Your interests – ćwiczenia w czytaniu
Your interests – ćwiczenia w czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność czytania, pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, poszerzając słownictwo dotyczące zainteresowań.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słowa i wyrażenia dotyczące zainteresowań i hobby
wie, jakie ćwiczenia występują na egzaminie maturalnym na poziomie podstawowym
poszerza słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami dotyczącymi zainteresowań podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej
ćwiczy sprawność czytania
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w nowej sytuacji
opisuje swoją osobowość
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas rozmowy, pracy w grupie i prezentacji przed kolegami i nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się wypowiadać się na swój temat
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się lub powtórzycie słowa i wyrażenia dotyczące zainteresowań. Następnie rozwiążecie quiz i dowiecie się więcej o swoim charakterze. Będziecie ćwiczyć sprawność czytania”.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel rozdaje uczniom krótki quiz pt. Are you an interesting person? (załącznik a). Pyta w nim, jakie uczniowie mają zainteresowania. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Po zakończeniu nauczyciel podaje rozwiązanie testu. Uczniowie liczą sobie punkty i dowiadują się jacy są według testu. Odpowiedzi do testu znajdują się w załączniku (b).
Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów związanych z zainteresowaniami. Uczniowie powtarzają słowa i wyjaśniają ich znaczenie (podręcznik, strona 22). Nauczyciel poprawia błędy w wymowie. Prosi uczniów o uzupełnienie listy innymi hobby, które zapisywane są w zeszytach.
W podręczniku na stronie 22 uczniowie czytają wyrażenia dotyczące bycia dobrym lub złym (w czymś, z czegoś). Wszystkie wyrażenia są głośno tłumaczone na język polski przez uczniów lub nauczyciela. Uczniowie ćwiczą te wyrażenia, mówiąc o sobie. Nauczyciel wskazuje uczniów do odpowiedzi. Przykładowa wypowiedź ucznia znajduje się w załączniku (c).
Uczniowie oglądają obrazki na stronach 22‑23 i wybierają ten, który im się najbardziej podoba. Opisują go. Czytają cicho opis obok obrazka. Następnie kilka osób czyta swoje opisy na głos i mówi, czy się z nimi zgadzają, czy nie i dlaczego. Nowe wyrazy są wyjaśniane i zapisywane w zeszycie. Przydatne wyrażenia znajdują się w załączniku (d).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i prosi jednego ucznia o przeczytanie najważniejszych wyrażeń poznanych na lekcji (key words). Ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia/quiz
Are you an interesting person?
1. What are your interests?
a) I love sports, computers and films b) I like music c) I don’t have any interests
2. How do you spend your free time?
a) I do sport and go to the discos b) I watch TV c) Nothing
3. Is your life interesting?
a) Yes, I do many things b) It’s OK. c) I hate my life
Karta odpowiedzi do quiz‑u
odpowiedzi: a – 2 punkty, b – 1 punkt, c – 0 punktów
6‑5 punktów: you are cool
4‑3 punkty: you are OK
2‑0 punktów – you are boring
Przykładowa wypowiedź ucznia
I’m good at swimming. I’m bad at science. I’m interested in dancing.
Przydatne zwroty i wyrażenia
acting, drawing, making models, painting, playing chess, science, taking photos, good at, bad at, interested in
e) Zadanie domowe
Opisz krótko swoją prawdziwą osobowość oraz wykonaj ćwiczenie 6/22 (true / false) do tekstu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ważnym jest, by zainteresować młodzież formą quizu czy testu.