Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W jakich okolicznościach powstało Wesele Stanisława Wyspiańskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • wie jaka jest geneza dramatu „Wesele”,

  • poznaje twórczość Stanisława Wyspiańskiego ,

  • rozumie zależność między dramatem , a sztuką teatralną ,

  • wie co to są didaskalia .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi scharakteryzować zjawisko ludomanii ,

  • umie wnioskować na podstawie zgromadzonego materiału ,

  • buduje spójną wypowiedź,

  • ocenia rolę didaskaliów w utworze dramatycznym .

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem , metoda poszukująca , metoda podająca , metoda oglądowa.

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst „Plotki o „Weselu” Wyspiańskiego”

  2. Prezentacje i referaty

  3. Fragment filmu A. Wajdy „ Wesele”

  4. Utwór „ Wesele” w wykonaniu Marka Grechuty

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie prezentują swoje prace dotyczące Wyspiańskiego . Mogą to być wszelkiego rodzaju prezentacje , referaty , plansze . Najważniejsze , by prezentacje ukazywały wszechstronne uzdolnienia Wyspiańskiego .

2. Uczniowie odczytują fragment „ Plotki o „Weselu” Wyspiańskiego” i starają się odszukać przyczyny , które skłoniły autora do napisania utworu . Wspólne wnioski zostają zapisane w formie notatki . Należy odwołać się także do charakterystycznych aluzji literackich pojawiających się w „Plotce...” i zinterpretować je . Następnie wprowadzamy definicję zjawiska „ludomanii”.

3. Wspólnie z uczniami analizujemy rolę didaskaliów w utworze dramatycznym , a w „Weselu” szczególnie. Rozważania te będą stanowić punkt wyjścia do omawiania treści utworu podczas kolejnych lekcji .

c) Faza podsumowująca

4. „Wesele” stało się inspiracją dla A. Wajdy dlatego też na koniec można zaprezentować uczniom fragment filmu . Podobnie można postąpić z nagraniem utworu „Wesele” w wykonaniu Marka Grechuty . Pozwoli to ukazać uczniom jak wyjątkowym utworem jest dramat Wyspiańskiego i jak wiele inspiracji można z niego czerpać .

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R1ZcHaaXpNVsY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 102.18 KB w języku polskim
R1IoAqifP1ruZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.50 KB w języku polskim