We know a lot of animals!
We know a lot of animals!
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna nazwy zwierząt.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
nazywać zwierzęta,
grupować zwierzęta pod względem wielkości, miejsca zamieszkania, umiejętności,
korzystać ze słownika dwujęzycznego,
wypowiadać się na temat wyglądu, koloru, wielkości lub innych cech charakterystycznych znanych zwierząt,
kojarzyć nazwy zwierząt na podstawie rymujących się wyrazów.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: ćwiczeń praktycznych, gra dydaktyczna,
Forma: praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Pudełko kartonowe, karteczki z rysunkami zwierząt, kaseta ze skoczną muzyką, powielone załączniki dla każdej pary uczniów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karteczki z rysunkami zwierząt, których nazwy chce przypomnieć. Zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cel zajęć, jakim jest utrwalenie słownictwa obejmującego nazwy zwierząt.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel jako wprowadzenie proponuje zabawę Pass the parcel with animals. Uczniowie siadają w kręgu i podczas gdy gra muzyka, podają sobie pudełko kartonowe, w środku którego zostały umieszczone rysunki poznanych zwierząt. Gdy nauczyciel zatrzymuje muzykę, uczeń, który w danej chwili trzyma pudełko, wyjmuje karteczkę i nazywa przedstawione na niej zwierzę. Po udzieleniu odpowiedzi, odkłada karteczkę na bok. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie karteczki zostaną wyjęte i nazwane.
Praca w parach: uczniowie wykonują ćwiczenie dotyczące grupowania zwierząt (załącznik 1). Aby ćwiczenie służyło poszerzeniu zasobu słownictwa, uczniowie powinni korzystać ze słowników i wpisywać też nazwy zwierząt, które nie wystąpiły na lekcji. Można nagrodzić uczniów, którzy zgromadzą najwięcej nazw zwierząt w odpowiednich kategoriach.
Ćwiczenie wymowy polegające na kojarzeniu rymujących się wyrazów z nazwami zwierząt. Nauczyciel podaje wyrazy, a zadaniem uczniów jest dopasowanie do nich rymujących się nazw zwierząt (załącznik 2). Jeśli uczniowie mają trudności z odgadnięciem, można im podpowiedzieć z pomocą gestów lub zdań pomocniczych, np. This animal is green. It can jump.
c) Faza podsumowująca
Jeśli zostanie trochę czasu, można zagrać w grę Back to the board. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciel jednej z nich siada na środku klasy tyłem do tablicy. Nauczyciel pisze na tablicy nazwę zwierzęcia, a siedzący uczeń musi zgadnąć, jakie to zwierzę, na podstawie podpowiedzi swojej grupy. Jeśli zgadnie w wyznaczonym czasie (np. jednej minuty), grupa otrzymuje punkt i grę rozpoczyna uczeń z drugiej grupy. Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
T. Piotrowski, Z. Saloni, Nowy słownik angielsko‑polski i polsko‑angielski, Wydawnictwo Wilga, Olsztyn 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Which animals… | |
…usually live on a farm? | |
…can live in a person’s house? | |
…can live in a zoo? | |
…can fly? | |
…are very small? | |
…are very big? | |
…can swim? |
Załącznik 2
Lista nazw zwierząt i rymujących się wyrazów:
hat – cat
log – frog
wow – cow
pen – hen
wig – pig
word – bird
funky – monkey
rake – snake
park – shark
socks – fox
bog - dog
b) Zadanie domowe
Make a poster with animals you like. Write their names.
(Wykonaj plakat ze zdjęciami zwierząt, które lubisz. Podpisz je.)
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak