Właściwości fizyczne różnych substancji chemicznych
Właściwości fizyczne różnych substancji chemicznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie:
czym różni się ciało fizyczne od substancji chemicznej,
co to są właściwości fizyczne.
b) Umiejętności
Uczeń umie określić właściwości fizyczne danej substancji chemicznej.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
Szkło i sprzęt laboratoryjny:
zlewki.
Substancje chemiczne:
siarka,
sól kuchenna,
cukier,
miedź (blaszka miedziana),
żelazo (gwóźdź),
węgiel (grafit z ołówka).
Układ okresowy pierwiastków chemicznych.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel po sprawdzeniu obecności podaje temat lekcji, uświadamia uczniom cele lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili kilka przedmiotów z najbliższego otoczenia, a następnie prosi, aby odpowiedzieli na pytanie, z jakich substancji zbudowane są te przedmioty? Nauczyciel wyjaśnia różnice pomiędzy ciałem fizycznym a substancją chemiczną.
Nauczyciel dzieli klasę na kilka zespołów. Każdy zespół otrzymuje przygotowany zestaw zawierający: zlewki, siarkę, sól kuchenną, cukier, miedź (blaszka miedziana), żelazo (gwóźdź), węgiel (grafit z ołówka), wodę. Uczniowie badają właściwości fizyczne otrzymanych substancji, a spostrzeżenia i wnioski zapisują w tabeli (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wymienia inne właściwości, jakimi charakteryzuje się każda substancja chemiczna. Uczniowie mają za zadanie, korzystając z układu okresowego pierwiastków chemicznych, podać nazwy metalu i niemetalu o najniższej i najwyższej temperaturze topnienia i wrzenia.
5. Bibliografia
Gulińska H., Haładuda J., Smolińka J., Ciekawa chemia, WSiP, Warszawa 2006.
Kałuża B., Chemia. Zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2005.
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia Nowej Ery. Podręcznik do gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2006.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Nazwa substancji | Barwa | Stan skupienia w temperaturze pokojowej | Zapach | Rozpuszczalność w wodzie | Inne zaobserwowane cechy |
Siarka | |||||
Sól kuchenna | |||||
Cukier | |||||
Miedź | |||||
Żelazo | |||||
Węgiel |
b) Zadanie domowe
Opisz właściwości fizyczne pięciu wybranych substancji chemicznych.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak