W dzień Wigilii
W dzień Wigilii
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń:
zna zwyczaje wigilijne,
zna nazwy potraw wigilijnych.
b. Umiejętności
Uczeń potrafi ułożyć życzenia i wykonać świąteczną kartkę.
c. Postawy
Uczeń rozumie potrzebę podtrzymywania niektórych zwyczajów wywodzących się z tradycji.
2. Metoda i forma pracy
Metody: pogadanka, objaśnianie, wypowiedzi, ćwiczenia praktyczne
Formy: praca indywidualna, zbiorowa, grupowa
3. Środki dydaktyczne
Wiersz A.K. Torus Zasypianka, kartony, farby, kredki, flamastry, papier kolorowy, klej, nożyczki, bibuła.
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel zaprasza dzieci na środek sali, prosi, aby wszystkie sobie wygodnie usiadły i odczytuje wiersz (załącznik 1).
b. Faza realizacyjna
Prowadzący inicjuje pogadankę na temat wigilijnych zwyczajów, zadając uczniom pytania, np.
Jak wygląda wigilijny stół?
Ile spożywa się potraw w trakcie kolacji?
Kiedy rozpoczyna się kolację?
Co robi się przed kolacją?
Co się odbywa o północy?
Następnie prosi, aby każde dziecko powiedziało kilka słów, jak u niego w domu wyglądają przygotowania do Wigilii i wigilijna kolacja.
Nauczyciel rozdaje tekst (załącznik 2), mówiący o Wigilii (wcześniej można podzielić uczniów na grupy). Zadaniem uczniów jest uzupełnienie tekstu brakującymi wyrazami. Po skończonej pracy następuje wspólne sprawdzenie.
Uczniowie przypominają, w jaki sposób pisze się życzenia. Prowadzący uzupełnia brakujące informacje, po czym zaprasza do tworzenia świątecznych kartek. Każde dziecko z wybranych materiałów robi kartkę, a następnie układa życzenia.
c. Faza podsumowująca
Podsumowanie zajęć, nagrodzenie uczniów.
Bibliografia
Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 2 (1991/92), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Andrzej K. Torbus Zasypianka
Pierwsza gwiazda już za szybą,
I w makutrze starty mak.
Śledź się kłania w kuchni grzybom,
Tylko kogoś chyba brak.
Puste krzesło tkwi przy stole,
Obrus bieli się jak śnieg.
Nawet wilk, co biegł przez pole,
W wigilijnej ciszy legł.
Czas opłatkiem się podzielić,
Na kolędę pierwszą czas.
O północy pośród jedlin
Rozmów pełen będzie las.
To przemówią ludzkim głosem
Dziki, bobry, lis i ryś.
Pastorałkę wilga z kosem
Zaśpiewają wszyscy dziś.
Potem przyjdą po cichutku,
Tuż pod oknem będą stać.
Mróz przyłapie je w ogródku,
Każe pójść do łóżek spać.
I rozbiegną się ścieżkami
Gdzieś do swoich leśnych stron.
W domu sen zamieszka z nimi
Jak na igłach szron.
Załącznik 2
Wigilia Bożego Narodzenia obchodzona jest 24 ..................(grudnia). Najważniejszym wydarzeniem tego dnia jest ........................(wieczerza) wigilijna, która rozpoczyna się wraz z pierwszą .......................(gwiazdką) od opłatka, składania życzeń, modlitwy i czytania Ewangelii. Stół .........................(wigilijny) nakryty jest białym obrusem z wiązką .........................(siana) pod nim. Na stole znajduje się jedno ..........................(puste) nakrycie dla zbłąkanego wędrowca. Jak głosi tradycja na stole powinno się znaleźć .......................(12) potraw wigilijnych, takich jak: karp, kapusta z grzybami, barszcz, pierogi, kutia, śledzie, kompot z suszonych owoców. Wieczór wigilijny kończy się rozdaniem prezentów znajdujących się pod choinką i wyjściem o północy na ........................(Pasterkę).
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak