Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Your interests – ćwiczenia w czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność czytania, pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, poszerzając słownictwo dotyczące zainteresowań.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słowa i wyrażenia dotyczące zainteresowań i hobby

  • wie, jakie ćwiczenia występują na egzaminie maturalnym na poziomie podstawowym

  • poszerza słownictwo związane z tematem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słowami i wyrażeniami dotyczącymi zainteresowań podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej

  • ćwiczy sprawność czytania

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w nowej sytuacji

  • opisuje swoją osobowość

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas rozmowy, pracy w grupie i prezentacji przed kolegami i nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się wypowiadać się na swój temat

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się lub powtórzycie słowa i wyrażenia dotyczące zainteresowań. Następnie rozwiążecie quiz i dowiecie się więcej o swoim charakterze. Będziecie ćwiczyć sprawność czytania”.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel rozdaje uczniom krótki quiz pt. Are you an interesting person? (załącznik a). Pyta w nim, jakie uczniowie mają zainteresowania. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Po zakończeniu nauczyciel podaje rozwiązanie testu. Uczniowie liczą sobie punkty i dowiadują się jacy są według testu. Odpowiedzi do testu znajdują się w załączniku (b).

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów związanych z zainteresowaniami. Uczniowie powtarzają słowa i wyjaśniają ich znaczenie (podręcznik, strona 22). Nauczyciel poprawia błędy w wymowie. Prosi uczniów o uzupełnienie listy innymi hobby, które zapisywane są w zeszytach.

  3. W podręczniku na stronie 22 uczniowie czytają wyrażenia dotyczące bycia dobrym lub złym (w czymś, z czegoś). Wszystkie wyrażenia są głośno tłumaczone na język polski przez uczniów lub nauczyciela. Uczniowie ćwiczą te wyrażenia, mówiąc o sobie. Nauczyciel wskazuje uczniów do odpowiedzi. Przykładowa wypowiedź ucznia znajduje się w załączniku (c).

  4. Uczniowie oglądają obrazki na stronach 22‑23 i wybierają ten, który im się najbardziej podoba. Opisują go. Czytają cicho opis obok obrazka. Następnie kilka osób czyta swoje opisy na głos i mówi, czy się z nimi zgadzają, czy nie i dlaczego. Nowe wyrazy są wyjaśniane i zapisywane w zeszycie. Przydatne wyrażenia znajdują się w załączniku (d).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i prosi jednego ucznia o przeczytanie najważniejszych wyrażeń poznanych na lekcji (key words). Ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia/quiz

Are you an interesting person?

1. What are your interests?

a) I love sports, computers and films b) I like music c) I don’t have any interests

2. How do you spend your free time?

a) I do sport and go to the discos b) I watch TV c) Nothing

3. Is your life interesting?

a) Yes, I do many things b) It’s OK. c) I hate my life

Karta odpowiedzi do quiz‑u

odpowiedzi: a – 2 punkty, b – 1 punkt, c – 0 punktów

6‑5 punktów: you are cool

4‑3 punkty: you are OK

2‑0 punktów – you are boring

Przykładowa wypowiedź ucznia

I’m good at swimming. I’m bad at science. I’m interested in dancing.

Przydatne zwroty i wyrażenia

acting, drawing, making models, painting, playing chess, science, taking photos, good at, bad at, interested in

e) Zadanie domowe

Opisz krótko swoją prawdziwą osobowość oraz wykonaj ćwiczenie 6/22 (true / false) do tekstu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ważnym jest, by zainteresować młodzież formą quizu czy testu.

R1E17fzIVkE66

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.08 KB w języku polskim
RdsaZFJFvYoWH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim