Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Welcome to Backpackerland” (based on Just intermediate by Jeremy Harmer – unit 4)

1. Cele lekcji

wprowadzenie i utrwalanie słownictwa związanego z wakacjami i podróżowaniem, wprowadzenie metody ułatwiającej zapamiętywanie słówek (wordmap).

a) Wiadomości

wyrażenia przydatne do organizacji wyjazdu wakacyjnego, czytanie w celu rozumienia ogólnego przesłania tekstu, czytanie dla wyszukania szczegółowej informacji;

b) Umiejętności

czytanie ze zrozumieniem, odgadywanie znaczenia słówek z kontekstu, zastosowanie i wymowa nowych zwrotów, metoda przydatna do zapamiętywania słówek i ich utrwalania, podział słownictwa na bloki tematyczne,

2. Metoda i forma pracy

Zasadniczo wprowadzenie nowego słownictwa opiera się na pracy z tekstem. Uczniowie na podstawie czytanki usiłują zrozumieć słowa z kontekstu w jakich zostały użyte i dopasować do odpowiednich definicji. Utrwalają słownictwo indywidualnie - przez zrobienie szeregu ćwiczeń z handoutów. Pracując grupowo opracowują wordmap.

3. Środki dydaktyczne

Tekst wpisany stylem tekst podstawowy

  1. tablica, kreda lub flamaster

  2. magazyny z ilustracjami przedstawiającymi ludzi spędzających wakacje na różne sposoby (plażowanie, zwiedzanie, biwakowanie)

  3. handouty (materiały z Just (intermediate) Student’s book oraz Teacher’s book Jeremy‘ego Harmera i z Intermediate vocabulary) B J Thomasa,

  4. zeszyty uczniów

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Uwaga: podział na poszczególne fazy jest opcjonalny

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje przedstawiajace urlopowiczów spędzajacyh wakacje w różnych formach. Prowadzący pyta uczestników zajęć o ich ulubione spsoby spędzania wakacji. Uczniowie powinni uzasadnić swoje odpowiedzi. Na tym etapie nauczyciel wprawdza słownictwo: package holiday, sightseeing holiday, camping.

Nauczyciel pyta licealistów, czy któryś z nich spróbował jeżdżenia po kraju, czy Europie z plecakiem, najniższym kosztem (backpacking). Jeśli uczniowie nie wiedzą, co znaczy to słowo, nauczyciel prosi o przeczytanie tekstu i potem odpowiedzenie na to pytanie. Dzięki temu licealiści powinni zainteresować się tekstem i czytać dla ogólnego zrozumienia. Jeśli uczestnicy zajęć potrafią odpowiedzieć na pytanie, ich zadaniem jest wybranie odpowiedniego zdania do podsumowania tekstu (ze stwierdzeń znajdujących się nad czytanką).

Czas: ok. 5 min.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje studentom handouty nr 1 i nr 2 - Welcome to BackpackerlandJust intermediate Jeremy’ego Harmera, strona. 38, 39. Oprócz wymienionych wcześniej zadań mają podkreślić nieznane słówka. Czytają tekst po cichu i wybierają najlepsze zdanie do podsumowania czytanki. Jedna osoba czyta odpowiedź na głos. Uczniowie powinni wyjaśnić, dlaczego ta odpowiedź jest najlepsza. Na tym etapie może być potrzebna pomoc nauczyciela w nakierowaniu na zrozumienie ogólnej idei tekstu.

Czas: ok. 8 minut

(Opcjonalnie odpowiadają na pytanie o backpacking)

c) Faza podsumowująca

Uczniowie dopasowują definicje do nowych słówek - handout Nr 2 ćw. 8 s. 39.

Czas: ok. 3 min.

Nauczyciel zapisuje nieznane słówka na tablicy i wyjaśnia je po angielsku (jeśli nadal nie są zrozumiałe, podaje polskie odpowiedniki). Uczniowie przepisują słówka do zeszytów.

Czas: ok. 2 min.

handout nr 2 – ćw. 10

Czas: ok. 3 min.

handout Nr 3 (Travel: Intermediate vocabulary, by B J Thomas, p. 27) Uczniowie robią ćw. 1

Czas: ok. 4 min.

Kolejnym zadaniem jest przygotowanie wordmap w grupach 2‑3 osobowych. Nauczyciel rysuje na tablicy słowo kluczowe ‘holiday’ i strzałki.

Sightseeing holidayHoliday Package holiday

sea

sunbathing

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że ich zadaniem jest uzupełnienie mapki słownej jak największą liczbą słówek związanych z poszczególnymi hasłami. Dwoje uczniów podchodzi kolejno do tablicy i dodaje słówko. (szczegółowe informacje – Teacher’s book Just intermediate).

Grupa, która przygotuje najbardziej rozbudowaną mapkę przerysowuje ją na tablicę i dostaje plusy.

Czas: 10‑12 min.

5. Bibliografia

  1. Just intermediate by Jeremy Harmer (Teacher’s book, Students’ book)

  2. Intermediate vocabulary, by B J Thomas,

6. Zadanie domowe

Uczniowie mają napisać krótką reklamę sposobu spędzania wakacji na zamówienie biura podróży. Jeśli ktoś wybierze backpacking, to nie pisze reklamy, ale opisuje wady i zalety tego rodzaju podróżowania.

Opcjonalna praca domowa: handout Nr 3 (Travel: Intermediate vocabulary, by B J Thomas, p. 27), ćw. 2, 3, 4 – dla uczniów, którzy są szczególnie zainteresowani słownictwem związanym z podróżowaniem.

R1DWBLyfNkgzw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 49.50 KB w języku polskim