Wycieczka klasowa
Scenariusz lekcji: Wycieczka klasowa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak skutecznie wyszukiwać informacje w sieci oraz jak wykorzystać adresy stron internetowych,
zna korzyści płynące z wykorzystywania internetu w domu, szkole, pracy.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyszukać w internecie niezbędne informacje,
zapisać wyszukane strony internetowe na twardym dysku komputera,
zaznaczyć i skopiować tekst do edytora tekstu,
sformatować tekst,
wstawiać w dokumencie tabele i je formatować.
c) Postawy
Uczeń:
wdraża się do odpowiedzialnego korzystania z internetu i stosowania etykiety internetowej,
zna zasady pracy w grupie i umiejętnie je stosuje.
2. Metoda i forma pracy
Metody: poszukująca, problemowa, aktywizująca ucznia, pogadanka, elementy wykładu, prezentacja
Formy: praca w dwuosobowych grupach przy komputerze
3. Środki dydaktyczne
Komputer podłączony do internetu, przeglądarka internetowa
Drukarka kolorowa, papier
4. Przebieg lekcji
Plan lekcji:
Część organizacyjna (włączenie komputerów, sprawdzenie obecności).
Podanie tematu lekcji i zapoznanie z nim uczniów.
Przypomnienie zasad:
pracy z przeglądarką internetową,
pracy z wyszukiwarką internetową,
zapisywania stron internetowych na dysku,
kopiowania i wklejania tekstu,
formatowania tekstu.
Praca uczniów w dwuosobowych grupach.
Prezentacja prac.
Ocena prac.
Szczegółowy przebieg lekcji:
a) Faza przygotowawcza
Czynności nauczyciela i ucznia | Metody | Środki dydaktyczne | Wskazówki |
Sprawy organizacyjne. | 2 min | ||
Przypomnienie zasad: pracy z przeglądarką internetową, pracy z wyszukiwarką internetową, zapisywania stron internetowych na dysku, kopiowania i wklejania tekstu, formatowania tekstu. | Pogadanka | 8 min Wcześniej należy polecić uczniom, aby powtórzyli niezbędne wiadomości. |
b) Faza realizacyjna
Czynności nauczyciela i ucznia | Metody | Środki dydaktyczne | Wskazówki |
Podanie tematu lekcji i omówienie celów. | Wykład | 5 min | |
Podział uczniów na grupy. | 2 min Grupy powinny obejmować uczniów o różnym poziomie umiejętności. | ||
Omówienie i rozdanie kart pracy. | Karty pracy ucznia (załącznik 1). | 3 min Omawiając zadania, nauczyciel zwraca uwagę na to, aby uczniowie czytali je ze zrozumieniem. | |
Praca w grupach. Każda z grup wybiera swojego lidera, czyli osobę, która przedstawi wyniki pracy danej grupy. | Praca w grupach, poszukująca, problemowa, aktywizująca ucznia | Zestaw komputerowy | 295 min Nauczyciel pilnuje, aby wkład pracy poszczególnych członków grupy był porównywalny. Nauczyciel czuwa nad pracą poszczególnych grup. W razie potrzeby udziela niezbędnych dodatkowych wskazówek. |
c) Faza podsumowująca
Prezentacja. | Praca indywidualna ucznia | 45 min Lider grupy prezentuje referat. |
5. Bibliografia
brak
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Korzystając z informacji zawartych w internecie, przygotuj program wycieczki klasowej. Opracuj folder na temat interesującej miejscowości leżącej na trasie wycieczki lub folder dotyczący całej okolicy. Powinny znaleźć się w nim dokładne opisy wybranego przez ciebie miejsca, a także fotografie. Zamieść szczegółowe informacje o wszystkich atrakcjach turystycznych znajdujących się na danym obszarze. Przygotują także kosztorys, plan oraz odpowiednio dobierz trasę oraz środek transportu. Najatrakcyjniejsza propozycja zostanie przedstawiona wychowawcy klasy.
Miejsce na notatki:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
b) Zadanie domowe
brak
7. Czas trwania lekcji
8 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I szkoły ponadgimnazjalnej.
Zagadnienie: Zaproponowanie wychowawcy klasy wycieczki do wybranego przez siebie miejsca, przygotowanie folderu informującego o przewidywanych atrakcjach oraz kosztach, a także o formie wyjazdu.
Temat lekcji poprzedniej: Wyszukiwanie informacji w sieci.
Przed rozpoczęciem lekcji uczeń powinien:
znać pojęcia: przeglądarka i wyszukiwarka internetowa;
posiadać umiejętności: korzystania z przeglądarki oraz wyszukiwarki internetowej, zapisywania stron internetowych na dysku twardym komputera, kopiowania i wklejania tekstu do edytora tekstu, formatowania tekstu.