W osiemdziesiątą rocznicę śmierci poety – Jan Kasprowicz

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wymienia najważniejsze wydarzenia z życia poety,

  • wie, co to jest życiorys,

  • wylicza tytuły utworów Jana Kasprowicza.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • dokonać syntezy twórczości poety,

  • w oparciu o dostępne źródła napisać życiorys poety,

  • dostrzegać wartości literatury.

2. Metoda i forma pracy

Poszukująca, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Słowniki tematyczne, encyklopedie, opracowania, stanowisko komputerowe z dostępem do internetu.

  2. Zdjęcia poety, zdjęcia związanych z nim miejsc, przedmiotów (np. Poronina, „Harendy”).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje uczniów, iż w tym roku przypada osiemdziesiąta rocznica śmierci Jana Kasprowicza, poety, pisarza dramatycznego, tłumacza. Z tej okazji uczniowie mają za zadanie stworzyć tablicę pamiątkową, na której umieszczą życiorys poety, cechy jego twórczości, fotografie twórcy lub inne uznane za istotne i ciekawe informacje. Pracę będą wykonywać w kilkuosobowych zespołach. Mogą korzystać ze słowników, encyklopedii, internetu.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie pracują nad wykonaniem polecenia. Poniżej informacje, które powinny się znaleźć na pamiątkowej tablicy:

  1. Życiorys Jana Kasprowicza:

  • urodził się 12 grudnia 1860 roku, w Szymborzu koło Wrocławia

  • syn małorolnego chłopa, pierwszą nauczycielką była jego matka

  • w 1870 rozpoczął edukację w gimnazjum w Inowrocławiu. Szkoła była pod silnym wpływem germanizacji, ale to w niej przyszły poeta bardzo wnikliwie zapoznał się
    z klasyczną literaturą, z kulturą starożytności grecko‑rzymskiej oraz z Biblią

  • nauka języka i literatury ojczystej były mocno ograniczone, niemniej jednak Kasprowicz zetknął się z twórczością wybitnych autorów

  • zatarg z nauczycielem sprawił, że Kasprowicz musiał opuścić Inowrocław. Niepokorny uczeń rozpoczął tułaczkę po różnych ośrodkach edukacyjnych, przebywał w Opolu i Raciborzu i w Poznaniu, gdzie w końcu udało mu się zdać maturę

  • w 1884 r. rozpoczął studia humanistyczne w Lipsku, skąd – po pierwszym semestrze – na stałe przeniósł się do Wrocławia. Lata studenckie to dla Kasprowicza czas biedy
    i nieszczęścia (brak środków do życia, nieudane małżeństwo, kontakt z ruchem socjalistycznym)

  • w 1887 dostał się do więzienia za działalność polityczną

  • w 1988 osiadł we Lwowie, gdzie w latach 19890‑1902 pracował w redakcji „Kuriera Lwowskiego”

  • w 1893 powtórnie się ożenił, miał dwie córki. Małżeństwo zakończyło się ucieczką żony Kasprowicza ze Stanisławem Przybyszewskim

  • w 1904 roku doktoryzował się

  • od 1908 roku był profesorem literatury porównawczej na Uniwersytecie Lwowskim, prowadził wieloletnią działalność przekładową

  • w 1911 po raz kolejny się ożenił, tym razem małżeństwo było udane

  • w trakcie wojny i w pierwszych miesiącach niepodległości zaangażował się
    w działalność narodową

  • w 1923 roku osiadł w Poroninie, w słynnej willi „Harenda”, w której dziś znajduje się jego muzeum

  • zmarł 1 sierpnia 1926 roku

    1. Twórczość:

  • debiutował sonetem Poranek, wysłanym do poznańskiego tygodnika „Lech”

  • w okresie studiów drukował w wielu czasopismach

  • w 1888 ukazały się Poezje, w których Kasprowicz ujawnił się jako poeta wybitnie społeczny; dominowała w nich liryka programowa, z radykalnym, buntowniczym akcentem

  • najsłynniejszy cykl sonetów Z chałupy oraz obrazki z wierszem Z chłopskiego zagonu to obraz rodzinnych Kujaw połączony z problematyką społeczną, moralną i obyczajową

  • w 1891 ukazuje się naturalistyczny dramat Świat się kończy!

  • wydany w 1894 tom Anima lachrymans oraz kolejne tomy wierszy – Miłość (1895)
    Krzak dzikiej róży (1898), to świadectwo zmian, jakie zaczęły zachodzić w twórczości Kasprowicza. Powolne wpływy literackie Młodej Polski uaktywniły się w postaci impresjonistycznych i symbolicznych elementów. Poeta także niejako zespolił się
    z naturą i Bogiem,odkrył piękno tatrzańskiego pejzażu, a życie zaczął pojmować
    w kategoriach metafizycznych

  • w latach 1898‑1901 ukazują się Hymny ujęte w dwa cykle: Ginącemu światu oraz Salve Regina. Zebrane w zbiorze utwory są wyrazem rozdarcia i rozdwojenia, podziału świata na dobro i zło. W pierwszym cyklu niejako dojrzewa rozpacz i zwątpienie, odrzucenie
    Boga i poczucie samotności. Drugi cykl przynosi jednak ukojenie, dochodzi do wewnętrznego przełomu poety, który na świat spogląda z nadzieją, godzi się z tym, co przynosi życie

  • w 1908 ukazuje się kolejny tom poezji Ballada o słoneczniku, a w 1911 Chwile

  • 1916 to rok wydania Księgi ubogich, zawierającej pogodzenie się poety z trudami życia; Kasprowicz odzyskał wewnętrzną harmonię, odnalazł ład w świecie

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel omawia i ocenia przygotowane przez uczniów prace. Zwraca uwagę na rzetelność i szczegółowość informacji oraz formę podania.

Na koniec proponuje krótką dyskusję, zadając pytania: co Kasprowicz wniósł do literatury polskiej; które utwory można uznać za najpopularniejsze, najznakomitsze; co współczesnego czytelnika może zainteresować w jego twórczości; czy istnieje związek między biografią a poezją poety.

5. Bibliografia

  1. Hutnikiewicz A., Młoda Polska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

  2. Lewinówna M., Kasprowicz,[w:] Mały słownik pisarzy polskich, pod red. M. Goszczyńskiej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975, s. 79‑81.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz krótką wypowiedź na temat: Za co cenimy wielkich twórców literackich?

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1IeH63R3jxCa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.56 KB w języku polskim
R10VBTph02PGp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 29.00 KB w języku polskim