się z materiałem wizualnym oraz opisem zdjęć. Uczniowie powinni odgadnąć 4 rzeczy o tym państwie (np. It’s by the sea).
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, każdej przydziela inny fragment tekstu do przeczytania i streszczenia w języku polskim. Grupy mają 5 minut, po czym 1 uczeń prezentuje najważniejsze informacje, wybrane wspólnie z kolegami z grupy. Nauczyciel uzupełnia wiadomości, poprawia ewentualne błędy.
Uczniowie uruchomiają komputery oraz przeglądarki internetowe. Mają za zadanie poszukać więcej informacji o Nowej Zelandii, wpisując do wyszukiwarki linki zaznaczone w tekście z podręcznika. Jest ich 13, a więc każdy uczeń szuka swoich informacji (jeśli jest więcej uczniów, pracują w parach). Znalezione informacje przenoszą do dokumentu Word i przygotowują krótkie prezentacje. Nauczyciel monitoruje pracę, upewnia się, że wszyscy uczniowie mają dostęp do komputera i są aktywni. Pomaga w problemach. Po 5‑10 minutach uczniowie czytają swoje wypowiedzi kolegom. Nauczyciel poprawia błędy, uzupełnia prezentacje.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel proponuje uczniom wysłanie przygotowanych prezentacji na emaile i przygotowanie z nich materiałów do wykorzystania w przyszłości (w domu). Ocenia aktywność plusami i minusami. Przypomina o konieczności nauczenia się dzisiaj poznanych wiadomości. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Pre‑Intermediate, Spain, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
6. Załączniki
Przydatne wyrażenia
harbour, important, multicultural, approximately, settle, governor, move, hemisphere, government, nuclear free zone, sights, native, performances, boast, view, nickname, sail, average, flight
Słownictwo tematyczne
Auckland, Maori, Wellington, European settlement, nuclear testing, Polynesia, Sky Tower, Mt Eden, Auckland Harbour Bridge, Parnell Village, Auckland Domain, museums, sports, Australia, flights.
Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenia na rozumienie tekstu w podręczniku (ćw. 4‑6/85) na następną lekcję.
Przygotuj rozwinięcie swojej pracy na lekcji. Poszukaj więcej informacji na dany temat i zrób plakat lub prezentację o Nowej Zelandii. Masz na to tydzień czasu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ uczniowie mogą wiedzieć niewiele na temat Nowej Zelandii, trzeba im przybliżyć kilka faktów w ramach krótkiej pogadanki i pokazać zdjęcia, aby zachęcić ich do szukania dalszych informacji.