Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W dzień Wigilii

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

Uczeń:

  • zna zwyczaje wigilijne,

  • zna nazwy potraw wigilijnych.

b. Umiejętności

Uczeń potrafi ułożyć życzenia i wykonać świąteczną kartkę.

c. Postawy

Uczeń rozumie potrzebę podtrzymywania niektórych zwyczajów wywodzących się z tradycji.

2. Metoda i forma pracy

Metody: pogadanka, objaśnianie, wypowiedzi, ćwiczenia praktyczne

Formy: praca indywidualna, zbiorowa, grupowa

3. Środki dydaktyczne

Wiersz A.K. Torus Zasypianka, kartony, farby, kredki, flamastry, papier kolorowy, klej, nożyczki, bibuła.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel zaprasza dzieci na środek sali, prosi, aby wszystkie sobie wygodnie usiadły i odczytuje wiersz (załącznik 1).

b. Faza realizacyjna

  1. Prowadzący inicjuje pogadankę na temat wigilijnych zwyczajów, zadając uczniom pytania, np.

    • Jak wygląda wigilijny stół?

    • Ile spożywa się potraw w trakcie kolacji?

    • Kiedy rozpoczyna się kolację?

    • Co robi się przed kolacją?

    • Co się odbywa o północy?

  2. Następnie prosi, aby każde dziecko powiedziało kilka słów, jak u niego w domu wyglądają przygotowania do Wigilii i wigilijna kolacja.

  3. Nauczyciel rozdaje tekst (załącznik 2), mówiący o Wigilii (wcześniej można podzielić uczniów na grupy). Zadaniem uczniów jest uzupełnienie tekstu brakującymi wyrazami. Po skończonej pracy następuje wspólne sprawdzenie.

  4. Uczniowie przypominają, w jaki sposób pisze się życzenia. Prowadzący uzupełnia brakujące informacje, po czym zaprasza do tworzenia świątecznych kartek. Każde dziecko z wybranych materiałów robi kartkę, a następnie układa życzenia.

c. Faza podsumowująca

Podsumowanie zajęć, nagrodzenie uczniów.

Bibliografia

Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 2 (1991/92), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Andrzej K. Torbus Zasypianka

Pierwsza gwiazda już za szybą,

I w makutrze starty mak.

Śledź się kłania w kuchni grzybom,

Tylko kogoś chyba brak.

Puste krzesło tkwi przy stole,

Obrus bieli się jak śnieg.

Nawet wilk, co biegł przez pole,

W wigilijnej ciszy legł.

Czas opłatkiem się podzielić,

Na kolędę pierwszą czas.

O północy pośród jedlin

Rozmów pełen będzie las.

To przemówią ludzkim głosem

Dziki, bobry, lis i ryś.

Pastorałkę wilga z kosem

Zaśpiewają wszyscy dziś.

Potem przyjdą po cichutku,

Tuż pod oknem będą stać.

Mróz przyłapie je w ogródku,

Każe pójść do łóżek spać.

I rozbiegną się ścieżkami

Gdzieś do swoich leśnych stron.

W domu sen zamieszka z nimi

Jak na igłach szron.

Załącznik 2

Wigilia Bożego Narodzenia obchodzona jest 24 ..................(grudnia). Najważniejszym wydarzeniem tego dnia jest ........................(wieczerza) wigilijna, która rozpoczyna się wraz z pierwszą .......................(gwiazdką) od opłatka, składania życzeń, modlitwy i czytania Ewangelii. Stół .........................(wigilijny) nakryty jest białym obrusem z wiązką .........................(siana) pod nim. Na stole znajduje się jedno ..........................(puste) nakrycie dla zbłąkanego wędrowca. Jak głosi tradycja na stole powinno się znaleźć .......................(12) potraw wigilijnych, takich jak: karp, kapusta z grzybami, barszcz, pierogi, kutia, śledzie, kompot z suszonych owoców. Wieczór wigilijny kończy się rozdaniem prezentów znajdujących się pod choinką i wyjściem o północy na ........................(Pasterkę).

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1QjKq6VC1r02

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.98 KB w języku polskim
RyGRHCrwaySPk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim