Wyrażanie opinii
Wyrażanie opinii
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia (wyrażania opinii) i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zwroty potrzebne do wyrażenia opinii, zgadzania się z nią lub nie
formę ustnego egzaminu maturalnego
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyrażać opinie, zgadzać się z nimi lub nie
ćwiczy sprawność mówienia
wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji
stosuje poznane na lekcji informacje do wykonania ćwiczeń związanych z tematem
uczestniczy w rozmowie i dyskusji
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas pracy w grupach i dyskusji
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się prezentować swojej opinii przed kolegami i nauczycielem
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda audiolingwalna, pogadanka, odgrywanie ról, metoda frontalna
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Upewnia się, że uczniowie są przygotowani do lekcji. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie wyrażać opinie i dyskutować. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta na stopień 1 ucznia z poprzedniego tematu, aby przypomnieć najważniejsze zwroty dotyczące pozwolenia. Ocenia i komentuje jego odpowiedź, a reszta uczniów słucha.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 34 i czytają oraz tłumaczą podane tam zwroty. Nauczyciel pomaga w razie trudności. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel dyktuje kilka zdań, aby przećwiczyć te zwroty, a uczniowie w parach tłumaczą je na język angielski. Nauczyciel monitoruje ich pracę, następnie uczniowie czytają odpowiedzi. Przykładowe zdania do tłumaczenia znajdują się w załączniku (b).
Metoda frontalna. Uczniowie wykonują ustnie ćwiczenie 1 z podręcznika. Zgadzają się lub nie z podanymi opiniami. Nauczyciel poprawia błędy.
Uczniowie zostają podzieleni na 6 par (grup) i dostają po1 temacie do dyskusji. Jedna osoba jest za, a druga przeciw postawionemu problemowi. Każdy musi użyć 2 argumentów i je uzasadnić. Kiedy są gotowi, prezentują swoje krótkie dyskusje na forum klasy. Po każdej dyskusji nauczyciel prosi o opinię 1 osoby z innej pary, aby sprawdzić, czy inni uczniowie słuchają. (tematy do dyskusji w ćwiczeniu 3/34). Dodatkowe tematy do dyskusji znajdują się w załączniku (c), przykładowa konwersacja uczniów znajduje się w załączniku (d).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
I think
It seems to me
I believe
In my opinion
I agree / disagree with you
I’m not sure
That may be true
exciting, impossible, interesting, serious
Przykładowe zdania do tłumaczenia
Nie zgadzam się z tobą.
Nie mówisz poważnie.
Dokładnie tak.
Myślę, że to niesprawiedliwe.
Nie jestem tego pewny.
Moim zdaniem nie ma się czego bać.
Dodatkowe tematy do dyskusji
What do you think about marriage?
What do you think about leaving for England?
Drugs should be legalised.
Przykładowa dyskusja
Topic: Smoking in public places should be forbidden.
A: I think smoking should be forbidden because it’s unhealthy
B: I don’t agree. It’s a free country so people can smoke wherever they want to.
A: Smoking kills. It also kills the people who don’t smoke.
B: There is fresh air so you don’t smell it.
e) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenia 2/34. Napisz dialog zgodnie z poleceniami.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Dobrze jest przygotować dodatkowe tematy do dyskusji: łatwiejsze i trudniejsze. Trzeba też bardzo dokładnie wyjaśnić pracę domową.