Wielbłąd żyje w Afryce. Dzikie zwierzęta

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak nazwać dzikie zwierzęta w języku niemieckim,

  • rozumie zasady wykonywanych na lekcji ćwiczeń,

  • rozumie niektóre polecenia nauczyciela wymawiane w języku niemieckim.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymienić nazwy dzikich zwierząt patrząc na rysunki,

  • potrafi przyporządkować nazwę zwierzęcia do rysunku,

  • potrafi prawidłowo wymówić nazwę zwierzątka.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z elementami zwierząt, fotokopie z mozaikami, rysunki zwierząt.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy dotąd poznanych zwierząt. Szczególną uwagę zwraca na prawidłową wymowę słownictwa. Uczniowie powtarzają głośno wszystkie nazwy. Przy pokazywaniu obrazków ze zwierzętami nauczyciel pyta o kolor danego zwierzątka. Chętni uczniowie podają nazwę w języku niemieckim.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie otrzymują eliminantkę. Ich zadaniem będzie wykreślenie poziomo, pionowo lub wspak nazwy poznanych dotąd zwierząt. Z pozostałych literek powstanie jeszcze jedno zwierzątko (załącznik 1).

  2. Kolejnym zadaniem uczniów będzie przyporządkowanie rodzajników do rzeczownika. Ćwiczenie jest trudne i wymaga dokładnej kontroli nauczyciela (załącznik 2).

  3. Kolejną zabawą będzie odgadnięcie, jakie zwierzątka zostały ukryte na rysunkach. Należy podać prawidłowy rodzajnik i nazwę po niemiecku (załącznik 3).

  4. Ćwiczenie w wyszukiwaniu nazw zwierząt. Na tablicy lub w postaci wydruku nauczyciel podaje uczniom autentyczne wyrazy niemieckie, które w swojej nazwie zawierają ukryte zwierzę. Zadaniem uczniów będzie odgadnąć, jakie to zwierzęta (załącznik 4).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie dzielą się na grupy 2 – 3‑osobowe. Każda grupa otrzymuje rebus. Należy odgadnąć nazwę zwierzątka. Po rozwiązaniu rebusu uczniowie wymieniają się między sobą tak, aby każda grupa rozwiązała 4 rebusy (załącznik 5).

5. Bibliografia

  1. Werner G., Spiel mit uns. Gry i zabawy dydaktyczne na lekcjach języka niemieckiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.

  2. Frisch O., Nowy barwny atlas zwierząt, RTW, Warszawa 2003.

6. Załączniki

Załącznik 1.

Szablon: Rozwiązanie:

Oprac. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

Załącznik 3.

RhooTd6YOd4kf
R1SSDkrx7sMjc
R7gLd7BIQwx2r
RaskiJ17qiB4k
R10QSMmCHymtI
RLBiJG7Qx3zcI
R1AN8LQ5123of

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

Kaffee

Domausgang

Blumentopferde

Buch und Heft

Ziegenstein

Löwengrube

Zebrastreifen

Rozwiązanie:

Kaffee

Domausgang

Blumentopferde

Buch und Heft

Zeigenstein

Löwengrube

Zebrastreifen

Załącznik 5.

R1UWq67dUiSg9
RBwgWdxnOIipM
RWEIJDOoZ4RX5
RMRnFotxevJbT

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 6.

Przykładowy album

R11ziKnN7zwmU

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Nauczyć się wiadomości z lekcji. Narysować album zwierząt na podstawie wzoru. Należy opisać, jakiego koloru jest zwierzątko, skąd pochodzi i czy jest duże czy małe. Kto zna angielski odpowiednik zwierząt może nazwę również zapisać. Przykładowa praca domowa (załącznik 6).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/wildtiere.htm. Jeśli nie ma dostępu do pracowni komputerowej z Internetem należy pominąć ćwiczenie utrwalające w Hot Potatoes.

R1bPKZHZQfchl

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 386.83 KB w języku polskim
Rp7Qo3jdvuevy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 662.50 KB w języku polskim