Why don’t you dress up?
Why don’t you dress up?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słowa dotyczące nazw ubrań i dodatków,
konstrukcje: both of, neither of, all of, none of, most of.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
mówić na temat strojów i dodatków,
napisać krótki raport, używając konstrukcji: both of, neither of, all of, none of, most of.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, praca ze słownikiem, gramatyczno‑tłumaczeniowa, mill drill
Forma: praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami, słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o zamknięcie oczu i opisanie stroju jednej osoby z klasy. Ćwiczenie można kilkakrotnie powtórzyć, wybierając kolejne osoby z klasy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje karty pracy i słowniki. Uczniowie robią ćwiczenie pierwsze, tj. dzielą wyrazy na grupy oraz, jeśli nie znają ich znaczenia, wyszukują je w słowniku (załącznik 1).
Rozmowa z klasą. Nauczyciel pyta o poszczególne wyrazy z ćwiczenie pierwszego, np. Kiedy się to nosi? Czy jest to modne? (When do you wear…? Is … fashionable now?).
Uczniowie pracują w grupach 3‑4 osobowych, opracowując modny strój. Mogą korzystać ze słowników.
Ćwiczenie drugie z karty pracy (załącznik 2). Uczniowie układają pytania, zgodnie ze wskazówkami zawartymi w poleceniu. Po sprawdzeniu poprawności ułożonych pytań przez nauczyciela, uczniowie mają za zadanie uzyskać na nie odpowiedzi od kilku osób z klasy (tzw. mill drill).
Uczniowie wracają na miejsca. Wspólnie z nauczycielem przypominają sobie konstrukcje: most of, all of, neither of, none of, both of. Używając wymienionych konstrukcji, piszą raport na podstawie wiadomości zebranych od kolegów i koleżanek.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie odczytują swoje raporty. Nauczyciel słucha i poprawia ewentualne błędy.
5. Bibliografia
Acklam, S. Burgess, First Certificate Gold, Addison Wesley Longman Limited, Edinburgh 1996.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Put the following words into the table. Check if you understand the meaning.
belt, sandals, jacket, anorak, skirt, cardigan, trainers, plain, slippers, brooch, T‑shirt, tights, socks, shorts, Wellington boots, earrings, bow‑tie, waistcoat, striped, suit, bracelet, checked, blouse, dress, high‑heeled shoes, dungarees, sweatshirt, pyjamas, braces, scarf , patterned
1. TYPES OF CLOTHES | 2. TYPES OF SHOE | 3. ACCESSORIES | 4. PATTERNS |
Odpowiedzi do ćwiczenia: 1: jacket, anorak, skirt, cardigan, T‑shirt, tights, socks, shorts, waistcoat, suit, blouse, dress, dungarees, sweatshirt, pyjamas; 2: sandals, slippers, trainers, Wellington boots, high‑heeled shoes; 3: belt, brooch, earrings, bow‑tie, bracelet, braces, scarf; 4: plain, striped, checked, patterned
Załącznik 2.
Use the clues to make grammatically correct questions. Go around the class and ask the questions to your friends. Note down their answers.
your favourite item of clothing ?
something you would never wear ?
describe your style ?
your clothes when you go to a disco ?
your clothes tell something about you ?
you have any piercing or earrings ? you want it ? why ?
where you buy clothes ?
you like buying clothes ?
when you dress up / down ?
Sugerowane odpowiedzi do ćwiczenia: 1. What’s your favourite item of clothing? 2. What are the clothes you’d never wear? 3. What is your style? / Could you describe your style? 4. What do you wear on the disco? 5. Do your clothes tell something about you? 6. Do you wear earrings or piercing? Would you like it? Why? 7. Where do you buy clothes? 8. Do you like buying clothes? 9. When do you dress up / down?
b) Zadanie domowe
Znajdź zdjęcie modnie lub niezwykle ubranej osoby i szczegółowo je opisz. Zwróć szczególną uwagę na elementy stroju i dodatki.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jeśli zabraknie czasu uczniowie mogą napisać raport w domu, w oparciu o to, co wynotowali z dialogów z koleżankami i kolegami.