Wspominamy wakacje
Wspominamy wakacje
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna alfabet i praktycznie go stosuje,
zna barwy ciepłe.
b) Umiejętności
Uczeń:
sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 10,
potrafi porównywać liczby i zapisywać je słowami,
umie przeliczyć elementy w zbiorze i określić jego liczebność,
umie w skupieniu słuchać tekstu czytanego przez nauczyciela,
umie zbudować dłuższą wypowiedź na dany temat,
świadomie stosuje nowe słownictwo,
umie pisać nazwy miast, państw, gór, rzek wielką literą.
c) Postawy
Uczeń dostrzega piękno obrazów przyrodniczych oraz wytworów pracy ludzkiej.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz, obserwacja), problemowa (działanie praktyczne, drama).
Praca indywidualna, zbiorowa, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Wiersz (podręcznik, s. 2), pamiątki z wakacji, farby plakatowe, tabelki funkcyjne.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zorganizowanie wystawki pamiątek z wakacji: muszelki, bursztyny, piasek, rzeźby, figurki, widokówki, mapy.
Swobodne wypowiedzi na temat zgromadzonych skarbów.
Grupowanie pamiątek według miejsca pochodzenia: morze, góry, miasta, państwa.
Rozmowa z uczniami na temat minionych wakacji:
jak spędziły wakacje, w jakich miejscach były, co ciekawego widziały,
poszanowanie okazów przyrody i wytworów pracy ludzkiej,
podziwianie uroków miejsc w Polsce i zagranicą.
b) Faza realizacyjna
Zapoznanie z treścią wiersza: Żegnajcie, lasy zielone:
uważne słuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela,
wyodrębnianie w utworze obrazów przeciwstawnych,
czytanie odpowiednich fragmentów tekstu przez uczniów.
Bogacenie słownictwa o nazwy miejscowości, państw, gór, rzek i zapisywanie ich
w kolejności alfabetycznej: Francja, Odra, Tatry, Irlandia, Kraków, Noteć, Bieszczady, MalborkPrzypomnienie zasad pisowni wyrazów wielką literą.
Porównywanie liczb. Wstawianie odpowiednich znaków: =, > , <:
7 …… 9
8 …… 10
3 …… 3
6 …… 4
2 …… 0
Przeliczanie elementów w zbiorze.
Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 10 (załącznik 1).
Reklamowanie wakacyjnych miejsc pobytu – uczniowie wchodzą w rolę przewodnika
i zachęcają do odwiedzenia danego miejsca.
c) Faza podsumowująca
Wakacyjne wędrówki z piosenką. Wartości nut do marszu i biegu.
Malowanie farbami pocztówki z wakacji.
Wystawka prac uczniów – wywieszenie prac uczniów na gazetce.
5. Bibliografia
Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.
Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.
Lankiewicz B., Semadeni Z., Matematyka. Podręcznik dla klasy drugiej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1990.
Lipska E., Muzyka 2, WSiP. Warszawa 1996.
Talarczyk E., Zbiór gier i zabaw matematycznych dla klas I‑III. Przykłady zastosowania, ODN, Białystok 1985.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Do podanych liczb dodaj 2 i wpisz wynik:
grupa I
0 | |
4 | |
7 | |
5 | |
1 | |
8 | |
3 | |
2 |
grupa 2
10 | |
5 | |
3 | |
9 | |
6 | |
4 | |
8 | |
7 |
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.