Wielbłąd żyje w Afryce. Dzikie zwierzęta
Wielbłąd żyje w Afryce. Dzikie zwierzęta
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazwać dzikie zwierzęta w języku niemieckim,
rozumie zasady wykonywanych na lekcji ćwiczeń,
rozumie niektóre polecenia nauczyciela wymawiane w języku niemieckim.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymienić nazwy dzikich zwierząt patrząc na rysunki,
potrafi przyporządkować nazwę zwierzęcia do rysunku,
potrafi prawidłowo wymówić nazwę zwierzątka.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z elementami zwierząt, fotokopie z mozaikami, rysunki zwierząt.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy dotąd poznanych zwierząt. Szczególną uwagę zwraca na prawidłową wymowę słownictwa. Uczniowie powtarzają głośno wszystkie nazwy. Przy pokazywaniu obrazków ze zwierzętami nauczyciel pyta o kolor danego zwierzątka. Chętni uczniowie podają nazwę w języku niemieckim.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otrzymują eliminantkę. Ich zadaniem będzie wykreślenie poziomo, pionowo lub wspak nazwy poznanych dotąd zwierząt. Z pozostałych literek powstanie jeszcze jedno zwierzątko (załącznik 1).
Kolejnym zadaniem uczniów będzie przyporządkowanie rodzajników do rzeczownika. Ćwiczenie jest trudne i wymaga dokładnej kontroli nauczyciela (załącznik 2).
Kolejną zabawą będzie odgadnięcie, jakie zwierzątka zostały ukryte na rysunkach. Należy podać prawidłowy rodzajnik i nazwę po niemiecku (załącznik 3).
Ćwiczenie w wyszukiwaniu nazw zwierząt. Na tablicy lub w postaci wydruku nauczyciel podaje uczniom autentyczne wyrazy niemieckie, które w swojej nazwie zawierają ukryte zwierzę. Zadaniem uczniów będzie odgadnąć, jakie to zwierzęta (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dzielą się na grupy 2 – 3‑osobowe. Każda grupa otrzymuje rebus. Należy odgadnąć nazwę zwierzątka. Po rozwiązaniu rebusu uczniowie wymieniają się między sobą tak, aby każda grupa rozwiązała 4 rebusy (załącznik 5).
5. Bibliografia
Werner G., Spiel mit uns. Gry i zabawy dydaktyczne na lekcjach języka niemieckiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
Frisch O., Nowy barwny atlas zwierząt, RTW, Warszawa 2003.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Szablon: Rozwiązanie:
Oprac. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Kaffee
Domausgang
Blumentopferde
Buch und Heft
Ziegenstein
Löwengrube
Zebrastreifen
Rozwiązanie:
Kaffee
Domausgang
Blumentopferde
Buch und Heft
Zeigenstein
Löwengrube
Zebrastreifen
Załącznik 5.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 6.
Przykładowy album
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Nauczyć się wiadomości z lekcji. Narysować album zwierząt na podstawie wzoru. Należy opisać, jakiego koloru jest zwierzątko, skąd pochodzi i czy jest duże czy małe. Kto zna angielski odpowiednik zwierząt może nazwę również zapisać. Przykładowa praca domowa (załącznik 6).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/wildtiere.htm. Jeśli nie ma dostępu do pracowni komputerowej z Internetem należy pominąć ćwiczenie utrwalające w Hot Potatoes.