Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Writing: a short story

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie elementy istotne są przy pisaniu opowiadania,

  • zna kilka elementów ubarwiających historyjkę.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi ustalić kolejność paragrafów opowiadania,

  • uzupełnia opowiadanie barwnym słownictwem,

  • potrafi napisać znaną historyjkę w interesujący sposób.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: ćwiczebna

Forma: praca w grupach, praca indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy z opowiadaniem

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel pyta uczniów: What famous stories do you know?

  3. Uczniowie pracują w trzy- albo czteroosobowych grupach. Piszą po angielsku plan wydarzeń jakiegoś znanego opowiadania, bajki, legendy czy historii.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie nie mogą widzieć drugiego ćwiczenia (najlepiej je rozdać później, osobno). Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczenia 1 - mają ułożyć paragrafy w odpowiedniej kolejności (załącznik 1).

  2. Wybrany uczeń odczytuje ułożone opowiadanie. Nauczyciel pyta, w jaki sposób można sprawić, że opowiadanie będzie ciekawsze. Rozdaje im karty pracy z ćwiczeniem drugim (załącznik 2). Uczniowie w puste miejsca wpisują podane słowa. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.

  3. Wybrani uczniowie odczytują wykonane przez siebie ćwiczenie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel jeszcze raz podkreśla najważniejsze elementy opowiadania (wstęp: bohaterowie historyjki, gdzie i kiedy się wydarzyła; rozwinięcie: co się działo aż do punktu kulminacyjnego; zakończenie: kulminacja, jaki to miało wpływ na bohaterów) oraz sposoby na jego urozmaicenie: elementy dialogu, konkretne czasowniki (np. tiptoe zamiast go), różnorodność przymiotników, elementy opisu.

5. Bibliografia

http://www.ang.pl/fce_short_story.html

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Put these paragraphs of a story in the right order.

  1. Next morning Jane woke up on the floor. She thought of her funny dream while making breakfast. Her cat was sitting on a sill, watching her with narrowed eyes...

  2. The girl began falling asleep again when she heard a strange quiet sound. It was unusual enough to catch her attention. Jane got up and went to the window. From behind the curtain she saw some meeting.

  3. It was sort of an animal meeting. There were a lot of different species in this meeting. They sat together in two circles - bigger animals on the ground and birds on the branches above them. The group discussed something - Jane was sure of that, but she did not understand anything.

  4. Jane woke up in the middle of the night. There was moonlight in her room. She lay in her bed watching some figures on the wall. 'Hmm. It is strange. Jane was surprised that there were shadows on the wall.

Odpowiedzi do ćwiczenia pierwszego: e, d, c, a

Załącznik 2.

What words were used/ changed to make the story more interesting? Fill in the gaps with the words given.

cast / bed / shared / whisper / extraordinary / word / participating / tiptoed / hidden / draw / appearing / deeper / weird / filled with

Jane woke up in the middle of the night. Her room was ……………..the moonlight. She lay in her bed for a while watching ………………. figures …………………. on the wall. 'Hmm. It is strange. The moonlight does not ……………… shadows' - Jane observed but she was too drowsy to give it a ………………thought.

The girl began falling asleep again when she heard a strange………………. The sound was unusual enough to …………her attention. Jane got up and ……………… to the window. ………..behind the curtain and unnoticed by anyone, she witnessed an ……………………..meeting.

It was sort of an animal counsel. There were a lot of different species …………………in this specific get together. They sat together in two circles - bigger animals found place on the ground and birds …………………..the branches above them. The group discussed something - Jane was sure of that, but she did not understand a single …………….of their language.

Next morning Jane woke up on the floor next to her………. She still thought of her funny dream while making breakfast. Her cat was sitting on the sill, watching her with narrowed eyes...

Odpowiedzi do ćwiczenia drugiego:

Jane woke up in the middle of the night. Her room was filled with the moonlight. She lay in her bed for a while watching weird figures appearing on the wall. 'Hmm. It is strange. The moonlight does not cast shadows' - Jane observed but she was too drowsy to give it a deeper thought.

The girl began falling asleep again when she heard a strange whisper. The sound was unusual enough to draw her attention. Jane got up and tiptoed to the window. Hidden behind the curtain and unnoticed by anyone, she witnessed an extraordinary meeting.

It was sort of an animal counsel. There were a lot of different species participating in this specific get together. They sat together in two circles - bigger animals found place on the ground and birds shared the branches above them. The group discussed something - Jane was sure of that, but she did not understand a single word of their language.

Next morning Jane woke up on the floor next to her bed. She still thought of her funny dream while making breakfast. Her cat was sitting on the sill, watching her with narrowed eyes...

b) Zadanie domowe

Opisz znaną ci historię w interesujący sposób (możesz skorzystać ze wspólnie pisanych podczas zajęć planów wydarzeń).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rr2A9slH9pvLh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 125.62 KB w języku polskim
RtRv9JdO1jU85

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.50 KB w języku polskim