Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Wykorzystanie maszyn prostych w życiu codziennym.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 1,11: uczeń: wyjaśnia zasadę działania dźwigni dwustronnej, bloku nieruchomego, kołowrotu;

  • Informatyka, 6, 1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • potrafi podać przykłady urządzeń domowych , w których wykorzystane są różne typy maszyn prostych .

  • potrafi wykorzystać maszyny proste w działaniu.

  • wie, że wykorzystując maszyny proste zyskuje się na sile.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi określić warunki równowagi dźwigni dwustronnej .

  • potrafi napisać wzór równowagi dźwigni dwustronnej.

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy

lekcji

Przedmiot

nauczania

Kompetencje

kluczowe

Przebieg

zajęć

Środki

dydaktyczne

Metody

nauczania

Formy

pracy

Etap

wstępny

Fizyka

Nauczyciel poleca uczniom korzystając z Internetu i innych możliwości zapoznanie się z urządzeniami wykorzystywanymi na budowie oraz powtórzenie równi pochyłej.

komputer, notatki

problemowa: aktywizująca

indywidualna, jednolita

Etap

realizacji

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel odpytuje uczniów o urządzenia wykorzystywane na budowach. Uczniowie zauważają, że na budowie wykorzystywana jest między innymi równia pochyła. Wymieniają też inne urządzenia.

Nauczyciel podaje temat lekcji.

notatki

zbiorowa,

jednolita

Fizyka

Nauczyciel pokazuje uczniom galerię zdjęć. Rysuje na tablicy dźwignię dwustronną, którą uczniowie przy podpowiedzi nauczyciela ,,odnajdują’’ w urządzeniach z galerii zdjęć.

załącznik 2

podająca: ekspozycja

Fizyka

Uczniowie dyskutują - gdzie w życiu codziennym spotykamy maszyny proste.

Nauczyciel demonstruje doświadczenie z dźwignią dwustronną. Wyznaczony uczeń zmieniając ramię działania siły i ciężar na ramionach dźwigni doprowadza do jej równowagi. Po wykonaniu kilku takich doświadczeń (zgłaszający się chętni uczniowie), nauczyciel zapisuje na tablicy warunek równowagi dźwigni dwustronnej.

eksponująca: aktywizująca

Fizyka

Podsumowanie, zakończone ustaleniem jakie korzyści przynosi używanie maszyn prostych.

Uczniowie wykonują ćwiczenie.

załącznik 1

problemowa: aktywizująca

R9VKwWGkn1tE2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 80.00 KB w języku polskim
R1FnD8NrxfLH9

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 74.21 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3