Właściwości fizyczne różnych substancji chemicznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  • czym różni się ciało fizyczne od substancji chemicznej,

  • co to są właściwości fizyczne.

b) Umiejętności

Uczeń umie określić właściwości fizyczne danej substancji chemicznej.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

Szkło i sprzęt laboratoryjny:

  • zlewki.

Substancje chemiczne:

  • siarka,

  • sól kuchenna,

  • cukier,

  • miedź (blaszka miedziana),

  • żelazo (gwóźdź),

  • węgiel (grafit z ołówka).

Układ okresowy pierwiastków chemicznych.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel po sprawdzeniu obecności podaje temat lekcji, uświadamia uczniom cele lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili kilka przedmiotów z najbliższego otoczenia, a następnie prosi, aby odpowiedzieli na pytanie, z jakich substancji zbudowane są te przedmioty? Nauczyciel wyjaśnia różnice pomiędzy ciałem fizycznym a substancją chemiczną.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na kilka zespołów. Każdy zespół otrzymuje przygotowany zestaw zawierający: zlewki, siarkę, sól kuchenną, cukier, miedź (blaszka miedziana), żelazo (gwóźdź), węgiel (grafit z ołówka), wodę. Uczniowie badają właściwości fizyczne otrzymanych substancji, a spostrzeżenia i wnioski zapisują w tabeli (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wymienia inne właściwości, jakimi charakteryzuje się każda substancja chemiczna. Uczniowie mają za zadanie, korzystając z układu okresowego pierwiastków chemicznych, podać nazwy metalu i niemetalu o najniższej i najwyższej temperaturze topnienia i wrzenia.

5. Bibliografia

  1. Gulińska H., Haładuda J., Smolińka J., Ciekawa chemia, WSiP, Warszawa 2006.

  2. Kałuża B., Chemia. Zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2005.

  3. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia Nowej Ery. Podręcznik do gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2006.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Nazwa substancji

Barwa

Stan skupienia w temperaturze pokojowej

Zapach

Rozpuszczalność w wodzie

Inne zaobserwowane cechy

Siarka

Sól kuchenna

Cukier

Miedź

Żelazo

Węgiel

b) Zadanie domowe

Opisz właściwości fizyczne pięciu wybranych substancji chemicznych.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RaJ6j2faQhz9z

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.01 KB w języku polskim
RkOrTXRb8VoYc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim