Wykorzystanie maszyn prostych w życiu codziennym
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Wykorzystanie maszyn prostych w życiu codziennym.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, 1,11: uczeń: wyjaśnia zasadę działania dźwigni dwustronnej, bloku nieruchomego, kołowrotu;
Informatyka, 6, 1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
potrafi podać przykłady urządzeń domowych , w których wykorzystane są różne typy maszyn prostych .
potrafi wykorzystać maszyny proste w działaniu.
wie, że wykorzystując maszyny proste zyskuje się na sile.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi określić warunki równowagi dźwigni dwustronnej .
potrafi napisać wzór równowagi dźwigni dwustronnej.
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | Nauczyciel poleca uczniom korzystając z Internetu i innych możliwości zapoznanie się z urządzeniami wykorzystywanymi na budowie oraz powtórzenie równi pochyłej. | komputer, notatki | problemowa: aktywizująca | indywidualna, jednolita | |
Etap realizacji | Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel odpytuje uczniów o urządzenia wykorzystywane na budowach. Uczniowie zauważają, że na budowie wykorzystywana jest między innymi równia pochyła. Wymieniają też inne urządzenia. Nauczyciel podaje temat lekcji. | notatki | zbiorowa, jednolita | |
Fizyka | Nauczyciel pokazuje uczniom galerię zdjęć. Rysuje na tablicy dźwignię dwustronną, którą uczniowie przy podpowiedzi nauczyciela ,,odnajdują’’ w urządzeniach z galerii zdjęć. | załącznik 2 | podająca: ekspozycja | |||
Fizyka | Uczniowie dyskutują - gdzie w życiu codziennym spotykamy maszyny proste. Nauczyciel demonstruje doświadczenie z dźwignią dwustronną. Wyznaczony uczeń zmieniając ramię działania siły i ciężar na ramionach dźwigni doprowadza do jej równowagi. Po wykonaniu kilku takich doświadczeń (zgłaszający się chętni uczniowie), nauczyciel zapisuje na tablicy warunek równowagi dźwigni dwustronnej. | eksponująca: aktywizująca | ||||
Fizyka | Podsumowanie, zakończone ustaleniem jakie korzyści przynosi używanie maszyn prostych. Uczniowie wykonują ćwiczenie. | załącznik 1 | problemowa: aktywizująca |