Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyrażanie opinii

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia (wyrażania opinii) i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • zwroty potrzebne do wyrażenia opinii, zgadzania się z nią lub nie

  • formę ustnego egzaminu maturalnego

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyrażać opinie, zgadzać się z nimi lub nie

  • ćwiczy sprawność mówienia

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji

  • stosuje poznane na lekcji informacje do wykonania ćwiczeń związanych z tematem

  • uczestniczy w rozmowie i dyskusji

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas pracy w grupach i dyskusji

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się prezentować swojej opinii przed kolegami i nauczycielem

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, metoda audiolingwalna, pogadanka, odgrywanie ról, metoda frontalna

Forma: praca w grupach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Upewnia się, że uczniowie są przygotowani do lekcji. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie wyrażać opinie i dyskutować. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta na stopień 1 ucznia z poprzedniego tematu, aby przypomnieć najważniejsze zwroty dotyczące pozwolenia. Ocenia i komentuje jego odpowiedź, a reszta uczniów słucha.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 34 i czytają oraz tłumaczą podane tam zwroty. Nauczyciel pomaga w razie trudności. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Nauczyciel dyktuje kilka zdań, aby przećwiczyć te zwroty, a uczniowie w parach tłumaczą je na język angielski. Nauczyciel monitoruje ich pracę, następnie uczniowie czytają odpowiedzi. Przykładowe zdania do tłumaczenia znajdują się w załączniku (b).

  4. Metoda frontalna. Uczniowie wykonują ustnie ćwiczenie 1 z podręcznika. Zgadzają się lub nie z podanymi opiniami. Nauczyciel poprawia błędy.

  5. Uczniowie zostają podzieleni na 6 par (grup) i dostają po1 temacie do dyskusji. Jedna osoba jest za, a druga przeciw postawionemu problemowi. Każdy musi użyć 2 argumentów i je uzasadnić. Kiedy są gotowi, prezentują swoje krótkie dyskusje na forum klasy. Po każdej dyskusji nauczyciel prosi o opinię 1 osoby z innej pary, aby sprawdzić, czy inni uczniowie słuchają. (tematy do dyskusji w ćwiczeniu 3/34). Dodatkowe tematy do dyskusji znajdują się w załączniku (c), przykładowa konwersacja uczniów znajduje się w załączniku (d).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  2. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  3. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  4. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

I think

It seems to me

I believe

In my opinion

I agree / disagree with you

I’m not sure

That may be true

exciting, impossible, interesting, serious

Przykładowe zdania do tłumaczenia

Nie zgadzam się z tobą.

Nie mówisz poważnie.

Dokładnie tak.

Myślę, że to niesprawiedliwe.

Nie jestem tego pewny.

Moim zdaniem nie ma się czego bać.

Dodatkowe tematy do dyskusji

What do you think about marriage?

What do you think about leaving for England?

Drugs should be legalised.

Przykładowa dyskusja

Topic: Smoking in public places should be forbidden.

A: I think smoking should be forbidden because it’s unhealthy

B: I don’t agree. It’s a free country so people can smoke wherever they want to.

A: Smoking kills. It also kills the people who don’t smoke.

B: There is fresh air so you don’t smell it.

e) Zadanie domowe

Wykonaj ćwiczenia 2/34. Napisz dialog zgodnie z poleceniami.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Dobrze jest przygotować dodatkowe tematy do dyskusji: łatwiejsze i trudniejsze. Trzeba też bardzo dokładnie wyjaśnić pracę domową.

RjOz1jYV1LSyq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.48 KB w języku polskim
R1KFQjEhS3l3K

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim